,

Welke Backlinks zijn meest waardevol?

Wat zijn backlinks, waarom zijn ze van belang en welke soorten zijn er?

Als je niet weet wat SEO is, maar je hebt wel een website waar je meer bezoekers op wilt zien, dan is de kans groot dat je niet weet wat backlinks zijn. Het effect van backlinks en linkbuilding op je ranking in de zoekmachines is enorm. Om meer te leren over over backlinks en ze op de juiste manier in te zetten voor betere resultaten zit je op de juiste plek. In dit artikel hebben we het over:

De waarde van backlinks en hun rol

Een backlinks is een link op een specifieke pagina van een website, die verwijst naar (een pagina op een) andere website. Ze worden ook soms inbound links of externe links genoemd. Het zijn verwijzingen naar jouw website die komen uit andere externe bronnen.

Interne links zijn dan weer linkjes die verwijzen naar pagina’s op dezelfde website.

Op de vraag wat het belangrijkste element is voor een goede ranking wordt vaak met ‘backlinks’ geantwoord. Het is zeker een belangrijke rankingsfactor. Volgens een onderzoek van Semrush hoort tot de top 5. Toch zijn niet alle backlinks hetzelfde en even waardevol. Sommige backlinks kunnen je zelfs schade berokkenen, dus enige nuance is aan de orde.

belangrijkste rankingsfactoren

Google heeft het reeds in 2016 zelf aangegeven. Toen al werd onthuld dat backlinks na de inhoud de 2 belangrijkste signalen zijn die worden gebruikt om websites te rangschikken.

 

Andrey Lipattsev – Search Quality Senior Strategist at Google

Meer leren over SEO en online marketing?

Meer leren over SEO en online marketing?

Backlinks bewijzen je betrouwbaarheid

Alle zoekmachines houden rekening met de backlinks. Wil je dat de zoekmachines je meer bezoekers opleveren, dan kan je er maar beter zelf ook aandacht voor hebben. Google ziet backlinks als een manier om de autoriteit van een pagina te begrijpen. Jouw reputatie krijgt vorm door ondermeer de backlinks die van andere sites naar jouw site verwijzen. Heel simpel gesteld: Elke backlink naar je site is als een stem voor je content. Veel stemmen zou willen zeggen dat de inhoud van die pagina te vertrouwen is. Hoe meer stemmen een pagina krijgt, hoe meer kans je hebt dan Google je hoger in de SERPs zal plaatsen. Het aantal verwijzende websites (verschillende domeinen) is dus belangrijker dan het totaal aantal backlinks (vb: 10 backlinks die afkomstige zijn van 10 verschillende domeinen zijn meer waard, dan 10 backlinks afkomstige van 1 domein).

Backlinks als graadmeter voor je populariteit

De backlinks zijn niet alleen een teken van betrouwbaarheid. Het is voor Google ook een indicatie voor de populariteit van een webpagina. Hoe groter het aantal links, hoe hoger je ranking in de zoekresultaten.

In verkiezing voor de meest populaire site is elke link van een andere website een stem. Het is echter geen democratische verkiezing. Want niet elke stem krijgt hetzelfde gewicht. De waarde van elk linkje kan heel erg verschillen. Google vertrouwd backlinks van websites met gezag en autoriteit meer, dan backlinks van onbenullilge websites. Een backlink van een site met een hoge score is meer waard dan eentje van een site met een lage score.

Je hoort vaak van domain score, of DA-score, of autoriteitsscore. Ze worden ontwikkeld en samengesteld om alles werkbaar, overzcihtelijk en meetbaar te maken… maar een echte “Google Autoriteits Score” bestaat niet en zal je nergens tegenkomen. Google gebruikt wel de “PageRank” in hun algoritmen om de kwaliteit en kwantiteit van backlinks naar een pagina te evalueren.

Soorten backlinks

Er zijn een aantal soorten backlinks te onderscheiden. Welke meer weegt en waarom leer je hier:

Wat zijn Nofollow-links?

Veel links zijn nofollow. Nofollow-links zijn in het leven geroepen om te linken naar websites zonder dat je enige autoriteit doorgeeft. Stel je schrijft over een racistische beweging, waarbij je naar hun website refereert, maar je wilt je niet associeren met die site. Dan kan je een nofollow gebruiken. Nofollow-links gebruiken het rel = ”nofollow” -attribuut waarmee je Google en andere zoekmachines op de hoogte brengt dat je jouw autoriteit niet wenst over te dragen. Een nofollow-backlink ziet er als volgt uit:

<a href=”https://teammade.be/” rel=”nofollow”> dit is een nofollow-link naar onze homepage </a>

Logischer wijs zou je nu denken dat die links niets waard zijn en je ze dus niet nodig hebt… Toch wel. Oorspronkelijk hadden ze misschien geen invloed. Toch hebben tests en onderzoek aangegeven dat ze wel degelijk een rol spelen en je kunnen helpen om hoger te scoren in de SERP’s.

