REPUTATIEBEHEER: BEGINNERSGIDS voor het Versterken van je online reputatie

Voorkom reputatieschade met deze 7 richtlijnen en tips over het beheer van je online reputatie. Leer technieken om negatieve feedback aan te pakken, en bouw een positieve klantrelatie op.

Online reputatie en reviews… of hoe reputatiebeheer al eens een ondernemer wakker houdt. Ben jij iemand die zich zorgen maakt over hoe je bedrijf wordt gezien online? Of ben je benieuwd hoe je het beste kunt inspelen op negatieve feedback op sociale media? Het versterken van je online reputatie is van groot belang voor elk bedrijf. In deze gids leer je hoe je effectief reputatiebeheer kunt implementeren, zodat je bedrijf een positief beeld krijgt en behoudt. Van sociale media tot online monitoring, we hebben alles behandeld om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf een succes wordt. Laten we beginnen!

Waarom reputatiebeheer belangrijk is voor jouw bedrijf?

Het toenemende belang van reputatiebeheer

In de moderne zakenwereld speelt reputatiebeheer een cruciale rol. Het is niet langer voldoende om alleen een goed product of een uitstekende service aan te bieden. Het beeld dat mensen hebben van een bedrijf kan aanzienlijke invloed hebben op het succes en de groei ervan. Meer nog het heeft zelfs bewezen dat het een bedrijf kan maken… of kraken.

Met de opkomst van sociale media is reputatiebeheer nog belangrijker geworden dan ooit tevoren. Bedrijven moeten zich ervan bewust zijn dat alles wat ze online delen, kan bijdragen aan het beeld dat mensen van hen hebben.

reputatiebeheer

De impact van een negatieve reputatie

Een negatieve reputatie kan verwoestend zijn voor een bedrijf. Klanten vertrouwen op online beoordelingen en aanbevelingen van anderen bij het nemen van aankoopbeslissingen. Als een bedrijf een slechte reputatie heeft, kunnen potentiële klanten worden afgeschrikt en ervoor kiezen om elders zaken te doen. Bovendien verspreidt negatieve publiciteit zich snel op sociale media en kan het grote schade aanrichten aan de geloofwaardigheid en het imago van een bedrijf. Het kan leiden tot dalende verkoopcijfers, verlies van klanten en zelfs juridische geschillen.

Effectief reputatiebeheer implementeren

Gelukkig zijn er stappen die bedrijven kunnen nemen om hun reputatie te beschermen en te verbeteren. Effectief reputatiebeheer begint met het begrijpen van de online perceptie van jouw bedrijf en het identificeren van mogelijke problemen.

Lees verder en ontdek de verschillende strategieën die jij voor je bedrijf kunt toepassen.

Hoe online reputatie werkt?

Hoe reputatiebeheer werkt: Reputatiebeheer is het proces van het monitoren van online gesprekken over een bedrijf, het adresseren van negatieve feedback en het benutten van positieve recensies. Het doel is om een positief beeld van het bedrijf te creëren en te behouden. 

Een succesvolle online reputatie in 7 stappen: “Van monitoring tot marketingtechnieken

