Sales Funnel voor Beginners: op weg naar online succes.

In functie van een goede website, loont het de moeite stil te staan bij je eigen funnel. Het gaat om een strategie waarmee je recht op je doel afgaat.

Misschien is de term ‘sales funnel’ nieuw voor je, of vind je het verrassend om hierover te lezen op deze website? Dan is dit precies iets voor jou! Want wie enigszins bekend is met marketingtechnieken, weet hoe cruciaal funnels zijn voor ondernemers die hun (online) groei willen versnellen.

Hoe dan ook, bij het optimaliseren van een website is het waardevol om aandacht te besteden aan je eigen sales funnel. Dit is een strategie die je direct naar je doel leidt.

WTF is een ‘Sales Funnel’?

Eerst en vooral… voor we verder gaan vertel ik je wat een sales funnel is. Het is heel erg eenvoudig uit te leggen. Waarom dan zo een lang artikel over het thema? Het is eenvoudig uit te leggen, maar er komt veel, heel veel, bij kijken.

In de ‘Dikke Van Dale’ vind je deze uitleg bij ‘funnel’:

funnel-betekenis-van-dale
funnel-betekenis-van-dale

​We ​kunnen vooral met de laatste uitleg verder. Het gaat om het symbolisch ‘afvoeren’ van mensen. Mensen die je potentiële klanten of bezoekers zijn. Ze worden afgevoerd door een denkbeeldige trechter richting een bepaald doel (vaak een ​verkoop).

Om de juiste mensen in je funnel te krijgen is het belangrijk stil te staan bij je USP. Meer leren over je Unieke Verkoops Argument of USP?.

Hieronder vind je onze ‘definitie’.

​SALES FUNNEL 

​Een sales funnel is het parcours dat potentiële klanten afleggen vooraleer ze effectief klant worden.

​De sales funnel geeft iedere stap weer die de potentiële klant dichter brengt bij het uiteindelijke doel.

​Gezien het doel vaak een verkoop (producten of diensten) is. Kan je stellen dat je sales funnnel iedere fase van het verkoopsproces omvat en in beeld brengt.

Sales funnels, marketing en meer ‘blablabla’.

“Heb ik dan een sales funnel?”,  ‘Hoe zou die er al dan niet kunnen uitzien? ’Sales funnel?? Verkoop??? De kans bestaat dat het helemaal niet jouw ding is. Je begon geen website om daarna “verkoopstrucjes” te leren.

​Je m’ excuse… we gaan toch eventjes de marketing toer op. Maak je geen zorgen, je hoeft geen marketingcursus te verwachten. Wel geven we je de essentiële basis mee.

We zouden het in het algemeen over marketing kunnen hebben. We zouden het over een businessplan kunnen hebben. Beide erg belangrijk als je online iets wilt bereiken.

Toch hebben we ervoor gekozen die algemene begrippen een beetje links te laten liggen. In de plaats daarvan gaan we uitgebreid inzoomen op funnels. Waarom?​Wanneer je theoretisch goed weet wat ​funnels inhouden, dan kan je er heel praktisch ​mee aan de  slag. Inzicht in je funnel zal je inzicht geven in de weg naar je doel.

We houden het niet alleen bij theorie. Verder in dit artikel krijg je drie heel eenvoudige funnels te zien. Je kunt die funnels op je eigen website nabouwen. Ze zijn onmisbaar voor je eigen website en direct implementeerbaar. 

​Funnels voor iedereen

Noem het “Funnels voor beginners“ of wat dan ook. Het feit is dat voor iedere website een wel doordachte funnel belangrijk is. Ja, ook als je een website wilt bouwen waar niets op te koop is. Ja, ook als je geen diensten via je website aanbiedt. Ja, ook als je enkel wenst te informeren of sensibiliseren. Voor iedere succesvolle website is een doordachte funnel een vereiste.

Door inzicht in de beginselen van je eigen funnel begrijp je beter het proces dat jouw bezoekers doorlopen. Je krijgt zicht op wat je nodig hebt om je doelstellingen te bereiken. Onrechtstreeks heeft dit te maken met marketing.

al-buny-sells-shoes

Voor een goede website vertrek je vanuit je doelen. Wil je nog maar een beetje in de buurt van je doelstellingen komen, denk dan goed na over de strategie die je gebruikt. Zonder doordachte strategie is de kans bijzonder klein dat je website een succes wordt.

​Ook al wil je het misschien (nog) niet inzien… voor een goede website moet je in principe een beetje een verkoper zijn.Jawel, ook informatie, aandacht voor een goed doel, je imago en ‘zelfs gratis producten’ moet je verkopen om je doel te bereiken.

