,

Wat is SEO? Aan de slag met een compleet overzicht

Ervoor zorgen dat je website beter gevonden wordt in Google is waar SEO om draait. Hoe hoger in de zoekresultaten, hoe meer bezoekers.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is het geheel aan acties die je onderneemt om gericht organisch (niet betalend) verkeer naar een jouw website te halen. De belangrijkste zaken die verband houden met SEO zijn kwalitatieve inhoud, het optimaliseren van die inhoud rond specifieke zoekwoorden en het bouwen van backlinks (links van andere websites naar die van jou).

Met andere woorden:

SEO heeft alles te maken met het verbeteren van de positie van een site in het organische (niet-betaalde) gedeelte van de zoekresultaten.

Wat-is-SEO_861763438

Deze complete SEO-gids behandelt volgende items:

In de SEO wereld worden veel Engelse termen en vakjargon gebruikt. Ben je op zoek naar een specifieke SEO term? In ons SEO woordenboek vind je snel de antwoorden die je zoekt.

Laten we een kat, een kat noemen. SEO gaat om Google, meer bepaald, gaat het om de eerste pagina van Google. 

Iedereen wil op die eerste pagina staan en iedereen wil dat liefst gratis, zonder veel moeite en liefst gisteren.

Het overduidelijke voordeel van een positie op de eerste pagina: Gratis bezoekers (=verkeer) voor een relevant zoekwoord, iedere maand opnieuw. 

SEO is weten hoe zoekmachines werken

Wat-is-SEO_optimized

Google werkt met een algoritme. Op het moment van jouw zoekopdracht gaat het algoritme als een gek aan de slag om je het ‘beste’ resultaat te geven.

In een fractie scant Google de index van ‘honderden miljarden’ pagina’s om een ​​reeks resultaten te vinden die het beste bij jouw zoekopdracht passen. Bekijk hier hoe Google het zelf uitlegt:

Hoe Google informatie ordent en verwerkt?

Begrijp de basis van SEO en hoe recente ontwikkelingen, zoals die uit ons artikel over de grootste Google lekken, van invloed zijn op zoekmachine optimalisatie.

Hoe bepaalt Google dan het ‘beste’ resultaat?

Ook al maakt Google de werking van zijn algoritme niet openbaar, op basis van ingediende patenten en verklaringen van Google, weten we dat websites en webpagina’s worden gerangschikt op basis van: Relevantie, autoriteit, nuttigheid en zowat 197 andere factoren.

SEO is Relevantie

Je wilt geen huizen zien, als je een nieuwe wagen zoekt.  Daarom zoekt Google in de eerste plaats naar pagina’s die nauw verband houden met uw zoekwoord.

Google rangschikt echter niet alleen “de meest relevante pagina’s bovenaan”. Dat komt omdat er duizenden (of zelfs miljoenen) relevante pagina’s zijn voor elke zoekterm.

Bijvoorbeeld, het trefwoord “auto kopen” brengt 124 miljoen resultaten in Google:

Dus om de beste resultaten naar boven te laten komen, vertrouwt Google op de 2 andere belangrijke elementen van hun algoritme:

SEO gaat om Gezag/Authority

Authority of autoriteit is net als het klinkt : het is Google’s manier om te bepalen of de inhoud accuraat en betrouwbaar is. Komt het van een gezaghebbend persoon (vb: spreekt een viroloog, of een onwetende president over een virus?)

De vraag is: hoe weet Google of een pagina gezaghebbend is?

Ze kijken naar het aantal andere pagina’s dat naar die pagina linkt.

Zo zijn we meteen ook bij een heel belangrijk onderdeel van SEO aangekomen. De zogenaamde “backlinks“. Over het algemeen geldt dat hoe meer links een pagina heeft, hoe hoger deze zal worden gerangschikt (Lees hier meer over backlinks en andere cruciale elementen van SEO)

Het is één van de succesfactoren van Google. De manier waarop zij met backlinks omgingen en die in het algoritme hebben verwerkt onderscheidt hen van hun vroegere concurrent zoekmachines zoals Yahoo.

