Waarom is reputatie marketing van belang? %sep% Team Made

Waarom is reputatie marketing belangrijk en hoe doe je het goed.

Reputatie marketing is het proces van het beïnvloeden van de publieke perceptie en opinie over een persoon, bedrijf of product. Een goede reputatie krijgt vorm door het creëren van positieve boodschappen en deze te verspreiden om zo de perceptie te vormen en vertrouwen te winnen.

Dit artikel behandelt wat reputatie marketing is, waarom het belangrijk is voor je bedrijf, hoe je het goed aanpakt, en enkele praktische voorbeelden die je in je eigen onderneming kunt gebruiken. Wil je meer lezen over je online reputatie, klik dan hier.

Reputatie marketing: wat, waarom en hoe?

Vanaf het moment dat je als ondernemer start, bouw je een reputatie op en heb je die om hoog te houden. Posts op sociale media, website-inhoud, interacties met klanten en diensten die aan klanten worden geleverd,… ze dragen allemaal bij aan die reputatie, en hoe meer je erop voortbouwt, hoe groter de kans dat deze in de gedachten blijft van iedereen die je kent.

Dat alles komt samen in de term reputatie marketing.

Wat is reputatie marketing?

Reputatie marketing is een marketingvorm die direct inspeelt op de manier waarop potentiële klanten de waarde van bedrijven, diensten of producten inschatten. De beoordeling van objectieve en externe actoren heeft op de inschatting een grote invloed (vb: klanten, review sites, test aankoop, …).

Reputatie marketing combineert reputatiebeheer en merkmarketing. Het speelt in op de manier waarop consumenten online de reputatie van een merk volgen en controleren.

Als je begrijpt hoe veel belang consumenten hechten aan online recensies… dan wil je die gedeelde ervaringen (vb: op sociale netwerksites) liefst zo positief mogelijk laten klinken. Hier strategisch mee aan de slag gaan is reputatie marketing.

Recensies en reviews zijn (dankzij de populariteit van sociale media) vandaag wat 20 jaar geleden mond-tot-mondreclame was. Het is van de buurvrouw verhuisd naar het digitale platform.

Als ondernemer kan je er niet omheen en wordt je bijna gedwongen hier actief aan deel te nemen om concurrerend en winstgevend te blijven.

Je hebt misschien wel eens gehoord van branding of merkmarketing: het ontwikkelen van je merkidentiteit in persoonlijke interacties en digitale aanwezigheid. Reputatie marketing gaat nog een stap verder. In plaats van je te concentreren op de overkoepelende thema’s die je met je bedrijf wil uitstralen, concentreert je je op het opbouwen van een vijfsterrenreputatie. Die reputatie vermarkten zal tot meer conversies en meer klanten leiden.

Je kunt de reputatie van een bedrijf achterhalen aan de hand van online recensies, klachten, kritieken en opmerkingen die klanten plaatsen. Beoordelingssites en sociale media zijn enkele van de krachtigste tools die je kunt gebruiken bij reputatie marketing. Bekijk ook onze reputatie checklist en maak het concreter.

Wat is een recensie?

Omdat het er vaak over gaat willen we er nog even bij stil staan. Wat is dat nu eigenlijk een verwijzing, een referentie, een recensie, een getuigenis, een testimonial, een review …

Een recensie, ook wel aangeduid met de Engelse term review, is een (kritische) bespreking van een boek, film, televisieprogramma, computerspel, toneelvoorstelling, muziekuitvoering, enige andere culturele uiting, of een ander product of andere dienst.

Met dank aan wikipedia. Dus… iemand verwijst naar jouw diensten of producten en verwijst daarbij naar hun persoonlijke ervaring.

Hoe je het ook noemt een recensie, een verwijzing of een review, we weten ondertussen wel dat het van belang is en dat andere mensen er waarde aan hechten.