Ontdek ook waarom je online reputatie belangrijk is en hoe je ze kunt inzetten in je funnels.

​Funnels als middel in je strategie

Kennis over je eigen funnel leert je hoe je je eigen strategie kunt ontwikkelen en bijsturen richting je doel.
Heb je hulp nodig bij het stellen van je doelen? Of het opmaken van een geschikte marketing strategie?
Contacteer ons, we helpen je graag op weg.

​Lees verder om te leren op welke manier je tot je doel kunt komen. ’Kunt’, want ieder doel, iedere doelgroep, ieder product en iedere dienst zal mogelijks een strategie op maat vereisen. Er is niet 1 juiste manier om je doel te bereiken. Er zijn er meerdere… online adverteren, zoekmachineoptimalisatie, reputatie marketing, sociale media marketing,… alleen jij kunt bepalen welke voor jouw werkt.

We raken hier slechts (een deel van ) de basis aan. Er is meer, zoveel meer over te vertellen. Tal van boeken gaan over Sales funnels en hoe je je eigen strategie ermee versterkt.(Voor wie het einde van deze tekst haalt en niet genoeg krijgt, voeg ik ​nog een lijstje met interessante titels toe 🙂 ).

We nemen je mee in de wondere wereld van de sales funnels. Je ​krijgt meer inzicht in de basisprincipes en hoe je ze kunt gebruiken in functie van je eigen persoonlijke doelstellingen.

Waarom over funnels praten?

​Waarom moet je je bewust zijn van je sales funnel?

In tal van sectoren is zelfs het gebruik van marketing termen als vloeken in de kerk. Denk maar aan de sociale sector, verzorgingssector en culturele sector. Desondanks wordt, ook aan de top van succesvolle organisaties in die sectoren, dankbaar gebruik gemaakt van algemene marketing wetten en mechanismen.

Het klopt, sales funnels komen uit de harde verkoopswereld. Zelf heb ik geen achtergrond in de verkoop of marketing sector. Wel heb ik er altijd een grote fascinatie voor gehad. Ik ben er me al een hele tijd van bewust dat marketing- en verkoopstechnieken binnen alle sectoren van pas komen.

spreken-over-funnels-in-soft-sector

​Het is gek hoe zelden mensen zich daar van bewust zijn. Laat staan dat ze zich bewust zijn van hun eigen sales funnel. Ha, ze lachen je vast en zeker uit als je daar in de soft sector over begint. Toch is het een belangrijk iets.

Onbewust van de funnel

Frappanter wordt het als zelfs bedrijven die zich voor zowat 100% in de verkoopsector bevinden, zich niet bewust zijn van hun sales funnel. “Ongehoord” hoor ik je terecht denken

Wat doen die bedrijven en organisaties dan wel? Hebben ze geen sales funnel? Kunnen ze winstgevend zijn zonder? Sommige zijn toch succesvol?Klopt. Ze hebben wel een sales funnel maar gaan er niet bewust mee om. Dit wil zeggen dat ze wel een bepaalde manier van werken hebben, maar dat ze hier niet (vaak) bij stil staan.

Hetzelfde kan je stellen over je online reputatie. Ondernemers en bedrijven die er geen aandacht aan besteden beseffen niet hoe belangrijk het is. Je er niets van aantrekken wil niet zeggen dat je ze niet hebt. In het slechtse geval oordeelt de potentiële klant dat je hem niet belangrijk genoeg vindt om er energie in te steken. Wat je kunt vertalen als een negatieve online reputatie.

Paradigma: Je kunt geen “geen online reputatie” hebben.

​Routine funnel? ​Niet omkijken.

Ze optimaliseren het proces niet. Ze automatiseren het proces niet. Bijgevolg draaien ze eigenlijk vooral op routine. Eentje die (​hopelijk) werkt. Zijn ze winstgevend? Dat kan vast en zeker. Werken ze optimaal en efficiënt? Dan is een andere vraag.

Kunnen zij dan niet succesvol zijn? Jawel… maar het kost hen wellicht meer tijd en energie. Het kost hen meer moeite om hetzelfde te bereiken dan wanneer ze hun sales funnel zouden optimaliseren.

De funnel werkt, dus geen reden om ernaar om te kijken. Door de routine zie je soms niet meer ​welke zaken anders, beter, efficienter en geautomatiseerd kunnen worden. Jammer.

ondoordacht-op-je-doel-af

​​​​​​​Begrijp je eigen funnel:

​I​ndien je bewust omgaat met je sales funnel, dan ga je automatisch doordachter te werk.  Je staat stil bij het verkoopsproces of het conversieproces. Door evaluatie, bijsturen, analyseren en testen kan je je sales funnel optimaliseren en automatiseren. Je gaat na hoe je je doelen bereikt. En indien je ze niet bereikt, ga je na hoe dat komt. Op die manier kan je je succes ongelimiteerd opschalen.