In 2019 kondigde Google aan dat ze de interpretatie van het nofollow-attribuut zouden veranderen. Daar waar ze vroeger niet meetelden als een signaal in het zoekalgoritme, is dart nu wel het geval. Alle linken worden gezien als een hint over het de pagina. Google’s algoritme houdt er dus rekening mee. Dofollow is natuurlijk beter, maar ook nofollow hebben dus waarde.

Dit is hoe Google communiceerde over de verandering van Nofollow links:

“When nofollow was introduced, Google would not count any link marked this way as a signal to use within our search algorithms. This has now changed.

All the link attributes — sponsored, UGC and nofollow — are treated as hints about which links to consider or exclude within Search.

We’ll use these hints — along with other signals — as a way to better understand how to appropriately analyze and use links within our systems.”

Lees hier alles over hoe Google de Nofollow laat evolueren.

Wat zijn DoFollow-links?

Een Follow link is natuurlijk het tegenovergestelde van de nofollow link. Een Dofollow link is er een die het vertrouwen doorgeeft (PageRank). Voor Dofollow bestaat er geen attribuut. Je voegt het nofollow-attribuut niet toe en dat volstaat. Het is eigenlijk een gewone normale link:

<a href=”https://teammade.be/”> dit is een Dofollow link </a>

Wat zijn Gesponsorde of betaalde links?

Google is eigenlijk tegen alle acties die je onderneemt om bewust je positie in de zoekresultaten te beïnvloeden. Natuurlijk heeft ook Google niet alles in de hand en is het betlaen voor links een onomkeerbaar feit. Als het nu gaat om het betalen van een blogger of influencer, of het schrijven van een ​​artikel op een andere site (guestpost), het sponsoren van een goed doel of een gewone advertentie, … voor al deze linken wordt betaald.

In een poging om de zoekresultaten te vrijwaren en de algoritmes een kans te geven om echte goede kwaliteit te onderscheiden van betaalde content heeft Google de sponsord link geïntroduceerd. Als geld, of een product of dienst, in ruil voor een link van eigenaar is veranderd, moet je een rel = “sponsored” -attribuut toevoegen aan je link. Zo weet Google dat de link niet werd gegeven omdat de inhoud zo fantastisch is, maar omdat er werd voor betaald.

Nogmaals… betalen of ruilen van Dofollow links is in strijd met de richtlijnen van Google in sommige gevallen ontvang je hier zelfs een straf (Google penalty) voor. De sponsord link kan je hiervan vrijwaren.  

Een gesponsorde backlink kan er zo uitzien: <a href=”https://teammade.be/” rel= “sponsored”> dit is een ‘zogezegd’ een gesponsorde link </a>

Wat zijn UGC-links?

Vroeger werden veel backlinks gebouwd door op verschillende blogpost te reageren. Je kon dan reageren en te pas of onpas een link naar jouw website achterlaten. Zo kon je op makkelijk een graantje meepikken van de autoriteit en trust van die website. Deze berichten onder een artikel of blogpost werden als spamberichten gezien. Ook dit vond Google niet leuk. Daarom werd een nieuw link attribuut in 2019 uitgerold.

De UGC-links of de User Generated Content-links. Het zijn links die afkomstig zijn van bijvoorbeeld forums en blogcommentaar. Het attribuut informeert Google dat de link is geplaatst door een gebruiker en niet door de webmaster. Bijgevolg wordt er geen of weinig waarde aan gehecht.

Een UGC-backlink ziet er als volgt uit: <a href=”https://teammade.be/” rel=”ugc”>dit is een UGC-link </a>

Wat zijn Hoge Autoriteit Links?

Het is makkelijk om iedereen aan te raden op zoek te gaan naar backlinks van websites met een hoge autoriteit en je eigen site hoger te laten scoren. Klopt, het algoritme van Google zal de links van betrouwbare websites hoger inschatten dan die van minder of onbetrouwbare sites. Die betrouwbare backlinks zijn echter niet makkelijk te verkrijgen.

Backlinks met hoge autoriteit zijn dus afkomstig van betrouwbare bronnen: de meest voor de handliggende zijn kranten, overheden, universiteiten, maar ook wikipedia en andere gevestigde waarden.  