De 3 soorten verwijzingen

Je zou kunnen stellen dat er 3 soorten verwijzingen zijn (om niet te veel af te wijken)

In de sociaal verbonden wereld van vandaag zou je kunnen stellen dat er drie soorten verwijzingen zijn. Vanuit marketing perspectief proberen we natuurlijk te profiteren van alle drie de vormen.

Laten we dat eens van dichterbij bekijken:

1. Traditionele verwijzingen

Dit zijn de verwijzingen waar we het meest aan gewend zijn. Ze bestaan al eeuwen en gebeuren wanneer iemand op zoek is naar een oplossing voor een bepaald probleem.
Dit probleem leidt ertoe dat de persoon contact opneemt met zijn netwerk en vraagt:

“Hey… Ken jij iemand die kan helpen met [vul hier jouw product/dienst in]?”,
waarop de ander zegt:
“Ja, die van [Jouw bedrijf of naam] hebben dat mij schitterend gedaan ❤️”

Tegenwoordig zijn deze verwijzingen niet alleen persoonlijke interacties.
Ze kunnen nogwel fysiek, maar zijn nu veel meer een online gebeuren… Want die zijn 7/24 beschikbaar.

2. Getuigenissen

Testimonials zijn een vorm van verwijzing die vaak gelijkgesteld worden aan recensies. Je kunt ze voortdurend voor je bedrijf laten werken door ze strategisch in te zetten. Ze kunnen worden gebruikt om je bedrijf te promoten en om bezwaren van potentiële klanten weg te nemen.

Ze kunnen op je website, e-mailmarketing, in video’s, in gedrukte vorm en in elke andere vorm van promotie voor jouw bedrijf ingezet worden. Ze zijn uiterst krachtig.

  • Enerzijds nemen ze ‘koopdrempels’ weg (vb: Zal ik de software wel kunnen gebruiken? “ik ben helemaal niet technisch aangelegd en kon er direct mee werken… super gebruiksvriendelijk!”)
  • Anderzijds kunnen ze de twijfelaars over de streep te trekken (vb: “Het volgen van die cursus was de beste beslissing in mijn leven… ik heb er nog geen seconde spijt van gehad’)
Zet je reviews in de kijker met reputatie marketing

Lees hier hoe je 5 sterren recensies efficient op je eigen website kunt inzetten.

3. Online aanbevelingen en beoordelingen

Veel online netwerken zoals Facebook of LinkedIn en recensie- en directorysites zoals Yelp of Google My Business stellen klanten in staat aanbevelingen of recensies achter te laten voor de bedrijven waar ze gebruik van maken.

Deze aanbevelingen en beoordelingen spelen een rol wanneer potentiële klanten online naar jouw producten of diensten zoeken.

Loovende aanbevelingen of beoordelingen kunnen de beslissing snel in jouw voordeel beïnvloeden. Het mes snijdt aan 2 kanten, slechte beoordelingen kunnen je ernstig schaden.

Allemaal onderdeel van je reputatie marketing

Verwijzingen stellen jouw bedrijf bloot aan potentiële nieuwe klanten. En als je wordt aanbevolen, staan ​​potentiële nieuwe klanten al te popelen om zaken met jou te doen.

Maar, voordat dat gebeurt, moet je natuurlijk recensies of beoordelingen ontvangen. De snelste manier om dat te doen is het vragen. Maak je geen zorgen, we hebben een systeem waarmee je dat naadloos en zonder enig ‘spam’ gevoel kunt doen. Meer daarover in ‘recensies kweken’

Waarom reputatie marketing inzetten?

De reputatie van jouw bedrijf is al bekend en bestaat al. Je kunt het niet kiezen. Of het inplannen om er morgen een te maken. Klanten, zowel tevreden als ontevreden, gaven al hun mening over hun ervaringen met je bedrijf. Als je tijd besteedt aan het afhandelen van deze interacties, neemt u alleen maar een stroom van inhoud die al beschikbaar is en stuurt u deze aan om uw bedrijf te laten bloeien. 