Als bezoekers de authoriteit van een onderneming of website inschatten kijken ze natuurlijk veel minder (NIET) naar de backlinks. Mensen zijn anders dan algoritmes (gelukkig). Wij beoordelen de authoriteit en online reputatie eerder op basis van sociale signalen en recensies. Lees hier waarom 5 sterren recensies belangrijk zijn voor elke website. Onderzoek wijst uit dat mensen eerder klikken (en kopen) als ze positieve recensies (of sterretjes) zien. En Google beloont dan weer websites waar sneller wordt op doorgeklikt… en rond is die cirkel.

SEO gaat om Nuttigheid

Inhoud kan relevant en gezaghebbend zijn. Maar als het niet nuttig is, wil Google die inhoud niet bovenaan de zoekresultaten plaatsen.

Google heeft zelfs publiekelijk gezegd dat er een onderscheid is tussen “inhoud van hogere kwaliteit” en “nuttige” inhoud.

Stel dat je zoekt naar een ecologische manier om je groenafval te verwerken. De inhoud van een paper van een voorname professor in biologie over de “afbreekbaarheid van organische materialen” zal ongetwijfeld van hoge kwaliteit zijn. Als je echter wilt weten hoe je thuis een compostvat zelf maakt, heb je meer aan een simpele blogpost van boer Jan. 

Het eerste resultaat waarop u klikt (“Resultaat A”) is geschreven door ‘s werelds meest vooraanstaande expert op het gebied van biologische afbreekbaarheid van organische materialen. En omdat de pagina zoveel inhoud van hoge kwaliteit bevat, hebben veel mensen ernaar gelinkt.

De inhoud is echter volledig ongeorganiseerd. En het staat vol met jargon dat de meeste mensen niet begrijpen.

Vergelijk dat met een ander resultaat (“Resultaat B”).

Het is geschreven door boer Jan. En zijn website heeft niet zo veel links die ernaar verwijzen, maar zijn inhoud is echter onderverdeeld in afzonderlijke praktische secties. En het is geschreven op een manier die iedereen kan begrijpen:

Wel, die pagina zal hoog scoren op de “bruikbaarheidsschaal”. Hoewel resultaat B niet zoveel vertrouwen of autoriteit heeft als resultaat A, presteert het nog steeds goed in Google.

(In feite kan het zelfs HOGER zijn dan resultaat A)

Google meet het nut grotendeels op basis van “User Experience Signals”. Of de signalen die ze meten bij de gebruikers.

Met andere woorden: hoe gebruikers omgaan met de zoekresultaten. Als Google ziet dat mensen een bepaald zoekresultaat echt leuk vinden, krijgt het een aanzienlijke rankingboost. Waar let Google op:

  • tijd op de pagina
  • interactie met knoppen
  • doorklikken
  • scrollen op de pagina 
  • delen op sociale media

SEO gaat om mensen

Wat-is-SEO_2103741395_optimized

Onze # 1 SEO-tip voor hogere rankings

Wij maken websites voor mensen, waar mensen van houden! Zoekmachines zijn ontworpen om verschillende signalen op internet te meten, zodat ze websites kunnen vinden die mensen het leukst vinden.

Google is zo goed dat ze jouw website, als die geliefd is door je bezoekers, zullen belonen. Doordat we direct inspelen op die signalen (en ze niet kunstmatig maken) scoren we makkelijk op heel veel onderdelen van het algoritme, met als gevolg een betere ranking.

Organische (SEO) versus betaalde resultaten (SEA)

Wat-is-SEO_1528189266_optimized

De resultaten pagina’s van Google zijn onderverdeeld in twee afzonderlijke secties: organische en betaalde resultaten.

Organische zoekresultaten

Organische zoekresultaten zijn natuurlijke resultaten die voor 100% op verdiensten worden gerangschikt.

Met andere woorden, er is geen manier om Google of andere zoekmachines te betalen om hoger te scoren in de organische zoekresultaten. Iedereen wordt op dezelfde manier beoordeeld. 

Mooi!

