SEO elementen en cruciale onderdelen » Team Made

SEO elementen en cruciale onderdelen

Inzicht hebben in de cruciale elementen van SEO zal je helpen om te begrijpen waarom SEO van belang is voor elke onderneming in elke sector.
Inzicht hebben in de cruciale elementen van SEO zal je helpen om te begrijpen waarom SEO van belang is voor elke onderneming in elke sector.

Nog eens heel kort voor wie SEO nog niet kent: SEO, Search Engine Optimization of zoekmachine-optimalisatie maakt het mogelijk om topposities in Google te bezetten met jouw website.Je optimaliseert jouw site zodat Google hem verkiest boven die van een concurrent. (Meer weten? bekijk ook: Wat is SEO?)

Iedereen wil graag op de eerste pagina van Google verschijnen. Natuurlijk niet alleen als je jouw bedrijfsnaam intikt. Ook en vooral als iemand een zoekterm ingeeft die relevant is voor jouw onderneming.

Je hebt waarschijnlijk honderd keer gehoord dat Search Engine Optimization (SEO) een essentiële digitale marketingtool is… Maar zelfs met een beetje basiskennis, heb je misschien nog steeds geen goed beeld van dit complexe en veelzijdige ding nu concreet inhoud.

Voor we over gaan tot de redenen waarom SEO ook iets voor jouw bedrijf is, eerst even inzoomen op de belangrijkste onderdelen van SEO

SEO: de cruciale elementen en onderdelen

SEO bestaat uit verschillende elementen, en weten wat ze zijn en hoe ze werken, is essentieel om te begrijpen waarom SEO zo belangrijk is. Kortom, SEO is belangrijk omdat het uw website zichtbaarder maakt, en dat betekent meer bezoeker en meer mogelijkheden om die (prospects) om te zetten in klanten.

Daarnaast is het ook een waardevol hulpmiddel voor naamsbekendheid, het opbouwen van relaties met prospects en het positioneren van jezelf als een gezaghebbende en betrouwbare expert in jouw vakgebied. Daarom hier alles wat je moet weten over de elementen van SEO en waarom het essentieel is in de digitale wereld van vandaag.

Sleutelwoorden

Vroeger waren sleutelwoorden of zoekwoorden de enige SEO-techniek die ertoe deed, je kon op de eerste pagina verschijnen voor autoverzekering door een pagina te maken waar 2000 keer het woord stond. Makkelijk en klaar. 

Gelukkig is dat verleden tijd. Google hanteert nu meer dan 200 rankingfactoren in hun algoritme, dus werken die zoekterm-trucjes uit de oertijd niet meer. Maar dat betekent niet dat zoektermen of sleutelwoorden niet meer belangrijk zouden zijn. Nee, ze zijn nog steeds cruciaal. Het verschil is dat zoekwoorden, om vandaag effectief te zijn, goed onderzocht, zorgvuldig gekozen en verstandig verwerkt moeten worden in je inhoud. 

Maar wat zijn zoekwoorden precies? Sleutelwoorden zijn woorden en uitdrukkingen die zoekers gebruiken om online content te vinden. Via die zoekwoorden kan jij als bedrijf in contact komen met potentiële klanten die op zoek zijn naar jouw producten en diensten.

ER bestaan verschillende soorten sleutelwoorden of Keywords. Belangrijk voor jouw als bedrijf is dat ze voldoende vaak worden gezocht en dat er niet te veel concurrentie op dat sleutelwoord is. 

Soorten:

  • short-tail zoekwoorden (zoals hond), 
  • long-tail zoekwoorden (zoals terrier-puppy’s te koop) 
  • en lokale zoekwoorden (zoals puppy’s te koop in Boston) 

In functie van SEO worden de sleutelwoorden op verschillende plekken in de inhoud verweven (titels, URL’s en andere SEO-elementen).

