Op de vraag “Doe je aan content marketing?”, krijg ik vaak vreemde blikken of starende ogen te zien. Over content marketing en SEO praten zonder het over de inhoud van een website te hebben is onmogelijk. De inhoud, of meer fancy, “de content” is wat Google bestudeert om te bepalen waar je website om draait.
Als je heel bewust omgaat met je content en daar ook bepaalde commerciële doelen aan tracht te koppelen, dan kom je op het terrein van contentmarketing.
Er is op dit moment veel interesse in het onderwerp. Veel energie en passie gaat op in creëren van content. Heel wat bedrijven (groot en klein) hebben de boodschap goed begrepen en behalen heel erg mooie resultaten
Wat is content marketing?
Content marketing omvat alle soorten marketing waarbij inhoud (onder welke vorm dan ook) wordt gemaakt en verspreid voor de consument.
Die content kan zowel informatief als ontspannend zijn, het kan zowel tekstueel als audiovisueel zijn. Enkele voorbeelden: nieuwsberichten, blogs, casestudy’s, reviews, handleidingen, foto’s, cartoons, video’s en infographics.
Content marketing wordt meestal aangewend om aan branding te doen, om direct meer klanten aan te trekken en zelfs om ze te behouden.
Er zijn enkele belangrijke verschillen tussen traditionele reclame en content marketing: Met content marketing wil men meestal niet direct de diensten of producten verkopen. Wel wil je de consument van je content (de kijker of lezer) informatie of advies geven. Op die manier vergroot je jouw zichtbaarheid, creëer je vertrouwen, bouw je aan je imago en bouw je gezag op. Meestal wordt de content gratis aangeboden.
De eerste voorbeelden van content marketing ontstonden onder de vorm van klantenmagazines, culinaire gidsen en kookboeken. Pas later met de opkomst van internet en blogs groeide content marketing en (blogs, video’s, infographics) en werd het zelfs één van de belangrijkste takken van internetmarketing.
(zie ook wikipedia: Contentmarketing)
content marketing en seo?
Zoekmachine optimalisatie (SEO) is ervoor zorgen dat Google jouw website vooraan de lijst toont. Eén van de belangrijkste indicatoren voor Google is de inhoud van een website. Op basis van de content op je site wordt grotendeels bepaalt of het al dan niet geschikt is om jouw website bij een bepaalde zoekopdracht naar voor te schuiven.
Wat op je website staat (de content) is dus van belang als je aan SEO wilt doen. Dus de link lijkt misschien nogal logisch en vanzelfsprekend. Beide hebben met inhoud te maken… er is echter meer.
Omdat SEO ook om de inhoud of content draait, gaan contentmarketing en SEO heel vaak hand in hand… maar er is meer!
Een minder zichtbaar verschil tussen traditionele marketing (zeg maar adverteren) en content marketing is het eigenaarschap. Doe je aan content marketing dan bezit en beheer jij de inhoud. Dat in tegenstelling tot traditionele marketing waarbij je meestal gebruik maakt van de tools van anderen. Je huurt als het ware een plekje in de media, maar je bent er niet de eigenaar van.
Het eigenaarschap is waar het om draait ook voor SEO! Google zoekt naar de locatie van de meest geschikt inhoud voor een bepaalde zoekterm. Staat die content op jouw site? Dan ben jij de bevoorrechte website waar Google het leeuwendeel van de zoekers heen stuurt.
Op gebied van SEO is het belangrijk om zowel eigenaar te zijn van de content als van het platform (je website)
Content marketing wordt in feite meestal ingezet om een zeer specifieke doelgroep te bereiken… de jouwe. Met je content probeer je hen te bereiken, te boeien, te overtuigen, … om hen uiteindelijk om te zetten tot klanten. Voor de eerste stap ‘hen bereiken’ kan je mits de juiste SEO inspanningen rekenen op Google.
De beste (en voor velen de enige) reden om content marketing in te zetten, is om een zinvolle en meetbare impact op je bedrijf te maken. De meeste ondernemers die ik tegenkom liggen vooral wakker van groei. Content marketing en SEO kunnen je daarbij zeker helpen.
Content marketing en copywritting
Is content marketing dan hetzelfde als copywriting? Helemaal niet, er zijn nogal wat verschillen tussen contentmarketing en copywriting.
Copywriting is het maken van tekst die verkeer omzet in leads en leads in klanten. Het vertrekpunt is dus geheel verschillend.
Copywriting heeft betrekking op het maken van de daadwerkelijke tekst op de pagina. Die wordt geoptimaliseerd om de lezers tot een bepaalde actie te laten overgaan. Je wil hen overtuigen te doen wat jij wilt dat ze doen.
Binnen je contentmarketing en seo moet je geweldige copywriting gebruiken. De copywriting moet deel uitmaken van een contentmarketingstrategie. Deze twee zijn niet hetzelfde, maar ze werken allebei synergetisch. Google vertelt ons klaar en duidelijk aan welke voorwaarden goede content moet voldoen.
