USP: De kunst om jezelf te verkopen
USP of Uniqsue selling point of unieke verkoopsargument is een term die voor het eerst door marketeers werd gebruikt om te beschrijven hoe hun producten verschillen van die van de concurrenten. Het wordt meestal uitgedrukt als “differentiatie”
Je kunt geen product verkopen dat niemand wil. Je moet je klant kennen en weten wat hij wil, maar daar houdt het niet op. Je moet ook in staat zijn om jouw verhaal op zo’n manier te vertellen dat ze het product dat jij verkoopt willen hebben.
Dit proces wordt vaak Unique Selling Point (USP) genoemd en het is volgens velen een kunstvorm. Een kunst beheerst door de beste verkopers door de geschiedenis heen. Wil je er zelf ook mee aan de slag? Lees dit artikel en pas enkele van onze 8 tips toe om de kunst van de USP zelf onder de knie te krijgen.
Waarom van belang? Je USP kan heel wat mensen aantrekken. Het is dus een belangrijk element in je online marketing en kan mensen richting je sales funnels brengen.
1. Wat is een Unique Selling Point (USP)?
Wat is mijn USP?
USP of Unique selling point of unieke verkoopargument is een term die voor het eerst door marketeers werd gebruikt om te beschrijven hoe hun producten verschillen van die van de concurrenten. Het wordt meestal uitgedrukt als “differentiatie”
Een unique selling point staat voor jouw specifieke, belangrijkste kenmerk dat jou onderscheidt van de anderen. Als dit niet erg overtuigend klinkt, denk dan eens aan een product dat je onlangs hebt gekocht. waarom heb je dat specifieke product, van dat merk gekozen? Heel waarschijnlijk heeft dit te maken met de USP van dat product of merk. Het biedt wellicht een functie (of heeft een eigenschap) die je nodig hebt en niet vindt bij de andere aanbieders van soortgelijke producten.
Onderscheid uw product van dat van anderen
Jouw USP is een middel om je producten te onderscheiden van de producten van concurrenten. Het zorgt ervoor dat mensen je zullen onthouden en terug zullen komen voor meer. Het is vaak het enige middel dat je als verkoper hebt om je te onderscheiden van je concurrenten.
Vertrek vanuit je doelgroep
Als ondernemer of verkoper vertrekken we vanuit onze kennis, ervaring en eigen wereld. We moeten proberen meer de bril van onze doelgroep op te zetten. Jij bent niet je doelgroep! Jij weet meer dan je doelgroep, je hebt andere problemen, kijkt ernaar met andere gevoelens en ziet andere oplossingen.
Een goede USP vertrekt vanuit de doelgroep, hun problemen en hoe ze deze aanpakken. Kan jij daarop inspelen, dan zal je doelgroep inzien dat jij de perfecte oplossing bent voor hun probleem.
Daarom is het belangrijk dat je begrijpt wie jouw klant is voordat je hem kunt gaan vertellen wat hij wil. Dit proces begint vaak met een identiteitssessie, waarbij we onder de loep nemen wie en wat jij bent, wat jij wilt bereiken en wie jouw potentiële kopers zijn.
2. Hoe kom je tot jouw USP?
Wat moet een goede USP bevatten?
Het is eenvoudig, een goede USP bevat deze 5 elementen:
De 5 elementen zijn:
- #1 Unieke kenmerken/voordelen
Een USP is meer dan functies of voordelen, maar ze kunnen je wel helpen bij het ontwikkelen van je USP. Ga op zoek naar die 2-3 functies/voordelen die jou echt onderscheiden van jouw concurrentie. Dat is wat jou echt anders maakt.
- #2 Aan wie verkoop je?
Je moet jouw ideale klant kennen. Stilstaan bij je klantenprofiel of -avatar is belangrijk… een saai werkje. Niemand ziet me graag komen als ik hiernaar vraag… maar het is een belangrijk hulpmiddel. Je zou elke belangrijke beslissing (ook wat is je usp) moeten aftoetsen aan het profiel van je ideale klant.
Aan wie je verkoopt is vaak belangrijker dan wat je verkoopt. Wees daarbij heel erg specifiek. Je helpt “Vrouwen boven de 40 die worstelen met afvallen”. Je helpt “Mensen met auto-immuunziekten”. Wie je ook helpt, wees specifiek.
- #3 De transformatie
Jouw product of dienst zorgt voor verandering bij je doelgroep. Daarom hebben goede verkopers het vaak niet over de functies van een product, maar om het eindresultaat. De transformatie moet je onderlijnen.
Waar bevindt jouw klant zich nu? Waar ga je ze naartoe brengen? Welke transformatie zullen ze ervaren? Hoe zullen zich daarbij voelen?…
- #4 Een onweerstaanbare garantie
Als je nog geen garantie biedt, moet je dat zeker gaan overwegen. Het aantal mensen dat specifiek bij jou koopt omdat het risicovrij is, zal het aantal terugbetalingen dat daadwerkelijk wordt gevraagd zwaar overtreffen.
Wees dus niet bang met “Niet tevreden geld terug” uitspraken.
Er zijn ook manieren om een garantie te bieden waarbij je bijna geen risico loopt dat men ooit de garantie zal aanhalen. Dat is een onderwerp voor een andere keer.
- #5 Waarom jij meer gekwalificeerd bent dan de concurrentie
Deze is zeer situationeel, maar soms helpt het om aan te tonen waarom je uniek gekwalificeerd bent om je doelgroep te helpen.