De mens heeft al enige jaren ervaring met reclame. Dus we hebben wel al geleerd om niet enkel te geloven wat een bedrijf over zichzelf vertelt. In plaats daarvan zoeken ze naar klantervaringen om te bepalen of het bedrijf waarmaakt wat het beweert. Als je je 100% inzet voor die ervaringen, zullen ze veel vruchtbaarder zijn dan je advertenties alleen.

9 op 10 kopers laat zich beïnvloeden door reviews. Online reputatie marketing kan dus best wel opbrengen.

Als je rekening houdt met hoe de consument vandaag handelt, kan je jouw reputatie inschakelen en echt voor je bedrijf laten werken. Reputatie marketing gaat hand in hand met alle andere marketinginspanningen. Goed aangepakt zullen ze elkaar versterken.

Hoe gebruik ik reputatie marketing?

Het exacte proces van het cultiveren van een reputatie zal van bedrijf tot bedrijf verschillen. Het is afhankelijk van je manier van werken, je imago, je tone-of-voice. De basis is meestal wel dezelfde; deze constanten zullen elk bedrijf helpen:

⭐ Verzamel de feedback.

Alle feedback verzamelen kan je helpen om die efficienter in te zetten. Zoek niet alleen online naar vermeldingen van jouw bedrijf. Creëer een manier waarop jouw klanten je product of dienst naadloos kunnen beoordelen.

⭐ Houd alles in de gaten.

Je kunt de verschillende beoordelingsfora onbeheerd en onbeantwoord laten, of je kunt consequent controleren op kritiek en problemen. De laatste zal je meer verkopen opleveren dan de eerste.

⭐ Bouw het actief op.

Vertrouw niet alleen op anderen zoals Google of Facebook om een ​​vijfsterrenreputatie op te bouwen en te tonen. Benadruk jouw meest positieve beoordelingen, plaats videogetuigenissen en toon ze met trots op je website.

⭐ Connecteer alles.

Houd je andere marketingkanalen open en actief, maar blijf geconnecteerd met de verzoeken/feedback die je van klanten krijgt. Als je dit doet, laat je jouw klanten zien dat je om hun feedback geeft, waarde hecht en aandacht schenkt aan hun feedback.

Time out… even samenvatten wat we hebben.

Over wat gaat het hier eigenlijk?
Misschien ben jij een skimmer? En scan je graag een pagina. Dat mag…doen we allemaal.
Speciaal voor jouw even de essentie op een rijtje:

Reputatie marketing is een krachtige manier om je van de concurrentie te onderscheiden en succes te boeken. Het is niet meer alleen voor grote merken!

De sleutel tot succes met reputatie marketing ligt in het begrijpen van wat je klanten willen, hoe ze denken, en wat hen gelukkig zal maken. ❤️

Je kunt reputatiemarkering ook gebruiken als versterking van andere kanalen, zodat je meer mensen bereikt zonder dat je extra geld aan reclame hoeft uit te geven.

Wat is reputatie marketing?

Reputatie marketing combineert reputatiebeheer en merkmarketing. Het speelt in op de manier waarop consumenten online de reputatie van een merk volgen, controleren en inschatten.

Hoe gebruik ik reputatie marketing?

Het proces van het cultiveren van een reputatie is voor elk bedrijf anders. De basis is meestal wel dezelfde; deze constanten zullen elk bedrijf helpen: verzamel feedback, volg alles op, ga actief op zoek en connecteer alles met elkaar.

Waarom reputatie marketing inzetten?

9 op 10 consumenten houdt rekening met de recensies en beoordelingen van eerdere klanten of gebruikers. Ze gaan actief op zoek en laten zich tijdens het koop proces beïnvloeden door jouw online reputatie. Sterk inzetten op een betere reputatie kan dus resulteren in meer klanten en meer omzet.

Wat is een recensie?

Een recensie, ook wel aangeduid met de Engelse term review, is een (soms kritische) bespreking van producten of diensten van een bedrijf, merk of onderneming. Iemand die jouw diensten of producten vermeldt en daarbij verwijst naar hun persoonlijke ervaring.