Trechters of tunnels?

Waarom een trechter en geen tunnel? Een trechter geeft een meer realistisch beeld van je bezoekers (klanten). Een tunnel heeft een statische omtrekt. Dit zou willen zeggen dat het aantal mensen dat door de tunnel gaat steeds even groot is. Dus iedereen die je site bezoekt, zou dan effectief ook klant worden.

De omtrek van een trechter daarentegen is dynamisch. In het begin zijn er meer mensen die door het proces lopen, naarmate ze dichter bij je doel komen verkleint de groep.

De trechtervorm geeft het natuurlijke verlies van potentiële klanten in elk stadium weer. Mensen die jouw bureau opbellen en informatie opvragen zijn bijvoorbeeld nog niet direct van plan om een product van jouw te kopen. 

Funnels op verschillende manieren benadert

perspectief

​Een funnel of trechter kan steeds op verschillende manier worden benaderd. Hier geven we je drie verschillende benaderingen. De eerste bekijkt de trechter vanuit het standpunt van je klant of je bezoeker. Hij zal tenslotte altijd een centrale rol hebben.

Met de tweede benadering willen we je laten zien vanwaar het idee is gegroeid. We staan stil bij de basis of de traditionele benadering.

Tot slot gaan we dieper in op wat voor ons, website bouwer,  het belangrijkste is: de conversie trechter.

The Purchase Funnel:

Vanuit het standpunt van de bezoeker

“De aankoop trechter”

Er wordt vaak gesproken van een “aankoop trechter”. Dat is eigenlijk de verkoop trechter gezien vanuit het standpunt van de koper/bezoeker.

Lees ook: USP: de kunst om jezelf te verkopen

standpunt-van-de-koper

​​​​​​Het uitgangspunt van de “purchase funnel” of “aankoop trechter”:

​Iedereen binnen je doelgroep, wordt eigenlijk gezien als ‘zoekende’. Ze hebben een probleem en zijn op zoek naar een oplossing. ​​Jij kunt met jouw website de oplossing bieden. Alleen is ​niet iedereen ​binnen je doelgroep zich hiervan bewust. ​

​Iedere potentiële klant zit dus in een bepaalde fase. Zo ​zal de één ​zich al bewust zijn van het probleem, maar zoekt hij nog steeds naar een oplossing. Daar tegenover kan iemand anders met hetzelfde probleem, zich wel al bewust zijn van jouw product als een mogelijke oplossing.

Zie je, de twee bezoekers verkeren in verschillende fases, ze zullen bijgevolg dus ook best op een andere manier worden benaderd. Hierop kan je met de inhoud of content ​van je website aardig inspelen. Vandaar de term ‘content-marketing‘. Goede ​inhoud is natuurlijk heel belangrijk voor de bezoekers van je site, maar ook voor SEO. Lees er alles over ​in ons artikel ​SEO en content marketing“.

​De fases 

aida-sales-funnel

De verschillende fases worden ook wel eens omschreven als het AIDA-principe. Een makkelijk bruggetje naar Awareness, Interest, Desire, Action. Of het BIVA-principe: Bewustzijn, interesse, verlangen, actie.

Uiteraard gaat het om een eenvoudig model. De specialisten zullen zeggen dat dit model niet volledig genoeg is. ​We kunnen er echter wel lessen uit trekken. ​Dit is het typische proces dat je potentiële bezoekers en/of klanten doorgaan:

Bewustzijn (Awareness): 

De koper beseft dat ze een pijnpunt of een probleem hebben. ze ervaren een bepaalde gewaarwording, een soort gemis. Dit kan ook het gemis van kansen zijn. FOMO (Fear off Missing Out) is hier een mooi voorbeeldje van

​Interesse (Interest):

De persoon raakt geïnteresseerd door je beter te leren kennen (vb: als merk met bepaalde voordelen, via mond aan mond, door social proof,…) en ziet dat je past in zijn levensstijl.  

​Verlangen / Overweging (Desire):

Desire (verlangen) wordt vaak vervangen door Consideration. Dit wil zeggen overweging. Het gaat erom dat de koper of bezoker je begint in overweging te nemen als mogelijke oplossing voor zijn probleem (of kans). Hij overschouwt en evalueert de mogelijke oplossingen ten opzichte van zijn behoeften . Jij hebt geluk, want de bezoeker is je gunstig gezind in deze fase.