Content of de inhoud

Content is een essentieel onderdeel van SEO. Het is het voertuig dat wordt gebruikt om doelgroepen te bereiken en te betrekken. Als je bijvoorbeeld een kwekerij hebt en je wilt je zichtbaarheid vergroten, dan zou je een reeks blogs kunnen publiceren over tuinieren, het kiezen van de juiste plantensoorten, kweektips en meer. Wanneer een persoon die meer wilde weten over tuinieren, op zoek ging naar die informatie, zou je blog verschijnen en zou je een relatie met die persoon kunnen opbouwen door waardevolle informatie te verstrekken. Wanneer de tijd rijp was voor die ‘prospect’ om bijvoorbeeld een plant te kopen, zou je de eerste kwekerij zijn die in hem opkwam. De inhoud van vandaag moet leerzaam zijn, maar ook interessant, relevant, boeiend en deelbaar. Inhoud is er in verschillende vormen (lees hier hoe ze je SEO helpen), waaronder:

  • Webpagina-inhoud
  • Videos
  • Blogs
  • Infographics
  • Podcasts
  • Whitepapers en e-books
  • Social media-berichten
  • Lokale vermeldingen

Off-page SEO

Off-page SEO omvat alle externe optimalisatiepraktijken die plaatsvinden naast je site en niet op je website. De belangrijkste techniek die wordt gebruikt voor off-page SEO (volgens sommige voor SEO in het algemeen) is het maken van backlinks. Backlinks zijn linkjes op andere sites die verwijzen naar die van jou.

Hoogwaardige backlinks naar je site van externe sites vertellen de zoekmachines dat jouw site waardevol en van hoge kwaliteit is, wo bouw je autoriteit op.

Er zijn veel tactieken voor het maken van backlinks, net zoals de zoekterm-truckjes uit de oertijd nu niet meer werken is dat ook zo bij backlinks. Backlinks die worden gemaakt omwille van de link kunnen zelfs afgestraft worden door Google. Tegenwoordig spreekt men al eens van Link-earning in plaats van linkbuilding omdat je een goede link moet verdienen doordat je content van hoge kwaliteit is. 

Lokale SEO

Lokale SEO wordt steeds belangrijker omdat steeds meer mensen mobiele apparaten gebruiken om te zoeken. Tegenwoordig wordt 57% van alle zoekopdrachten uitgevoerd vanaf tablets en smartphones, en de helft van die zoekopdrachten hebben een lokale intentie.

Als je bijvoorbeeld een restaurant had, zou lokale SEO ervoor zorgen dat wanneer mensen in uw omgeving op zoek gaan naar de beste restaurants in de stad, ze jouw site tegenkomen. 

Naast het gebruik van lokale zoekwoorden worden ook vaak lokale platformen, locatiespecifieke pagina’s en natuurlijk ook Google Mijn Bedrijf en Google Maps gebruikt.

SEM of Zoekmachine marketing

Zoekmachinemarketing (SEM) verwijst naar betaalde marketinginspanningen en omvat zaken als native ads, Google AdWords, social media-advertenties, pay-per-click, Google Shopping-advertenties, display-advertenties en meer.

Hoewel SEM meestal geen belangrijk onderdeel is van een uitgebreide SEO-strategie, heeft het wel zijn plaats omdat het u kan helpen nieuwe en zeer doelgerichte doelgroepen te bereiken. Eén van de beste bronnen voor sleutelwoorden is Google keyword planner tool en dit is eigenlijk bedoeld voor advertenties.

Waarom is SEO ook iets voor jouw onderneming?

Nu je de cruciale elementen kent… de waarom-vraag. Waarom zou jij je er iets van aantrekken? Waarom is SEO ook iets voor jouw onderneming?  Sommige redenen zijn een open deur en nogal  evident… andere zullen je misschien extra motiveren om dat stapje verder te gaan.

Verhoog je online omzet

Je website is hopelijk meer dan een online visitekaartje. Een goede website probeert bezoekers om te zetten in klanten. Je website probeert mensen aan te zetten tot het nemen van actie: 

Koop iets! Vraag een offerte! Maak een afspraak!

Hoe meer bezoekers zo een “call to action” passeren, hoe meer er ook die actie zullen ondernemen. SEO kan je dus een pak extra klanten bezorgen. 