Het geheim van moderne marketing

Nu iedereen weer op de zelfde hoogte zit, gaan we verder met reputatie marketing. Het is namelijk iets wat heel zwaar kan gaan wegen in de komende jaren.

reputatie management en reputatie marketing

Reputatie marketing: het geheim dat uw bedrijf NODIG HEEFT!

Er is nog nooit zo veel concurrentie geweest als nu in de marketing wereld. Bedrijven in alle maten en gewichten, hanteren een scala aan strategieën bedoeld om op te vallen in de zee van bedrijven die vergelijkbare diensten aanbieden.

Terwijl veel bedrijven op zoek zijn naar geavanceerde technologische oplossingen om de overhand te krijgen op hun concurrentie, gebruiken andere bedrijven gewoon steeds populairder wordende marketingtactieken om potentiële klanten aan te trekken. Eén daarvan die de komende jaren niet meer zal weg te denken zijn is reputatie marketing en online reputatie beheer.

Je wilt ervoor zorgen dat jouw naam voor iets staat. Iets waar je trots op kunt zijn, iets dat verder gaat dan gewoon een sterk merk. Je wilt gezien worden als leider in je sector, als trendzetter, specialist en expert.

Niet zo geheim: Voice en de invloed op jouw onderneming

Veel mensen staan er niet bij stil, maar de toekomst is voice. Wat bedoelen we daarmee? We hebben het dan natuurlijk over alle spraakassistenten zoals Siri, Alexa en Google Home. Maar vergeet niet dat ze ook in elke smartphone, auto, laptop en binnenkort elke keuken terug te vinden zijn.

Spraakgestuurd zoeken is een vorm van zoeken waarbij je tegen je apparaat praat en een antwoord krijgt. Spraakassistenten vind je in de meeste huizen, auto’s en kantoren. Als je bijvoorbeeld “Wat is het weer vandaag?” tegen Siri op je telefoon zou zeggen, zou die je een voorspelling geven voor je locatie. Je kunt Siri of Alexa ook een vraag stellen als “Wat is de vierkantswortel van negen?” en een snel antwoord krijgen.

Alles moet makkelijker, sneller, direct en met zo weinig mogelijk moeite! Wat is makkelijker dan je vraag stellen aan een A.I. geprogrammeerd hulpmiddel? De technologie is er willends-nillens om te blijven. Het aantal mensen dat er gebruik van maakt stijgt elke jaar!

Wat heeft Voice met mijn reputatie te maken?

We kunnen natuurlijk nog niet alles voorspellen.

  • Wat we wel zien is dat mensen op een andere manier zoeken als ze spreken, dan als ze schrijven. Ze stellen meer concrete vragen en werken niet met 1 enkele zoekterm.
  • Wat we ook weten is dat er slechts 1 zoekresultaat wordt gegeven door de voice assistent. Dat wil zeggen… geen meer concurrentie voor 1 enkele plek.

Hier kan je reputatie een grote rol spelen.

  • Voor de zoekmachines is het belangrijk dat alle signalen die wijzen op een betrouwbare onderneming goed zitten.
  • Je reviews kunnen helpen als bij zoekopdrachten zoals “Google, ik dringend een betrouwbare slotenmaker nodig”. Google zal zeker de reviews in rekening brengen bij het bepalen van het antwoord.
  • Je reputatie moet je opbouwen en onderhouden tot je een expert of specialist bent binnen jouw domein. Je kunt op die manier de zoekopdracht beïnvloeden. Als jij overkomt als de referentie voor een bepaalde sector kom je heel ver.

Wat is een referentie in de sector? Ik geef graag het voorbeeld van Jef Vermassen. Maar het kan net zo goed ‘Donald Muyle’ zijn.