Beslissing (Action):

​De bezoeker of klant zit op het einde van zijn zoektocht. Hij is klaar over te gaan tot actie. Hij wil een oplossing voor het probleem en wil het nu. Hij is klaar om over te gaan tot de aanschaf. Hopelijk kiest hij nog steeds voor jouw specifieke oplossing.  De potentiële klant wordt een klant.

​Wat kan je ermee?

4 Fases zijn eerder een beperkte visie. Hoewel de fases van het AIDA-principe nog steeds blijven ​overeind staan, krijgt het vaak veel kritiek. Er zijn tal van varianten gemaakt. Meestal bestaan ze uit veel meer fases.

​Er is 1 belangrijkste fase die volgens ons zeker ontbreekt. Het gaat om een laatste fase. Wat na de actie? Je laat een bezoeker of klant toch niet zomaar gaan? Je zorgt dat hij terug komt, je probeert een soort relatie op te bouwen. Je houdt hem vast (vandaar in het Engels vaak de term ‘Retention’).

Belangrijkste is dat je je ervan bewust bent dat bezoeker A niet hetzelfde is als bezoeker B. De één zit misschien in een fase waarin hij zich net bewust werd van een probleem. De ander kan al in een fase verkeren waarin hij jouw als oplossing ziet.

Er wordt wel eens gezegd ‘Not all visitors are equal’ en kat klopt ook. Je hoeft niet persé voor iedereen goed te doen. Je kunt zelf bepalen op welke bezoekers (in welke fase) je meer of minder wilt inzetten.

aida-fases

​Tot slot nog dit. Je kunt een bezoeker door alle fases loodsen op 1 enkele website of zelfs 1 enkele (landings)pagina. Met de juiste boodschappen (copywriting) kan je iemand stap voor stap overtuigen om tot actie over te gaan.

Het kan zelfs in enkele seconden of minuten. Sommige reclame boodschappen op radio, tv of youtube doen precies dat. Zelfs ​met 1 enkel beeld slaagt men er soms in alle fases te benaderen.  

Herken jij de fases in onderstaande voorbeelden?

voorbeelden-aida

The ​Sales Funnel:

De oeroude sales funnel vanuit het standpunt van ​marketeers

“De ​traditionele verkoop trechter”

In het Nederlands spreken we wel eens van de verkoop trechter. Het is een model dat de zogezegde ‘klantenreis’ beschrijft. De reis die een klant doorloopt vanaf het moment van het eerste contact tot de uiteindelijke verkoop.Het principe wordt al gehanteerd sinds het einde van de 19de eeuw. In grote lijnen ziet de sales funnel er binnen de marketing/verkoop wereld als volgt uit:Er zijn zeven verschillende fases in de traditionele sales funnel:

trad-funnel

​1.    Suspects (een adressenlijst)
2.    Prospects (eerste contactpoging)
3.    Gekwalificeerde prospects (geslaagd contact)
4.    Leads (overdracht aan dienst verkoop)
5.    Gekwalificeerde leads (contact met verkoop)
6.    Offertes (prijsbbestek)
7.    Order/Verloren (klant koopt…of niet)

​​​We overlopen hier de verschillende fases niet in detail. Want ​ik moet toegeven…’not my cup of tea’. Het is minder van belang voor wie een website bouwt of beheert. Lees verder om te zien uit welke fases een funnel op onze maat bestaat. 

Waarom dan deze uitleg? Het is belangrijk om te begrijpen hoe funnels eruit zien en hoe ze in de praktijk werken. ​Wie dat bij het bouwen van een website goed begrijpt, kan zich later ​veel frustraties besparen. 

Wat leren we nog uit de traditionele funnel? ​

pinuts-cartoon-funnel

Voor we overgaan tot de ‘online funnels’, willen we even stil staan bij wat we leren van de traditionele funnel. Hij bestaat al meer dan 100 jaar. We kunnen er anno 2018 vast en zeker iets uit opsteken?

Ten eerste, als een persoon niet naar de volgende stap doorschuift hoeft hij niet gewoon uit de funnel te verdwijnen. Slechts in bepaalde gevallen verdwijnt iemand echt uit de funnel. Meestal stuur je ze terug naar een vorige fase of zet hen op een zijspoor. Je laat ze niet los.

Een tweede les is iets wat bedrijven, die ​werken met ​een traditionele funnel, heel goed ​begrijpen. Het is vaak heel ​moeilijk ​om iemand alle fases te laten doorlopen. Ze kennen dan ook de waarde van bestaande klanten.​

​Klanten doorliepen vaak alle fases van de funnel. Aan bestaande klanten is dus heel veel energie (tijd en geld) besteed. Zij zijn dus kostbaar. Het loont de moeite om hen niet te vergeten na hun aankoop. Bovendien is bewezen dat ​bestaande klanten ​makkelijker opnieuw te overtuigen zijn.

