,

SEO Onderdelen en cruciale elementen

Inzicht hebben in de cruciale elementen van SEO zal je helpen om te begrijpen waarom SEO van belang is voor elke onderneming in elke sector.

Je site optimaliseren voor Google begint bij een basiskennis over de belangrijkste SEO onderdelen en elementen. Voor wie de term SEO nog niet kent: SEO, Search Engine Optimization of zoekmachine-optimalisatie maakt het mogelijk om topposities in Google te bezetten met jouw website. Je optimaliseert jouw site zodat Google hem verkiest boven die van een concurrent. (Meer weten? Leer alles over SEO)

Wat-is-SEO_861763438

Iedereen wil graag op de eerste pagina van Google verschijnen. Natuurlijk niet alleen als je jouw bedrijfsnaam intikt. Ook en vooral als iemand een zoekterm ingeeft die relevant is voor jouw onderneming.

Search Engine Optimization (SEO) is een essentiële digitale marketingtool… zonder basiskennis is het echter moeilijk om er mee aan de slag te gaan. In dit artikel leer je de belangrijkste SEO onderdelen beter kennen. We lichten een tipje van de sluier want SEO is een complex en veelzijdige ding. Gelukkig hoef je er niet alles van te kennen om grote resultaten te behalen voor jouw bedrijf.  

SEO: de cruciale elementen en onderdelen

SEO bestaat uit verschillende elementen, en weten wat ze zijn en hoe ze werken, is essentieel om te begrijpen waarom SEO zo belangrijk is. Kortom, SEO is belangrijk omdat het uw website zichtbaarder maakt, en dat betekent meer bezoeker en meer mogelijkheden om die (prospects) om te zetten in klanten.

Daarnaast is het ook een waardevol hulpmiddel voor naamsbekendheid, het opbouwen van relaties met prospects en het positioneren van jezelf als een gezaghebbende en betrouwbare expert in jouw vakgebied. Daarom hier alles wat je moet weten over de elementen van SEO en waarom het essentieel is in de digitale wereld van vandaag.

Wat-is-SEO_1932592117_optimized

Sleutelwoorden

Vroeger waren sleutelwoorden of zoekwoorden de enige SEO-techniek die ertoe deed, je kon op de eerste pagina verschijnen voor autoverzekering door een pagina te maken waar 2000 keer het woord stond. Makkelijk en klaar. 

Gelukkig is dat verleden tijd. Google hanteert nu meer dan 200 rankingfactoren in hun algoritme, dus werken die zoekterm-trucjes uit de oertijd niet meer. Maar dat betekent niet dat zoektermen of sleutelwoorden niet meer belangrijk zouden zijn. Nee, ze zijn nog steeds cruciaal. Het verschil is dat zoekwoorden, om vandaag effectief te zijn, goed onderzocht, zorgvuldig gekozen en verstandig verwerkt moeten worden in je inhoud. 

Maar wat zijn zoekwoorden precies? Sleutelwoorden zijn woorden en uitdrukkingen die zoekers gebruiken om online content te vinden. Via die zoekwoorden kan jij als bedrijf in contact komen met potentiële klanten die op zoek zijn naar jouw producten en diensten.

ER bestaan verschillende soorten sleutelwoorden of Keywords. Belangrijk voor jouw als bedrijf is dat ze voldoende vaak worden gezocht en dat er niet te veel concurrentie op dat sleutelwoord is. 

Soorten:

  • short-tail zoekwoorden (zoals hond), 
  • long-tail zoekwoorden (zoals terrier-puppy’s te koop) 
  • en lokale zoekwoorden (zoals puppy’s te koop in Boston) 

In functie van SEO worden de sleutelwoorden op verschillende plekken in de inhoud verweven (titels, URL’s en andere SEO-elementen).