Zoekmachines rangschikken de organische zoekresultaten op basis van honderden verschillende rankingsfactoren. Over het algemeen worden organische resultaten door Google beschouwd als de meest relevante, betrouwbare en gezaghebbende websites of webpagina’s over dit onderwerp.

Het belangrijkste om in gedachten te houden als we het hebben over SEO, is dat het steeds gaat om hoger ranken in de organische zoekresultaten.

Betaalde resultaten

Betaalde zoekresultaten zijn eigenlijk heel gewone advertenties die boven of onder de organische resultaten worden weergegeven. SEA staat hier voor Search Engine Advertising.

Betaalde advertenties zijn volledig onafhankelijk van de organische vermeldingen en bijgevolg ook niet afhankelijk van het algoritme. 

Hoe bepaalt Google hier de volgorde?

Google is in principe een veilingsite. Ze veilen hun product aan de hoogste bieder… Hun product? Jawel dat zijn jij en ik en iedereen die Google gebruikt (een beetje een lugubere gedachte).

Minder mooi?

De advertenties van de betalende adverteerders worden ‘gerangschikt’ op basis van hoeveel ze bereid zijn te betalen voor één enkele bezoeker met een specifieke zoekopdracht (de prijs die ze betalen noemen we de Cost Per Click, vandaar ook ‘Pay Per Click Advertising‘).

Hoe we SEO laten werken

Wat-is-SEO_optimized

SEO werkt door je site te optimaliseren voor Google. Met name voor de zoektermen die meest relevant zijn voor jouw website.

Het is ons doel ervoor te zorgen dat Google jouw site ziet als het algehele beste resultaat voor de zoekopdracht van een persoon.

Hoe ze het ‘beste’ resultaat bepalen, is gebaseerd op een algoritme dat rekening houdt met ondermeer autoriteit, relevantie voor die vraag, nuttigheid van de inhoud, laadsnelheid en meer.

(Google heeft bijvoorbeeld meer dan 200 rankingfactoren in hun algoritme).

Waarom is SEO belangrijk?

Wat-is-SEO_1932592117_optimized

Als bezoekers op je website klanten kunnen worden, dan is het gratis verschijnen in zoekresultaten vast en zeker de moeite. Als je weet dat 70% van het internetverkeer begint bij een zoekmachine, dan kan SEO je zeker potentiële klanten en dus geld opleveren.

Lees ook: 12 redenen waarom SEO ook van belang is voor jouw 

Klanten en zoekwoorden

Wat-is-SEO_2066324823_optimized

De juiste zoektermen zijn van groot belang. Nogmaals een autoverkoper wil niet gevonden worden op de “huis kopen”. Een belangrijke stap is dus het klant- en trefwoordonderzoek.

Eigenlijk zou iedere onderneming dit moeten doen… of je nu online actief bent of niet. Een juist beeld van je klanten hebben is van economisch belang voor het slagen van je zaak. Daarom gaan we hier iets sneller over.

Eens we weten wie je klanten zijn, kunnen we nagaan waar ze naar zoeken … en de exacte woorden en woordgroepen die ze gebruiken om te zoeken. Op die manier kan ook jouw site ‘ranken in Google’ op dingen waar uw klanten elke dag naar zoeken.

Klantonderzoek voor betere SEO

Als bedrijf weet je perfect hoe jouw beoogde klant eruit ziet. We werken met “klantenprofielen” of “Customer Persona”. We gieten hiervoor alle eigenschappen van je klanten in één of meerdere fictieve personen zodat dat beeld van de ideale klant vatbaar wordt (ook voor mensen die je bedrijf niet goed kennen, vb: je SEO bureau)

Het klantenprofiel en klantonderzoek dat daarbij komt kijken is niet alleen bedoeld om je te helpen producten te maken die mensen willen. Het is ook een super belangrijk onderdeel van SEO en contentmarketing.

Waarom is het klantenprofiel van belang bij SEO? Om te slagen met SEO, moet je inhoud op je site (content) maken rond de onderwerpen waar je klanten naar zoeken.

En tenzij jij (en je SEO bureau) weet wie je klanten zijn, is het bijna onmogelijk om te begrijpen waarnaar die mensen zoeken en welke specifieke zoektermen ze daarvoor gebruiken. 