​Die 2 lessen zijn ook van toepassing op je website. ​Is een bezoeker ergens in een fase blijven hangen? Laat hem niet los, maar help hem terug op pad. 

Had ​iemand eerder al ​positieve ervaringen ​met ​je website? Dan zal ​hij makkelijker te overtuigen zijn opnieuw ​je site te consulteren (of zelfs je producten ​kopen). 

The  ​Conversion  Funnel:

De ​digitale ​conversie funnel vanuit een online ​standpunt

“De ​conversie trechter voor websites”

​Waarom is een sales funnel voor mijn website belangrijk? Nu komen we dichter bij het antwoord.

Het funnel model is belangrijk voor iedere website, ook die van jou. Het biedt je een methode om het gedrag van je gemiddelde bezoeker tijdens het (conversie)proces te begrijpen en te volgen.

​​​​​​Waarom wil je het “conversieproces” beter begrijpen? ​:

​Het helpt je bij:

  • ​Het plannen van (marketing) campagnes
  • ​Het verhogen van je conversieratio (bezoekers die doen wat jij wilt dat ze doen) 
  • ​Evalueren en optimalieren van het verkoopproces ​
  • ​Het bepalen van de manier waarop je in de toekomst in contact staat met je bezoekers.

​De vorm, het aantal fasen en de duur van het proces zullen variëren afhankelijk van de website. Heel veel factoren spelen mee. Om er maar een paar te noemen: je doelgroep (leeftijd, geslacht, locatie,…), de aard van je product of website, jouw middelen, gebruik van sociale media, ​…

Over de verschillende fases kan je dus gerust discussiëren. De meest fundamentele fasen van de sales funnel blijven meestal wel overeind. Als we het hebben over een sales funnel voor websites, dan spreken we ​dus van de conversion funnel (de conversie trechter).

​De conversie ​trechter: de online sales funnel

conversion-proces

Een conversietrechter is uiteindelijk dus een afgeleide van de sales funnel. ‘Conversion funnel’ is een term die wordt gebruikt binnen de wereld van de websites, digital marketing en e-commerce. 

Net als de sales funnel beschrijft hij de reis die een surfer maakt om op jouw website over te gaan tot de actie die jij in gedachten had.

De reis kan er bijvoorbeeld als volgt uitzien: via internetreclame of zoekmachine, navigeert de surfer door een e-commerce website om uiteindelijk te converteren naar een verkoop. De metafoor van een trechter kan op twee manieren worden bekeken. Het omschrijft enerzijds de manier waarop steeds minder gebruikers naar het doel worden geleid, anderzijds krijgt de bezoeker bij elke stap minder navigatiemogelijkheden.​​Het kan veel inzicht opleveren ​om te zien waar precies in het proces en in welke mate de omvang van de groep afneemt. Zo  kan je de opeenvolgende stappen richting het einddoel optimaliseren.

Voorbeeld​
Een groot aantal potentiële klanten zoekt naar een product / dienst. Dat kan bijvoorbeeld bij Google. Uit de massa mogelijkheden kiest ​iemand jouw website. Hij en een aantal anderen komen dus op je site terecht. ​Op jouw pagina ​zijn er opnieuw maar een aantal die verder doorklikken naar bijvoorbeeld ​je webshop. De volgende trechtervorming vindt plaats bij het winkelwagentje en uiteindelijk bij de betaling.

Er wordt algemeen gesteld dat het aantal bezoekers met 30-80% afneemt, per stap dat de ​doelgroep neemt in de funnel. 

Het loont de moeite om te weten waar mensen afhaken, welke stappen kunnen worden vermeden​ of zelfs overbodig zijn.

​​​​​Wat is die conversie trechter ​dan eigenlijk? 

​De conversion funnel (=conversie trechter) verwijst naar een reeks ‘fases’,  ‘contactpunten’ of ‘stappen’ die de bezoeker van een website naar een specifiek conversiedoel leiden.

​De fases van de conversion funnel?

​Bezoekers

Bezoekers zijn de mensen die op een of andere manier met jouw website in contact zijn gekomen (vb: via Google of sociale media). Dit is de grootste groep in je funnel, deze mensen zijn op de hoogte van jouw ​website en wat je aanbiedt. Ze hebben echter nog niet per se de intentie om iets te kopen.

​De verschillende stappen of fases bestaan ​meestal uit elementen zoals: google search, advertentie, homepagina’s, ​landingspagina’s, lightboxes, opt-in forms, ​e-mails en nog veel meer.

