Online marketing bureau

WAT IS ONLINE MARKETING
EN HOE ZAL HET BIJDRAGEN AAN
UW DIGITALE GROEI IN 2024?

Marketing is alom vertegenwoordigd. Op straat, op tv, de radio, op café, … overal waar je gaat wordt aan marketing gedaan. Kleine en grote bedrijven uit de meest uiteenlopende sectoren besteden gigantische bedragen om gezien te worden. Toch zijn er nog steeds ondernemers die ervanuit gaan dat het voor hun zaak niet werkt. We staan er graag even bij stil.
Wat is het en waarom dkan het ook voor jou het verschil maken?

Marketing is van alle tijden: Amerikaanse televisiereclame voor het koffiemerk Folgers

Wikipedia Promotion 01 KMJ

Marketing is alom vertegenwoordigd: Zelfs websites, zoals Wikipedia , die je toch niet linkt aan commerciële doelen, zetten online marketing in.

Wat?

Wat is online marketing?

Online marketing is onderdeel van een bredere marketingstrategie en is een discipline bij uitstek geworden waar het identificeren van behoeften centraal staat. De kennis van andere gebieden zoals psychologie, sociologie en economie zal de kwaliteit en effectiviteit van de uitgevoerde marketing beïnvloeden.

Online marketing wordt ook wel digitale marketing of internetmarketing genoemd, omdat het marketingdoelstellingen nastreeft door het gebruik van internet en aanverwante digitale technologieën (lees verder voor concrete voorbeelden).

Tegenwoordig is de term bijna achterhaald. Als we de term ‘Marketing’ horen, denkt men automatisch aan ‘Online marketing’.

Online marketing staat niet stil en volgt het tempo van de technologische evolutie. En anno 2024 gaat het op rolletjes. Er worden nieuwe strategieën bedacht, waardoor de ontwikkelingen zich met een ongekende snelheid voortzetten.

Nu zijn de social marketeers hot, binnenkort zijn het de ‘Voice Marketeers’; een vorm van marketing van producten en diensten via spraaktechnologie (Google Voice, Alexa, enz.)

Enkele veel voorkomende online marketing vormen:

  • zoekmachine optimalisatie,
  • social media marketing,
  • content marketing,
  • e-mailmarketing
  • podcast marketing
  • online adverteren (Pay per Click)
  • influencer marketing
  • videomarketing.

waarom?

Waarom is online marketing in 2024 van belang?

Online wordt steeds meer een deel van ons leven. Dat geldt op vlak van werk en sociale contacten, maar ook op vlak van winkelen, eten en zoeken naar dienstverleners. Het online verhaal is daardoor belangrijker dan ooit.

Het is de manier om gezien te worden door jouw doelgroep. Waar vroeger een pand in een drukke winkelstraat het verschil kon maken, moet je nu op zoek naar ‘online vastgoed’. Hoe groter je online voetafdruk, hoe meer je gezien wordt en hoe meer klanten (en dus omzet) je voor je kunt winnen.

2023?

Hoe ziet online marketing er in 2024 uit?

De belangrijke pijlers van online marketing zoals online adverteren en zoekmachineoptimalisatie (SEO) zullen niet snel verdwijnen. Toch zien we voor 2023 enkele opvallende trends.

1. Kunstmatige intelligentie

Kunstmatige intelligentie (AI) wordt steeds invloedrijker in marketing. AI-gedreven marketingstrategieën worden steeds vaker gebruikt. Zowel voor marketingcreatie als voor het nemen van marketingbeslissingen. Social media posts, zoekresultaten van zoekmachines, reclamecampagnes, copywriting… AI marketing wint aan belang. AI wordt ingezet om gepersonaliseerde campagnes op te zetten voor specifieke doelgroepen.

2. Ecological marketing

Mensen besteden steeds meer aandacht aan duurzaamheid en verwachten hetzelfde van bedrijven. Dat bedrijven hun impact op het milieu proberen te verminderen is niet nieuw. Nu gaan ze nog een stap verder. We merken een verschuiving van het puur kijken naar het minimaliseren van de eigen milieu-impact naar het focussen op een groter doel. Ze spelen een actievere rol in het aanpakken van problemen, het bieden van oplossingen en het helpen van consumenten om zelf de juiste keuzes te maken (zo wil Sheba vissen en koraal in de zee redden en is bereid hiervoor enorme reclamebudgetten uit te geven).

teammade marketing agency 7 optimized

Meer trends in een notendop:

  • Voice search en voice SEP: Inspelen op het steeds grotere gebruik van digitale assistenten zoals Siri en Alexa.
  • Conversational marketing: Wacht niet tot je bezoekers een formulier invullen, of op een knop drukken. Ga de interactie met hen aan, door hen aan te spreken met bijvoorbeeld slimme chatbots.
  • Interactieve content: Vergeet lezen van teksten of het passief bekijken van video’s. Ga voor een manier waarbij je de bezoekers betrekt, voorbeeld: interactieve video, een quiz, een spelletje, een wedstrijd, …
  • VR of Virtual Reality het is de toekomst volgens Meta en jongere generaties zijn er volledig weg van. Sommige bedrijven (vb: Ikea) en sectoren (vb: Immo) slagen erin om dit volledig naar hun hand te zetten.
  • Reputatie marketing: de komende jaren zullen mensen meer dan ooit de bedrijven waarbij ze klant willen worden online onderzoeken en bestuderen. Ze kijken naar de reviews, de reputatie en de verantwoordelijkheidszin van bedrijven. Je kunt dus beter zorgen dat je een geode reputatie hebt, anders gaan je klanten naar de concurrentie.
  • Besef van privacy: Daar waar GDPR door de overheden werd opgelegd, zijn het tegenwoordig de consumenten zelf die het belangrijk vinden hoe met hun data, hun gegevens en hun privacy wordt omgesprongen.
  • Twitter/X: natuurlijk is Twitter niet nieuw, maar er waait een nieuwe wind. X heeft het momenteel niet makkelijk. Ze zitten niet langer in hun comfortzone en zoals algemeen gekend… “That is were the magic happens”. Adverteren op X biedt heel veel mogelijkheden die velen nog niet kennen. Het aantal adverteerders daalt (door de fratsen van Elon) wat gunstig is voor de prijzen.