Egostrelende statistieken in contentmarketing
Net als sociale media zijn er veel verschillende statistieken die ons ego strelen, maar te sterk worden benadrukt in contentmarketing. De zogenoemde vanity stats zijn nutteloze statistieken.
Likes, volgers, opmerkingen, retweets, fans, …, er zijn een heleboel ijdelheid-statistieken die geen rechtstreeks verband houden met jouw bedrijf. Ze zijn daarom niet nuttig.
Heel vaak wil men het vooral over Instagram-volgers hebben, maar niet over hoeveel er daarvan daadwerkelijk klant worden. Er zijn zelfs presidenten die meer belang hechten aan hoe vaak ze worden geretweet dan aan het beleid dat ze daadwerkelijk voeren. Veel likes, retweets of volgers staat niet gelijk aan goede dienstverlening, tevreden klanten en meer omzet.
De effectiviteit van content marketing en SEO moet worden gemeten met behulp van statistieken die aansluiten bij het succes van het bedrijf: conversieratio’s, meer telefoontjes, meer ingevulde formulieren, een hogere lifetime value, meer gegenereerde inkomsten,… zijn enkele voorbeelden van de belangrijke statistieken. En het leuke daaraan… als die goed zitten, strelen ze je ego zelfs nog meer.
Voorbeelden van contentmarketing
Contentmarketing is een relatief modern concept. Het gaat eigenlijk om het samenvoegen van content en advertenties. Om het iets duidelijker te stellen enkele voorbeelden van traditionele marketing en content marketing.
Enkele voorbeelden van de traditionele verhouding tussen content en advertenties:
- Het is nu bijna ondenkbaar, maar in een niet zo ver verleden was het normaal om naar een vooraf bepaalde programmatie op tv te kijken. Je keek naar je favoriete programma, vb Tien om te zien 🙂 Tussen Isabelle A en Eddy Wally kreeg je vervolgens een advertentie te zien. Eddy was de inhoud, de reclame was een spotje van 30 seconden voor bijvoorbeeld ‘Dash’.
- Traditionele marketing past ook op tekstueel vlak hetzelfde principe toe. Iemand leest een tijdschrift, bijvoorbeeld de Humo. Het tijdschrift staat vol boeiende inhoud voor de lezers (artikelen, interviews, Cowboy Henk, …) en tussen de pagina’s met inhoud staan old-school advertenties (bijvoorbeeld voor ).
- Ook in sport kan je het terugvinden. Zo is voetbal, het spel zelf de inhoud. Alles wat er rond hangt is de reclame (van truitje en voetbalschoenen van spelers, de reclameborden, de stoeltjes, lichtreclame en zelfs de naam van het stadion).
- Ook op het internet is het ons ook niet vreemd. Heel wat nieuwssites hebben naast hun nieuwsartikel tal van reclameblokken. Hoewel heel wat van die reclame moderne technieken gebruikt, heeft het nog steeds een beetje betrekking op de ouderwetse manieren.
Enkele voorbeelden van content marketing:
De meer moderne aanpak in marketing probeert de content en de advertentie in elkaar te weven. Moderne voorbeelden vinden we vaak terug bij bedrijven die diensten aan andere bedrijven aanbieden (B2B – SAAS). CRM aanbieders, e-mail providers, website platformen, … zij passen content marketing vaak heel efficiënt toe.
Een voorbeeldje: SUMO is een software bedrijf die allerhande clevere tools aanbiedt om mensen tot actie aan te zetten. Je zou het simpel kunnen omschrijven als alle mogelijke pop-ups die lief zijn (of haat). Ze schreven een waardevol en nuttig artikel over hoe je je aanmeldingspercentage voor e-mail met 244% kunt verhogen.
Nadat je werd overdonderd door hun kennis en know-how over het verhogen van je emaillijst tonen ze dat ook jij dit kunt toepassen op je site. Sterker nog, je kunt hun software gratis uitproberen.
Het artikel met de inhoud (de content) is eigendom van de adverteerder (Sumo), die deze gebruikt als content marketing.
Conclusie: Inhoud en advertenties lopen naadloos in elkaar over
De inhoud zelf wordt reclame en de adverteerder is degene die de daadwerkelijke inhoud maakt.
In de ouderwetse marketing versie werd het tv-programma (vb 10 om te zien) niet uitgezonden door de adverteerders (vb: dash). De adverteerder kocht alleen het tijdslot voor hun commercials bij de eigenaar van het medium (de tv-zender). Bij digitale marketing en meer bepaald content marketing host en creëert de adverteerder de inhoud. De inhoud en de advertentie lopen in elkaar over en dat op een heel logische en doordachte manier.
Dat is in wezen wat content marketing en SEO betekent.
Hopelijk heb je na het lezen van dit artikel iets meer inzicht in de waarde en betekenis van content marketing. “Duidelijk, helder en klaar” hoor ik je denken… maar hoe ga je ermee aan de slag? In een vervolg zullen we dieper ingaan op de praktische kant van het verhaal.
Heb je vragen over online marketing of ben je op zoek naar website teksten?
Aarzel niet ons te contacteren voor vrijblijvend advies. We leren je graag beter kennen.