Content of de inhoud

Content is een essentieel onderdeel van SEO. Het is het voertuig dat wordt gebruikt om doelgroepen te bereiken en te betrekken. Als je bijvoorbeeld een kwekerij hebt en je wilt je zichtbaarheid vergroten, dan zou je een reeks blogs kunnen publiceren over tuinieren, het kiezen van de juiste plantensoorten, kweektips en meer. Wanneer een persoon die meer wilde weten over tuinieren, op zoek ging naar die informatie, zou je blog verschijnen en zou je een relatie met die persoon kunnen opbouwen door waardevolle informatie te verstrekken. Wanneer de tijd rijp was voor die ‘prospect’ om bijvoorbeeld een plant te kopen, zou je de eerste kwekerij zijn die in hem opkwam. De inhoud van vandaag moet leerzaam zijn, maar ook interessant, relevant, boeiend en deelbaar. Inhoud is er in verschillende vormen (lees hier hoe ze je SEO helpen), waaronder:

  • Webpagina-inhoud
  • Videos
  • Blogs
  • Infographics
  • Podcasts
  • Whitepapers en e-books
  • Social media-berichten
  • Lokale vermeldingen

Off-page SEO

Off-page SEO omvat alle externe optimalisatiepraktijken die plaatsvinden naast je site en niet op je website. De belangrijkste techniek die wordt gebruikt voor off-page SEO (volgens sommige voor SEO in het algemeen) is het maken van backlinks. Backlinks zijn linkjes op andere sites die verwijzen naar die van jou.

Hoogwaardige backlinks naar je site van externe sites vertellen de zoekmachines dat jouw site waardevol en van hoge kwaliteit is, wo bouw je autoriteit op.

Er zijn veel tactieken voor het maken van backlinks, net zoals de zoekterm-truckjes uit de oertijd nu niet meer werken is dat ook zo bij backlinks. Backlinks die worden gemaakt omwille van de link kunnen zelfs afgestraft worden door Google. Tegenwoordig spreekt men al eens van Link-earning in plaats van linkbuilding omdat je een goede link moet verdienen doordat je content van hoge kwaliteit is. 

Lokale SEO

Lokale SEO wordt steeds belangrijker omdat steeds meer mensen mobiele apparaten gebruiken om te zoeken. Tegenwoordig wordt 57% van alle zoekopdrachten uitgevoerd vanaf tablets en smartphones, en de helft van die zoekopdrachten hebben een lokale intentie.

Als je bijvoorbeeld een restaurant had, zou lokale SEO ervoor zorgen dat wanneer mensen in uw omgeving op zoek gaan naar de beste restaurants in de stad, ze jouw site tegenkomen. 

Naast het gebruik van lokale zoekwoorden worden ook vaak lokale platformen, locatiespecifieke pagina’s en natuurlijk ook Google Mijn Bedrijf en Google Maps gebruikt.

SEM of Zoekmachine marketing

SEO-Team-Made_1856516191_optimized

Zoekmachinemarketing (SEM) verwijst naar betaalde marketinginspanningen en omvat zaken als native ads, Google AdWords, social media-advertenties, pay-per-click, Google Shopping-advertenties, display-advertenties en meer.

Hoewel SEM meestal geen belangrijk onderdeel is van een uitgebreide SEO-strategie, kan het er wel zijn plekje in krijgen, omdat het u kan helpen nieuwe en zeer doelgerichte doelgroepen te bereiken. Eén van de beste bronnen voor sleutelwoorden is Google keyword planner tool en dit is eigenlijk bedoeld voor advertenties.

Waarom is SEO ook iets voor jouw onderneming?

Nu je de cruciale elementen kent… de waarom-vraag. Waarom zou jij je er iets van aantrekken? Lees hier 12 redenen waarom SEO voor bedrijven en misschien ook voor jouw onderneming de moeite kunnen zijn.

Teammade-SEO_35931057_optimized

TOT SLOT

Heb je vragen of wil je van start gaan met SEO? 
Neem contact met ons op. We onderzoeken je website en je huidige SEO status. 

We helpen je website naar de eerste pagina. 

Hoe? 

We nemen niet alleen jouw website grondig onder de loep. We bekijken en analyseren oko de concurrentie. Daarna sleutelen we net zolang aan je inhoud, structuur, metatags, afbeeldingen, links, pagina’s, broncode, … tot je de eerste pagina van Google behaalt en zelfs domineert.

Neem contact met ons op voor de eerste plek op Google.

Wil je meer weten over SEO, neem dan ook hier een kijkje voor meer praktische tips.
Wil je weten wat wij voor je kunnen betekenen? 

Wat-is-SEO_346364091_optimized

Lees ook:

Ontdek meer over:

Heb je hulp nodig bij je online marketing?

Wij helpen bedrijven met kleine en grote online vraagstukken. Heb je vragen over marketing? Contacteer ons met al je vragen. We geven altijd feedback en advies. We leren jouw project graag beter kennen.