Leads

Leads zijn mensen die interesse hebben in jouw website of bedrijf. Dit hebben ze bijvoorbeeld laten merken door zich in te schrijven voor een nieuwsbrief of door contact op te nemen en een offerte aan te vragen. 

conversion-funnel

Je hebt nu de contactinformatie van deze leads. Nu kan je de leads contacteren. Neen, je hoeft ze niet te bestoken met spam mail. Stuur ze wel regelmatig je nieuwsbrief, neem contact met ze op, houd ze op de hoogte van nieuwe aanbiedingen. Ze hebben tot nu toe misschien nog niets gekocht, maar het is aan jouw om hen te overtuigen. Ze hebben al laten weten dat ze enigszins interesse hebben.

Prospects

De prospect is als een rijpe vrucht…  klaar om te plukken. Een lead die met andere woorden al bijna klaar is voor een aankoop. Je hebt hen al vaak gratis content gestuurd (blogs, nieuwsbrieven, ebook). De kans is groot dat ze binnenkort daadwerkelijke tot een aankoop overgaan.

Klanten

Klanten zijn de mensen die reeds een aankoop hebben gedaan. Is dat het het einddoel? Het eindstadium van de funnel? Neen, het proces houdt nog niet op. Je wilt natuurlijk dat mensen vaker iets kopen. Je wilt dus zorgen dat ze nog één stapje verder komen in de funnel. 

Terugkerende klanten

Klanten die tevreden zijn, klanten die het gevoel hebben dat ze goed geholpen worden, klanten waarmee je een bepaalde band opbouwt, … Het zijn tevreden klanten. Ze hebben een reden om in de toekomst bij je terug te komen.

Dit is heel belangrijk: Het kost namelijk meer energie om iemand opnieuw door je funnel te laten lopen en tot een nieuwe klant te maken. Een reeds bestaande klant, die bovendien tevreden is, zal weinig overreding nodig hebben om opnieuw bij jouw te kopen. Nieuwe klanten kosten doorgaan een pak meer dan het onderhouden van bestaande klanten.

Tevreden en terugkerende klanten hebben nog een belangrijke waarde. Dit geldt zowel online als offline. Offline spreken van ‘mond aan mond reclame’… Iedereen weet dat dit zowat de beste reclame is.

​​​​​Online mond-aan-mond reclame:

​Online is mond-aan-mond reclame mogelijks nog krachtiger. ​We spreken al snel van ‘social proof’. De kracht van een groep mensen die zegt: “Dit is een topwesbite!”, “Deze site is betrouwbaar”,  “Deze website heeft ons vooruit geholpen en kan het zelfde doen voor jouw situatie.”

Waarom krachtiger online?
  • ​Omdat het een veel groter bereik heeft.
  • Omdat de tevreden reacties kunnen gedeeld worden.
  • Omdat het 24/7 kan werken. Zelfs als de tevreden klanten slapen verkondigen ze de blijde boodschap.

​Hierboven gaven we een beeld van de meest voorkomende fases die we terugzien in conversion funnels. Uiteraard bestaan er tal van variaties.

​Als surfer kan je heel lang in een online funnel ​van een website verblijven (vb: nieuwswebsite: Misschien lees je dagelijks het nieuws online, maar ben je geen abonnee? In dat geval blijf je in een deel van de funnel hangen… zolang je bij hen je ‘gratis’ nieuws komt comsumeren) 

​De ‘terugkerende klant’ is in principe ook niet het einde van de conversie funnel. Vandaag zien we dat de persoon die in de in het onderste deel van de funnel zit nog veel meer kan betekenen. Hij kan je nieuwe leads aanleveren, hij kan zorgen voor mond aan mond reclame, hij kan een getuigenis aan je bezorgen, hij kan je aanraden op sociale media, …

Om die reden wordt de funnel soms ook anders voorgesteld. Gezien er geen eindpunt is, zet men de funnel soms om in iets dat minder eindig lijkt. Als je van bovenaan in de trechter kijkt, zou het er als volgt kunnen uitzien:

We zien de funnel dan eerder als een reeks cirkels. Cirkels zijn mogelijks een betere visuele weergave. Zo heb je niet de indruk dat iemand door de trechter afzakt om er uiteindelijk uit te ​verdwijnen. In de cirkels blijf je zitten. Je glijdt er niet zo maar doorheen.

geen-funnel-maar-cirkels

​Zoals je hierboven ziet geven cirkels mogelijks een betere visuele weergave. Iemand kan je website gevonden hebben via Google​ en dan via een opt-in formulier zijn emailadres achter laten. Vanaf nu zit hij in de groene cirkel. Hij kan er in principe 20 jaar blijven.