Heb je nog geen klantenprofiel of klantpersonage voor ogen, dan bestaan daar handige tools voor. Die tools helpen je om stap voor stap een klantenprofiel samen te stellen. Aan het einde van het proces heb je een gedetailleerde klantomschrijving (in de vorm van een fictief persoon, of avatar) waar je keer op keer naar kunt verwijzen. Je kunt er niet alleen je zoektermen, maar ook andere belangrijke strategische keuzes voor je bedrijf op afstemmen.

Zoekwoorden zoeken

Eens we een duidelijk beeld van je klanten hebben, is het tijd voor de volgende stap: het zoekwoordenonderzoek. Hiervoor gaan we dieper in op de exacte woorden (keywords) en woordgroepen (zoekopdrachten) die klanten in het Google zoekvak typen.

Over het algemeen vallen zoekwoorden in twee hoofdcategorieën:

  1. Zoekwoorden die mensen gebruiken om te vinden wat jij verkoopt. Dit noemen we de productzoekwoorden (of diensten zoekwoorden).
  2. Er zijn ook zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt waarmee ze informatie opzoeken. Ze zoeken dan niet specifiek naar jouw product, maar misschien wel naar iets dat indirect met jouw producten of diensten te maken heeft. Dit zijn de informatieve zoekwoorden.

Belangrijk om te slagen met SEO: we optimaliseren jouw website rond beide soorten zoekwoorden.

Om de juiste zoekwoorden te vinden bestaan er handige trucjes en duizenden tools. De ‘keyword researchtools’ zijn hulpprogramma’s voor zoekwoorden die ons helpen uit te zoeken hoeveel mensen naar elk zoekwoord zoeken. Vaak zien we vooraf ook al hoe moeilijk het zal zijn om op die eerste pagina van Google te komen (is het de moeite om er energie in te steken, of kunnen we beter focussen op makkelijkere zoektermen).

Enkele voorbeelden van tools: SEMRush, KeywordTool.io, Moz.

De beste allround gratis tool voor zoekwoorden is Google’s Keywordplanner of de Zoekwoordplanner. Dit is een hulpmiddel ontworpen om mensen bij te staan bij het opmaken van advertenties, maar kan net zo goed voor SEO worden gebruikt. 

Als we over zoektermen spreken moeten de ‘long-tail-keywords’ ook aan bod komen. Het zijn vaak bijna zinnen in plaats van zoekwoorden. Het voordeel is dat ze heel specifiek en gedetailleerd kunnen zijn terwijl de concurrentie vaak heel wat kleiner is. (vb: “auto kopen” VS “goede tweedehands auto kopen”)

SEO-vriendelijke content

Ondertussen zal wel al duidelijk zijn dat SEO en de inhoud van je site hand in hand gaan. 

SEO COPY: Over het algemeen kunnen we stellen dat de kwaliteit van de inhoud, de ranking positief beïnvloed. Het is echter niet zo eenvoudig. Maar het is een goede vuistregel om te volgen als je nadenkt over de inhoud van je site. 

SEO-vriendelijke inhoud, houdt naast de zoekmachines altijd rekening met de bezoeker:

  • De inhoud voor product- en servicepagina’s: 

    Inhoud voor product- en dienstenpagina’s moet van hoge kwaliteit zijn. Ze moeten natuurlijk aantrekkelijk, informatief en nuttig zijn. Je mag echter niet vergeten wat het doel van de pagina is. Het hoofddoel is de bezoekers om te zetten tot een klant. Daarom maken we de inhoud van je productpagina zo nuttig mogelijk zonder het doel (bezoekers omzetten naar klanten) uit het oog te verliezen. conversies uw belangrijkste doel moeten zijn.

  • De informatieve inhoud van artikelen en nieuwsberichten:
    Als je dingen hoort zoals “inhoud is koning”, dan hebben we het over waanzinnig nuttige inhoud dat ondermeer op blogs wordt gepubliceerd. Dat is niet de inhoud die je op de meeste product- en dienstenpagina’s zult vinden. 