Het komt erop aan dat men Google niet vraagt naar een specifieke dienst, maar naar de persoon of de ondernmering (omdat die in hun hoofd de beste keuze is = ze hebben de beste reputatie). Bekijk hier enkele cijfers en statistieken in verband met Voice Search.

Wat doen met je 5 sterren?

Reputatie marketing verwijst naar het opbouwen van een vijfsterrenreputatie en deze vervolgens op de markt brengen om meer conversies en klanten te krijgen. Niets doen met je sterren is zonde. Dus zet ze in op zoveel mogelijk plekken en manieren.

Met deze ‘reputatie middelen’ kan je aan de slag:

  • Getuigenissen
  • Online beoordelingen (in de vorm van punten, sterren, rating)
  • Online beoordelingen (in de vorm van review of recensies)
  • Specifieke awards (vb: beste volgens test aankoop)
  • Reacties op sociale media

Wat zijn de belangrijkste componenten van reputatie marketing?

  • Je reputatie uitbouden
  • Je reputatue verbeteren
  • Je reputatie op de markt brengen

Zijn de consumenten in 2021 slimmer?

Consumenten zijn veel intelligenter dan een paar jaar geleden. In plaats van impulsieve aankopen te doen, steken consumenten vandaag energie in het onderzoeken van producten of diensten om hen te helpen bij hun aankoopbeslissingen.

Dit onderzoeksproces omvat het lezen van klantrecensies en opmerkingen op sociale media, het bekijken van getuigenissen, en het bepalen van de betrouwbaarheid van jouw merk.

Statistieken

  • Volgens Yahoo zegt 90% van de consumenten dat positieve beoordelingen hun aankoop beïnvloeden.
  • 80% van de Belgen koopt online en 88% daar gebruikt internet om goederen en diensten te onderzoeken voordat ze een aankoop doen.
  • 84% van de consumenten vertrouwt online beoordelingen evenveel als aanbevelingen van vrienden en familie.
Reputatie marketing wint de komende jaren aan belang.

De andere wereld begon gisteren

De wereld verandert. Net als overal in de moderne maatschappij, is er ook een soort dualiteit en tegenstrijdigheid in online marketing en reputatie marketing geslopen.

Enerzijds moet alles direct, snel en geautomatiseerd verlopen. Anderzijds willen we een persoonlijke aanpak en niet worden behandelt als kuddedier of een nummer.

Consumenten kunnen de machines achter het gordijn steeds vaker zien. Ze hunkeren naar iets echts om verbinding mee te maken. Door jouw reputatie te gebruiken op de juiste manier kan je de conversieratio’s en inkomsten verhogen. Je kunt zo efficiënter nieuwe klanten werven en de banden met bestaande klanten versterken.

Tot slot

Ben je een ondernemer die wil dat zijn bedrijf een online aanwezigheid heeft die opvalt tussen de massa? Neem dan contact met ons op. We hebben vast en zeker enkele oplossingen die geschikt zijn om je online reputatie een boost te geven.

Ben jij klaar om de kracht van reputatie marketing voor je bedrijf aan te boren? Neem dan vandaag nog contact met ons op… Of start met onze gratis tool om je recensies te livestreamen op elke pagina van je website.

➥ Doe je ding ❤

Meer berichten om je online aanwezigheid te verbeteren

Heb je al een website?

Test je website gratis. Zo weet je wat werkt en wat voor verbetering vatbaar is.

Een gratis website audit zou elke website eigenaar op regelmatige basis moeten uitvoeren.

Snelheid, backlinks, malware, hacks, verouderde code of software, SEO quick wins, ... We geven je een compleet overzicht met als bonus:

Een beeld op de top 3 van je directe concurrenten

BETTER, SMARTER, FASTER

Maak je website beter

Leer zelf hoe je je eigen website beter kunt maken. Optimaliseer voor snelheid en voor Google. Een betere site betekend meer bezoekers en meer potentiële klanten.

Ontvang een vrijblijvende gratis website audit. Samen maken we het internet sneller, veiliger en gebruiksvriendelijker.

Scroll naar top