Funnel VS Conversion Rate

We kunnen het niet hebben over een conversion funnel, zonder het te hebben over conversion rate. Het één hangt onlosmakelijk vast aan het andere.

CVR = #doel bereikt /#bezoekers

​Conversion rate:

​Iedere website heeft een doel. Je CVR of conversion rate geeft in principe weer hoe goed je erin slaagt je doelen te bereiken. Hoeveel mensen gaan uiteindelijk over tot de gewenste actie?

cvr-is-pinuts

We raden je aan om na te gaan uit welke stappen jouw funnel bestaat. Uit welke stappen zou hij moeten bestaan? Een bestaande funnel kan je evalueren. Je kunt nagaan hoe goed de verschillende stappen het doen.

Hoe minder bezoekers de funnel verlaten (hoe hoger het CVR) en hoe beter je website werkt. Bedoeling is zo veel mogelijk bezoekers de volledige funnel te laten doorlopen.

Conversion optimalisation: De trechter in de trechter

Neem de plekken waar het meest bezoekers je funnel verlaten onder de loep. Nu kan je gericht bijsturen. Door iedere verandering bij te houden kan je zien welke zaken invloed hebben en welke niet. Iedere stap in het proces kan je in principe benaderen als was het een funnel op zich. Een mini-funnel of mini-trechter is dan gewoon een reeks stappen die bezoekers naar de volgende fase van het conversieproces leiden.Voor je website kan je dus best vanuit een basis funnel vertrekken en deze verder opsplitsen in vele kleinere componenten. Daarna kun je je concentreren op het optimaliseren van elke individuele component. En dat is de beste manier om je  algehele conversieproces efficiënter, voorspelbaarder en schaalbaarder te maken.

Een beetje overweldigend? Hoe begin je eraan?

Om je funnel optimaal in te zetten, kan je hem dus best op splitsen in kleinere mini funnels. Elke mini-funnel heeft zijn eigen doel. Het draagt echter wel altijd bij tot het uiteindelijke einddoel.

Niet dat iedere website eigenaar zich hiervan bewust is, maar in principe heeft iedere website een funnel. Meestal bestaan die al uit een aantal mini-funnels. Die kunnen heel eenvoudig of heel complex zijn. Aan de hand van drie situaties wil ik dit even schetsen.

Praktische voorbeelden van mini-funnels:

Een eenvoudige trechter:

simpele-funnel-ebook2

Een bestemmingspagina of landingspagina met een gratis e-book in ruil voor het e-mailadres van een bezoeker. Het doel van dit type trechter kan bijvoorbeeld zijn de e-maillijst te laten groeien.

Een meer geavanceerde trechter:

mindersimpel-funnel-webinar

Een webinar-registratiepagina die een gratis gids weggeeft voor de 10 beste café’s in Barcelona. Deze mensen worden uitgenodigd voor een taalworkshop “leer in 60 minuten je plan trekken op de luchthaven in het Spaans”. Het webinar kan al gevolgd worden voor 9EUR.  Zodra het live webinar voorbij is, worden deze bezoekers naar een derde pagina gebracht. Ook mensen die live niet konden volgen krijgen ​nog een kans. Via de replay-pagina kunnen ook zij de workshop volgen. Ook zij worden erna naar de derde pagina gebracht.

Zowel het live webinar als de replay-pagina leiden naar een verkooppagina (voor 10 lessen Spaans) aan 47 EUR

Een complexe trechter:

complex-funnel-webinar

Een gratis driedelige videocursus die leidt naar een redelijk geprijsde en geavanceerde ​vijfdelige videocursus. Bezoekers die de cursus kopen, worden doorverwezen naar een (upsell-)pagina waar ze toegang tot een premium-lidmaatschapssite kunnen kopen.

Bezoekers die de initiële cursus niet kopen, worden naar een downsell-pagina gebracht waar ze een goedkoop e-boek krijgen aangeboden.

Als het e-boek wordt gekocht, krijgen ze het premium-lidmaatschap aangeboden.

​Tips voor je eigen funnel

1. Funnel zonder einde

Probeer iedere bezoeker van je website de kans te geven om zich in te schrijven op je maillijst. Vanaf dan zitten die bezoekers in je funnel. Je bent nu niet meer afhankelijk van willekeur, je kunt hen contacteren wanneer jij dat wilt. De enige manier waarop ze je funnnel verlaten is doordat ze zicht uitschrijven uit je maillijst.

2. Analyseer je data en leer eruit

Als je even moeite doet, dan kan je over een hoop waardevolle informatie beschikken. Via Google analytics, via Facebook, via Google Console, via je email,… ​

Ga ermee aan de slag. Bekijk de informatie en leer eruit. Ga na in welke fases van de funnel er mogelijks iets misloopt, of iets beter kan. Sommige plugins helpen je zelfs om aan A/B-testing te doen op je site. 