Voor 2016 kon iedereen de data van Pagerank inkijken. Toen hebben ze bij Google beslist dat die data te waardevol was om zo maar gratis ter beschikking te stellen. De data was niet langer openbaar en de bekende PageRank Toolbar werd in 2016 afgevoerd.

Vandaag zijn er tools en website die je helpen in te schatten wat de autoriteit van een site is. Al die tools beoordelen zelf of een link al dan niet van hoge kwaliteit is, ze houden rekening met factoren zoals geloofwaardigheid, hoogwaardige inhoud, en waarde voor gebruikers.

Veel van die softwareplatformen kunnen je helpen. Je kunt de verschillende statistieken gebruiken om aan je website en je ranking te sleutelen. Nogmaals, er is geen Google page score, en de statistieken van jouw tools worden niet per definitie door Google gebruikt of onderschreven. Ze geven je enkel een indicatie.

Wat zijn toxic of Giftige links?

De laatste in ons lijstje van soorten links is minder belangrijk, maar je kunt er best van op de hoogte zijn. Een verkeerde link kan de ranking van je website op Google schaden. Er bestaan ‘slechte backlinks’. Als een betrouwbare website je een betere score kan opleveren, dan kan een onbetrouwbare site die naar jouw linkt ook het omgekeerde doen.

Slechte links kunnen afkomstige zijn van gehackte websites, van spamsites, van porno sites, van goksites,… Als er geld mee gemoeid gaat wordt er ook misbruik gemaakt. Website die een penalty opliepen omdat ze de regels van Google niet volgende, kunnen die straf (of negatieve maatregleen) ook doorgeven.

‘Slechte’ links worden vaak Toxic links, giftige of onnatuurlijke links genoemd. Giftige backlinks zijn backlinks die doorgaans afkomstig zijn van websites van lage kwaliteit of van verdachte websites. De sites zijn rechtstreeks in strijd zijn met de richtlijnen van Google en zijn ontstaan om de positie van zoekmachines te manipuleren. Helaas voor de eigenaar zijn ze betrapt.

Toxic kan ook geen om slecht gebruik van de attributen, links van lage kwaliteit in directories of bladwijzersites, veelgebruikte footer-links of een niet organisch of onnatuurlijk aantal links met een zelfde ankertekst gebruiken.

Waar vind je makkelijke backlinks

Vraag het aan je leveranciers, collega’s, vrienden, … iedereen met een website kan je een handje toesteken.

Ook social media profielen zijn makkelijk om een aantal backlinks bij te maken.

Daarnaast zijn er tal van directory website (zoals de gouden gids) waar je je onderneming of website kunt aanmelden. Op die manier krijg je een backlink van die website. Eens je er begint op te letten zal je zien dat er een volledig ecosysteem bestaat (waarbij veel geld wordt uitgegegven/verdient) en dat het web stikt van de directory websites.

De grootste zie je al lang niet meer als een directory website. Het gaat om grote spelers zoals Google (Maps), Facebook, booking.com, tripadvisor.com, airbnb.com… het zijn allemaal directory websites. Er zijn veel plekken waar je gratis terecht kunt. Andere directory websites willen iets in de plaats. Dat kan natuurlijk geld zijn, maar ook soms een backlink op jouw website naar de url van de directory website.

Let op (gniffelend zeg ik het erbij) volgens de regels van Google mag je nooit links kopen of aan linkruilen doen. Alle backlinks moeten op een normale organische manier ontstaan. Omdat het hoort, nog eens: “Volg steeds de Google webmaster guidelines” 🙂

Meer lokaal kunnen backlinks vaak ook een grote meerwaarde zijn, vb:

Wil je backlinks kopen?

  • White Hat SEO zegt: “doe het niet” en “zorg voor goede content zodat de backlinks vanzelf komen“.
  • Grey Hat zegt: “Schrijf blogs of maak content voor anderen zodat zij naar jou linken (of omgekeerd)”
  • Black hat zegt: “Koop je links” of “verstop je links”
  • Wij zeggen:
    Misschien kan het kopen van links helpen om je een boost te geven. Maar afhankelijk van de situatie kunnen andere mogelijkheden je mogelijks meer opbrengen. Wil je beter scoren in Google? Er zijn meerdere wegen naar Rome en ook naar de top van Google. Wil je hulp? Neem dan contact met ons op.

Lees ook:

Ontdek meer over:

Heb je hulp nodig bij je online marketing?

Wij helpen bedrijven met kleine en grote online vraagstukken. Heb je vragen over marketing? Contacteer ons met al je vragen. We geven altijd feedback en advies. We leren jouw project graag beter kennen.