  1. Monitoring:
    Houd het online gesprek over jouw bedrijf in de gaten. Dit kan door middel van online monitoring tools en social media monitoring. Vergeet zeker je Google Bedrijfsprofiel niet want dit is vaak de belangrijkste plek waar men een beeld van je reputatie vormt.
  2. Analyse:
    Analyseer de verzamelde gegevens en ontdek welke onderwerpen het meest besproken worden en welke gevoelens deze oproepen.
  3. Reactie:
    Reageer op negatieve feedback op een professionele manier. Biedt een oplossing en werk aan het versterken van klantrelaties. Reageer ook op positieve feedback en benut ze door deze te delen op sociale media. Gebruiken ze als een manier om klantrelaties te versterken.
  4. E-mail:
    Wie vraagt, krijgt! De beste manier om reviews te krijgen is om het te vragen aan klanten. Zowel e-mail als sms kan je daarvoor inzetten. Op die manier kan je de reputatie van elk bedrijf verbeteren. Je kunt heel gericht je klanten aanspreken en ze vragen via een review feedback te geven op jouw werking. Mogelijks reageert slechts 5% op je vraag. Daarom herhalen we de vraag regelmatig en gebruiken we verschillende kanalen en verschillende momenten om de reviews op te vragen. Maak het een vast onderdeel van je workflow of proces en je krijgt snel meer reviews. 
  5. SEO:
    Optimaliseer de inhoud van jouw website voor zoekmachines. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is een essentiële stap in het creëren van een sterke online aanwezigheid voor je bedrijf. Door de inhoud van je website te optimaliseren, kan je relevante keywords gebruiken om meer klanten aan te trekken en je zoekresultaten te verbeteren. Zoekmachineoptimalisatie zal ook helpen bij het verbeteren van je online reputatie, doordat de bezoekers door betrouwbare bronnen naar je website toe worden geleid en blijven hangen om meer informatie te lezen. Door SEO goed toe te passen, kun je ervoor zorgen dat potentiële klanten jouw bedrijf gemakkelijk vinden als ze online zoeken naar producten of diensten die jouw bedrijf aanbiedt.

    Door je SEO-strategie te optimaliseren volgens Google’s hoge standaarden, kun je bovenaan de zoekresultaten eindigen. Zo kan je genieten van hun geweldige reputatie. Mensen vertrouwen erop dat Google de juiste resultaten toont – je verdient “instant trust” als jij bovenaan staat.
  6. Social Media:
    Gebruik sociale media om jouw bedrijf te presenteren aan een groot publiek en interactie aan te gaan met klanten. Je kunt als bedrijf ook samenwerken met influencers om je product uit je webshop aan te bevelen bij hun volgers. Dit kan helpen bij het versterken van de reputatie van het bedrijf.
  7. Content marketing:
    Door de juiste content te delen volgens jouw branche, kun je je bedrijf profileren als expert. Dit kan helpen om vertrouwen te winnen bij bestaande klantrelaties en potentiële klanten. Maar ook door inhoud te delen via sociale media-kanalen kun je jouw bereik uitbreiden en mensen verleiden met boeiende verhalen over jouw bedrijf. Het creëren van waardevolle content zorgt voor een gezonde reputatie voor je bedrijf, zodat mensen meer geneigd zijn om met jou in zee te gaan.

    Content kan op verschillende manieren worden gecreëerd en gedeeld, waaronder:
    • Blog posts: een langere post die gedetailleerde informatie bevat over een onderwerp. Deze vorm van content creatie helpt je om op meer verschillende zoektermen te scoren in Google. 
    • Social media posts: korte updates die in de vorm van tekst of een afbeelding worden verzonden via sociale mediaplatforms zoals Facebook, Twitter of Instagram.
    • Infographics: eenvoudige, visueel aantrekkelijke graphics die overtuigende informatie op een leuke manier presenteren.
    • Video’s: korte filmpjes met audio of zonder audio waarin waardevolle informatie wordt gegeven.
    • Podcasts: luisterbare audioberichten die toegankelijk zijn via streamingdiensten zoals Apple Music, iTunes en Spotify.
Online reputatie en reputatiebeheer


By applying the right monitoring and marketing techniques, companies can effectively manage their online reputation. By identifying and addressing negative feedback, improving SEO performance, creating better content and using diverse techniques to create positive opinions, there are ample opportunities to build a good reputation. Of course, it’s important to stay consistent and honest about the quality your company offers.

Contacteer Team Made of vraag ons hier om jouw op te bellen, voor hulp bij je online reputatie en/of contentcreatie. Onze experts staan klaar om jouw bedrijf een boost te geven!

Lees ook:

Ontdek meer over:

Heb je hulp nodig bij je online marketing?

Wij helpen bedrijven met kleine en grote online vraagstukken. Heb je vragen over marketing? Contacteer ons met al je vragen. We geven altijd feedback en advies. We leren jouw project graag beter kennen.