A/B-testen? Eenvoudig uitgelegd wil dit zeggen dat je test wat het beste converteert. Je neemt 2 identieke pagina’s (of formulieren of emails of freebies,…). Je verandert 1 aspect (voorbeeld de titel) en je vergelijkt daarna de 2 (bijna) identieke pagina’s. Uit de test zal blijken welke titel het beste werkt. Je kunt op dezelfde manier alles testen. Echte alles (kleuren, teksten, knoppen,…) kan je testen. Na de test komt een analyse waarna je kunt ​optimaliseren.

3. Gebruik bijkomende software

​Afhankelijk van wat je doelen zijn kan je gebruik maken van tal van bijkomende software. In sommige WordPress themes zitten al ​hulpmiddelen om je sales funnel op te volgen. In andere gevallen kunnen plug-ins je verder helpen. Daarnaast bestaan er ook totale systemen die tot doel hebben een volledige funnel op te bouwen. 

​We geven je een klein ​overzichtje van software die handig kan zijn om je funnel te optimaliseren:

  • Software voor A/B-testing: Er zijn heel bruikbare en gratis plugins (vb: Nelio A/B testing – doet nog veel meer dan A/B testing) die je helpen om bepaalde zaken te testen en bij te houden hoe goed iets wel of niet werkt.
  • ​Software om advertenties te maken en op te volgen: Google adsense, Facebook Business, Bing ads
  • Software voor je Cliënten Registratie Management (CRM): Hubspot, Teamleader (uit Gent),
  • Software voor email en marketing automation: Hubspot, Mailchimp, ​Aweber, Sendinblue, ActiveCampaign,…
  • ​Software voor het bouwen van landingspagina: Thrive Themes en Clickfunnels
4. Zorg voor micro conversie

Probeer je bezoekers eerst en vooral akkoord te laten gaan met iets kleins (vb: een gratis e-book, een offerte, een mening…). Het is wetenschappelijk aangetoond dat mensen die eerder al iets van waarde ontvingen (of simpelweg eerder al akkoord met je gingen), sneller overgaan tot een aankoop. Iedere mini-funnel is goed voor een micro conversie.

5. ​Vergelijk je aanpassingen op basis van de 100-test

​Doe de 100-bezoekers-test. Dit wil zeggen, stuur 100 bezoekers door je funnel en bekijk het resultaat. Hoeveel mensen gingen uiteindelijk over tot de actie die jij voor ogen had?  Waar verlies je het meeste potentieel? Wat kan je eraan doen?

Als je ​je funnel aanpast dan kan heb je een cijfer waarmee je vergelijkingen kunt maken. Pas iets aan, stuur er opnieuw 100 bezoekers door en bekijk of het beter of slechter verliep. ​ Het is een handig trucje om kort op de bal te spelen en snel zaken aan te passen.

Lees meer over funnels:

​Conclusie en bedenkingen

​We zijn bijna aan het einde van de ‘funnel-les voor beginners’. ​​Moet je aan marketing doen voor een goed website? Moet je iets afweten van commerciële theorieën en verkooptechnieken om een succesvolle website te bouwen?

​​In principe hoeft dat niet… maar het helpt. Volgens ons is het erg belangrijk om inzicht te hebben in je funnel. Eens je ​inzicht verkrijgt, zal je je vanzelf wel gaan afvragen op welke manier je je bezoekers beter naar je doel kunt begeleiden.

Wanneer je funnel ​iets wordt waar je je vragen bij stelt. Wanneer het proces dat bezoekers doorlopen iets wordt dat je bezig houdt. DAN ben je eigenlijk al bezig met marketing en commerciële technieken.

​Hoe ziet jouw sales funnel eruit? Heb je al zaken getest? Heb jij vragen, bedenkingen of tips over ​conversie trechters​?Wij horen het graag bij de reacties onderaan.

Wil je graag hulp met je funnels? Wij hebben alles in huis om je daarmee te helpen:

Gewoon inloggen en bouwen maar. Naast alle software staan we ook klaar om jouw funnels en marketingcampagnes te bouwen. Wil jij gewoon zorgeloos funnelen 😄… Contacteer ons dan nu.

Lees ook:

Ontdek meer over:

Heb je hulp nodig bij je online marketing?

Wij helpen bedrijven met kleine en grote online vraagstukken. Heb je vragen over marketing? Contacteer ons met al je vragen. We geven altijd feedback en advies. We leren jouw project graag beter kennen.