Wat is Voice Search?
Spraak gestuurd zoeken of VOICE SEARCH is een vorm van zoeken waarbij je tegen je apparaat praat en een antwoord krijgt.
Spraakassistenten, zoals Siri, Alexa en Google Assistent of Google Home, vind je in tegenwoordig in meer en meer huizen, auto’s en kantoren. Als je bijvoorbeeld “Wat is het weer vandaag?” tegen Siri op je telefoon zou zeggen, zou die je een voorspelling geven voor je locatie. Je kunt Siri of Alexa ook een vraag stellen als “Wat is de vierkantswortel van negen?” en een snel antwoord krijgen.
Belang van voice groeit
Wordt voice dan voor meer gebruikt dan flauwe grapjes (“Siri vertel eens een mop”, Of “Siri, ik ben je vader”)
Er zijn veel manieren waarop ‘Voice search’ of gesproken zoekopdrachten onze samenleving positief beïnvloeden.
- Ze stellen mensen met een handicap in staat gemakkelijker aan de samenleving deel te nemen en toch onafhankelijk te blijven.
- Het helpt ook mensen die misschien niet kunnen lezen of schrijven omdat ze hun stem kunnen gebruiken in plaats van van een scherm te lezen.
- Ook is het gewoon heel erg makkelijk.
We geven graag enkele statistieken om aan te geven dat VOICE wel degelijk een belangrijke invloed heeft en kan hebben op jouw bedrijf.
De opvallendste cijfers in verband met voice technologie:
- Volgens Google gebruikt 27% van de online wereldbevolking voice search op mobiel.
- ComScore heeft het over meer dan de helft van alle smartphonegebruikers die in 2020 gebruikmaakt van voice search-technologie.
- Gartner berekende dat in 2020, 30% van alle browsersessies spraakgestuurd zoeken bevatte.
- Volgens NRP en Edison Research had 1 op de 6 van de Amerikanen in 2018 al een slimme luidspreker. Nu is dat 3/4!
- Volgens Google gebruikt 52% van de eigenaren van slimme luidsprekers ze in een gemeenschappelijke ruimte zoals een woonkamer, 25% bewaart ze in hun slaapkamer en 22% heeft het in hun keuken. 62% van gebruikers van voice doen een aankoop met behulp van spraaktechnologie.
- 33% de bevolking van de Verenigde Staten gebruikt hun voice technologie regelmatig.
- 71% van de consumenten geeft de voorkeur aan zoeken met voice in plaats van te typen
- Volgens onderzoek had 1 op 6 Amerikanen in 2018 al een slimme luidspreker.
- Nu heeft 3/4 van alle Amerikaanse huishoudens naar verwachting ten minste één Smart Voice device (of slimme luidspreker).
- Meer dan de helft van de eigenaren van spraakbesturingssystemen (Alexa en Google Assistent) gebruikt hun apparaten dagelijks.
- Naar verwachting zullen 34,7 miljoen Amerikaanse consumenten in 2021 winkelen met een slimme luidspreker.
Stof tot nadenken.
Hoe wordt jij gevonden als men een vraag stelt aan Google of andere spraaktechnologie?
Het wordt moeilijker en moeilijker om op te vallen. Waar je met de gewone zoekmachine nog een hele pagina had, is er nu slecht 1 zoekresultaat die mensen voorgeschoteld krijgen.
In de toekomst zal meer moeten worden ingezet op je reputatie. Het zal zaak worden van je onderneming te koppelen aan je sector.
Je moet zorgen dat mensen de juiste vraag stellen.
Dat doe je door een betere en doordacht online reputatiestrategie te hanteren. Reputatie marketing wordt/is de nieuwe kip met de gouden eieren.
“De juiste vraag??” hoor ik je denken.
Ja de juiste vraag. Wat je wilt bereiken is het volgende:
- Je wilt NIET dat mensen vragen: “Google, ik zoek dringende de beste advocaat!”
- Je wilt WEL dat ze vragen: “Google, contacteer Jef Vermassen!”
Dat betekend dat jij (of Jef Vermassen) door de zoeker wordt gezien als de expert in die sector. Zo ben je niet afhankelijk van wat de ‘slimme voice assistent’ je zoekers voorschotelt.
Werk jij actief aan je reputatie? Leer meer over je online reputatie of ga zelf aan de slag met onze checklist.
Apple VS Google
Apple maakt gebruik van Bing als standaard zoekmachine. Android toestellen doen dat uiteraard met Google.
Apple
Siri gebruikt dus Bing als standaard zoekmachine. Dat geeft Bing misschien een voorsprong… dacht je? Maar toch niet.
Slecht 15% van de Voice Zoekopdrachten gebeuren via Bing/IOS
Google en Android domineren (hoe kan het ook anders) de voice search opdrachten. Android is het meest gebruikte mobiele besturingssysteem.
83% van alle gesproken zoekopdrachten verlopen via de Google zoekmachine.
Als je denkt aan optimaliseren van je website, dan zal het dus meest opleveren om op Google/Android toestellen te focussen.
Wil je weten hoe beide giants hun gebruikers over hun mogelijkheden informeren?
“Hey Google, vertel over spraakopdrachten en – acties”
“Hey Siri, hoe kan jij mijn leven makkelijker maker?“