Als je bijvoorbeeld een afslankcoach bent die zijn eigen transformatie heeft doorgemaakt, dan wil je dat misschien in je USP vermelden. Een ervaringsdeskundige, een locatie, een gedeelde geschiedenis, … alles kan opgenomen worden in je usp om je te onderscheiden van de andere spelers op de markt.
Jouw USP opmaken
Uw unique selling point voor de eerste keer opschrijven of uitspreken kan moeilijk zijn. Er zijn echter enkele eenvoudige regels die je kunt volgen wanneer je een effectieve USP probeert te formuleren.
- Eén zin is beter dan meerdere zinnen!
- Hou het kort en eenvoudig
- Soms moet je even buiten de traditionele kaders denken
- Wees specifiek, jouw USP moet zich richten op kenmerken die uniek zijn voor jou of die een voordeel benadrukken ten opzichte van de concurrentie
- Maak het niet te moeilijk. Een eenvoudige USP werkt vaak het best. Zoek het dus niet te ver.
3. Hoe kan jouw USP helpen om meer producten of diensten te verkopen?
Alle bedrijven hebben een uniek verkoopargument. Een verzekeringsmaatschappij kan de beste tarieven en dekking in de stad bieden. Ga op zoek naar die van jou.
Alle bedrijven verkopen producten of diensten die klanten in staat stellen iets te doen – hun leven gemakkelijker, beter, bevredigender, enz. te maken
Jouw USP is wat jouw producten of diensten onderscheiden van de concurrentie. Als je een basisproduct verkoopt, kan jouw USP zijn dat je de laagste prijzen aanbiedt.
In de meeste gevallen zal jouw USP deel uitmaken van de berichtgeving die je gebruikt wanneer je met nieuwe klanten praat. In ieder geval wordt het meestal prominent weergegeven op uw bedrijfswebsite, je advertenties, je social media profielen en communicatie.
Op die manier zal een goed doordachte omschrijving van je USP je dus helpen om meer te verkopen aan de juiste mensen.
4. 8 Tips om met je USP aan de slag te gaan
Ken je klant:
- Doe onderzoek naar je doelgroep, zodat je van tevoren kennis hebt van hun behoeften, wensen, voorkeuren en koopgewoonten.
Verkoop de voordelen:
- De USP is een korte uitleg van wat jouw product speciaal maakt, dus je moet je richten op de voordelen!
Wees anders:
- Om boven de massa uit te steken en uniek te zijn, moet je iets presenteren wat niemand anders doet. Denk buiten de spreekwoordelijke box.
Gebruik storytelling:
- Mensen onthouden verhalen veel beter dan droge feiten. Wanneer je hen jouw USP vertelt, laat het dan spannend, interessant of humoristisch klinken. Zo zal jouw verhaal, jouw merk en jouw product langer blijven hangen. Je kunt zo makkelijk on top of mind blijven
Wees creatief:
- Gebruik foto’s of een originele video om het verhaal kracht bij te zetten. Mensen houden van media, video en afbeeldingen. Gewone platte tekst krijgt niet veel aandacht. Ga verder dan een saaie opsomming van kenmerken of voordelen. Maak het aangenaam, aantrekkelijk en zorg dat het opvalt tussen de hedendaagse media.
Focus op slechts één ding:
- Focus jouw Unique Selling Point op 1 enkel ding. Probeer niet alles voor iedereen te zijn. Maar wees dat ene ding voor die ene groep.
Wees consistent:
- Een USP is een groot onderdeel van jouw marketing, dus het moet hetzelfde blijven op alle touchpoints. Vermijd verschillende boodschappen op verschillende plaatsen. Veel beter werkt het als elk platform, elke boodschap dezelfde duidelijke USP uitstraalt.
Werk je bewust aan je online reputatie? Dan zorg je ervoor dat je steeds met je USP in je achterhoofd handelt. Want in de ideale wereld vertellen jouw klanten in hun testimonials hoe goed jij bent in jouw USP.
Meer leren over je Online Reputatie?
- Waarom je al je 5 sterren aan de wereld moet laten zien
- De reputatie checklist: essentieel voor elk merk
- Waarom reputatie marketing belangrijk is en hoe je het goed doet.
- Zet al je beoordelingen in de schijnwerpers!
- Online reputatie beheer, de best practices
- Gebruik onze “recensie badge tool”: vraag hier toegang
Gebruik jouw USP als slogan:
- Een USP is geen baseline of slogan. Maar vergeet niet dat je jouw USP wel kunt gebruiken in je slogan voor je bedrijf of product. Door in je baseline duidelijk naar je USP te verwijzen wordt het ook makkelijker om consistent te blijven.
Conclusie
Hoewel de meeste mensen een uniek verkoopvoorstel beschouwen als nuttig bij het aantrekken van klanten, durf ik je te vertellen dat het veel meer invloed heeft.
Een sterke USP helpt om zowel nieuwe klanten aan te trekken, als bestaande klanten te behouden. Je USP kan merkloyaliteit veroorzaken en het verlies van klanten verminderen (dit wordt klantenverloop genoemd).
Belangrijkste aandachtspunten bij jouw usp?
- Wat wil jouw perfecte klant echt?
- Hoe kan jouw product of dienst hun probleem(en) oplossen?
- Welke factoren motiveren hun aankoopbeslissingen?
- Waarom kiezen bestaande klanten jouw bedrijf boven de concurrenten?
- Welke wauw-factor kan jouw klanten van hun sokken blazen?
Heb je al een aantal sokken afgeblazen?
Zorg dan dat je van die klanten een review of recensie krijgt en zet die reviews op hun beurt in om je USP te bewijzen (social proof met doping).