HubSpot ontdekte zelfs dat bedrijven die regelmatig inhoud publiceren 350% meer verkeer krijgen dan bedrijven die niet zoveel moeite doen in hun contentmarketing.

Om vandaag te slagen met zoekmachineoptimalisatie, moet uw site GEWELDIGE dingen publiceren op een consistente basis. Minderwaardige inhoud zal het simpelweg niet halen.

Ook de statistieken van WORDPRESS geven je een idee van het belang van de kwaliteit. Volgens WordPress worden er elke maand 70 miljoen blogposts gepubliceerd op hun platform… Daarnaast worden ook miljoenen berichten via andere platformen verspreid (Medium, Shopify, wix, …).

Het punt? Opvallen tussen de miljoenen berichten die dagelijks de wereld worden ingestuurd is niet evident en zeker niet makkelijk. Jouw website en jouw inhoud moeten uitzonderlijk zijn. Anders wordt het begraven onder de miljoenen berichten die elke dag verschijnen.

Hoe kan inhoud van hoge kwaliteit eruitzien?

Uitgebreide en diepgaande lijsten

Uitgebreide lijsten met tips, items, technieken, recepten ……Je kunt voor zowat alles een lijstje bedenken. Met een lijstje geef je mensen alles wat ze nodig hebben op 1 pagina. Omdat de strategie al jaren meegaat, lukt het vaak niet meer met kleine lijstjes. Vandaar ‘uitgebreide en diepgaande lijsten’. (vb: 10 buitenspelletjes om met je kinderen te spelen VS 101 buitenspelletjes om met je kinderen te spelen).

Stapsgewijze handleidingen

Gedetailleerde handleidingen die je stap voor stap bij de hand nemen en uitleggen hoe je iets doet. Ze zijn zo oud als internet zelf. En ze kunnen nog steeds geweldig werken. Door te zorgen dat elke stap SUPER gedetailleerd aan bod komt en je niets overslaat onderscheiden we je inhoud van andere handleidingen. 

Inhoud met gegevens

Onderzoek heeft aangetoond dat ‘gezaghebbend artikelen met onderbouwde data en referenties steeds meer links krijgt’. Met andere woorden: content met data werkt heel goed. Leuk, maar het is heel lastig om dit soort gegevensgestuurde inhoud te maken het kost tijd, energie en geld.

Volledige gidsen en handleidingen

Volledige diepgaande gidsen zijn vergelijkbaar met de diepgaande lijsten waar we het eerder over hadden. Het verschil? Een complete gids is niet per se een enorme lijst met tips of voorbeelden. In plaats daarvan behandelt de gids of handleiding elke aspect van een bepaald onderwerp. Ja, je wilt nog steeds actiegerichte strategieën behandelen. Maar het belangrijkste doel is om iemand op één pagina alles te geven wat ze moeten weten over een onderwerp.

Visuele inhoud

Bepaalde vormen van visuele inhoud, nl: infographics zijn ideaal om links te krijgen. Infographics zijn natuurlijk niet de enige manier om visuele inhoud te creëren. Er zijn video’s, stroomdiagrammen, screenshots en meer. Je hebt zelfs combinaties van verschillende soorten visuele inhoud, zoals ‘Instructographics’.

TOT SLOT

Ik hoop dat je nu iets meer weet over SEO en het belang ervan. Plaats je bezoekers (potentiële klanten) altijd op de eerste plaats… dat is alvast een regel die je nooit mag vergeten. 

Wil je meer weten over SEO, neem dan ook hier een kijkje voor meer praktische tips.

Wil je weten wat wij voor je kunnen betekenen? 

Wat-is-SEO hulp

Wil je hulp bij het optimaliseren van jouw website om beter te scoren in Google? Aarzel niet en contacteer ons. 

Lees ook:

Ontdek meer over:

Heb je hulp nodig bij je online marketing?

Wij helpen bedrijven met kleine en grote online vraagstukken. Heb je vragen over marketing? Contacteer ons met al je vragen. We geven altijd feedback en advies. We leren jouw project graag beter kennen.