3. Advertentie budgetten

Facebook en Google zullen het niet met zoveel woorden zeggen, maar vandaag de dag kun je met kleinere advertentiebudgetten meer bereiken dan vorig jaar. COVID en de economische crisis zorgden ervoor dat minder bedrijven adverteerden. Deze advertentieplatformen kun je vergelijken met een veiling. Zij verkopen hun advertentieruimte aan de hoogste bieder. Minder bieders betekent lagere prijzen. Volgens sommige berekeningen kost adverteren nu (slechts) hetzelfde als 4 jaar geleden. Dit is een enorme kans voor spelers met kleinere marketingbudgetten.

4. Video marketing

De trend is niet nieuw, maar is wel zo hard aan het groeien dat we het moeten vermelden. Op zowat elke plek op het internet is de groei van video niet te stoppen. Het gaat niet altijd over professioneel gemonteerde video’s of advertenties zoals je op tv zou verwachten. Vaak doen de video’s die gemaakt worden via een smartphone of een simpele camera het nog best van al. Die zijn meer authentiek en dat komt de geloofwaardigheid ten goede. Live streaming, video-based-content, user-generated-video (vb: TikTok), video ads, short-form video, long-form video, video courses, … De toepassing van video is eindeloos en niet te stoppen. Meer dan 85% van het internet is ondertussen video en dit blijft groeien.

5. Nieuwe manieren van Targeting

Nieuwe oplossingen voor marketing targeting worden nog belangrijker. Nu Google (Apple ging hen voor) eind volgend jaar cookies van derden geleidelijk zal afschaffen, moeten merken andere oplossingen vinden om een aangepaste gebruikerservaring, gepersonaliseerde inhoud en advertenties te kunnen leveren. Om concurrerend te blijven moeten we op zoek naar innovatieve manieren om de juiste doelgroepen te bereiken. Kunstmatige intelligentie (AI), machine learning (ML), het gebruik je eigen cookies en specifieke contentmarketing kunnen een oplossing bieden.

Marketing automatisatie wint aan belang omdat je op die manier je eigen data kunt verzamelen en beheren. Gebruik een landingspagina op, start met leadgeneratie, verzorg je lead magnet, automatiseer je e-mailcampagnes en ga op zoek naar je klanten. We bouwen met plezier jouw sales funnel, we leiden er ook je nieuwe klanten naartoe. “The money is in the list”

Automatisatie wordt de sleutel om snel meer klanten naar je bedrijf te leiden.

Voordelen

Voordelen van online marketing?

Marketing is altijd een geheel van actoren en factoren die samenwerken om je doelen te behalen.
In de ideale situatie werken je offline marketing hand in hand met je online marketing.
Afhankelijk van je doelen zullen verschillende elementen op elkaar inspelen.

Marketing doe je best systematisch. Het systeem dat je hanteert noemen we ook wel eens een marketing of sales funnel. Het proces waarbij je iemand van bezoeker tot klant maakt

Groeipotentieel

Online kan je blijven groeien, je geografische locatie is niet langer een drempel om nieuwe klanten te werven. Zet in op Facebook en nadien op Google, Twitter en TikTok om heel uiteenlopende doelgroepen aan te spreken.

meetbaar en werkbaar

Klassieke marketing (flyers, spots, …) was vaak giswerk. Bij online marketing daarentegen kan letterlijk je conversie meten, je klanten volgen en je aanpak aanpassen waar nodig.

gericht en voor elk budget

Je kunt je online marketing inspanningen heel gericht inzetten. Daarnaast is er voor elk budget een mogelijkheid. Je kiest zelf welk advertentie budget je inzet. SEO en sociale media content zijn in principe zelfs gratis,

Heb je een online project? Zoek je iemand die er mee zijn schouders wilt onderzetten?

Team Made staat voor je klaar. Stuur ons een berichtje, een smsje of bel ons op voor een snel onder-onsje.

Wat doet een online marketing bureau?

Team Made is een online marketing bureau.
We beschikken over de know how, de experts en het netwerk om heel veel strategiën in te zetten.

Het doel van al onze marketing campagnes is in principe hetzelfde. We willen jouw bedrijf meer zichtbaarheid geven. We willen ervoor zorgen dat de juiste mensen je vinden en dat ze jouw producten of diensten overwegen. Je moet gevonden en gezien worden voordat je gekozen kunt worden.

Vissen in de juiste vijver … daarbij helpen we je graag.

Contacteer ons voor advies of voor het opzetten van specifieke campagnes. We werken in principe met bedrijven uit alle sectoren (maar promoten nooit gokken, verslavende middelen of adult content)

Vraag vrijblijvend meer informatoe
Online marketing TeamMade