Verhoog je offline omzet

Hoe vaak bekijk jij een website van een restaurant, een bedrijf, een winkel of zelfs een kapper voor je nog maar overweegt om er naartoe te stappen? Onderzoek toont aan dat meer dan 85% van de klanten die vandaag een zaak binnenstappen eerst online die zaak hebben gecheckt. Mede dankzij onze mobieltjes kunnen we alles en overal online onderzoeken en plannen.
Op zoek naar een goed restaurant in LEUVEN?
Hopelijk verschijnt dan jouw zaak en niet die van je buurman.
Dat geldt niet alleen voor de horeca, ook andere bedrijven, winkels, scholen, advocaten, tandartsen, …

Alles gaat via Google.

SEO creëert meer vertrouwen

Meer vertrouwen dan SEA, advertenties. Vandaag zien we dat het meerendeel van de zoekopdrachten eindigd bij een organisch zoekresultaat. Dus niet bij de advertenties die je overal ziet. 

Nogal wat mensen zijn zich bewust van de reclame en zijn die liever kwijt dan rijk (blijkt uit de vele ad-blockers). Organische zoekresultaten worden gewoon meer vertrouwt dan de betaalde. Als Google je goed genoeg vindt om bovenaan de eerste pagina te zetten, dan zal je bedrijf ook meer vertrouwen genieten van de zoekers. 

SEO is investeren

Eens je voor een bepaalde zoekterm een goede ranking beet hebt raak je die niet zomaar kwijt. De concurrenten zullen de nodige moeite moeten doen om daar iets aan te veranderen. Ze zullen met andere woorden net als jij moeten investeren in SEO.

Het klinkt als een verkooppraatje. Maar als je ergens tijd, geld en energie in stopt en dat levert je nadien meer geld op… dan mag je dat een investering noemen. 

Als je het goed doet, dan kan de ROI heel hoog zijn. 

Website worden vaak “Assets” genoemd. Die term komt uit de vastgoedsector. Als je je website met een huis zou vergelijken, dan is je ranking op Google de buurt of straat waar je pand zich bevindt. Stel je voor dat je een winkel uit de de Kerkstraat van Herstappe (het kleinste dorp in Vlaanderen) kunt verplaatsen naar de Nieuwstraat in Brussel.

SEO lokt je bezoekers

Met SEO lok je bezoekers die nog nooit van je gehoord hebben.

Google is een gigant. Google is voor veel mensen synoniem voor het internet. Het is een begrip en tegelijk een werkwoord geworden. 

Als je weet dat meer dan 76% van het internetgebruik start bij zoekmachines en daarvan bijna 90% start bij Google… dan is dat duidelijk “The place to be”. 

Dagelijks surfen duizenden mensen op Google naar zoektermen die relevant zijn voor jouw bedrijf. Dagelijks heb jij dus de kans om mensen die nog nooit van je gehoord hebben te laten kennismaken met je expertise. 

Als je echter niet verschijnt op de eerste pagina dan zullen die surfers nooit van je horen… erger nog ze zullen wel je concurrenten leren kennen. Verdient je website en je zaak die eerste pagina niet? Natuurlijk wel! … Daarom is SEO ook iets voor jouw, want met de nodige optimalisatie voor zoekmachines komt je website ook op die eerste pagina.

.

Jij bepaalt je verhaal, je Branding 

Mensen zijn heel snel om een oordeel te vellen. Gezien heel wat mensen je nog niet kennen is hun eerste kennismaking vaak online. Je wilt een goede eerste indruk maken, want die blijft hangen. De manier waarop je gezien wordt in de zoekmachines, hoeveel keer je daar staat, voor welke zoektermen, … Alles wordt bepaald door de zoekmachine. Je kunt die resultaten dus best zo naar je hand zetten dat ze overeenkomen met het verhaal van jouw bedrijf. Via SEO bepaal jij zelf wat, hoe, waar en hoe vaak je verschijnt in de zoekresultaten. Zet je merk dus goed in de verf. 

.

SEO leert je de taal van je klanten

Ongetwijfeld ken je de taal van je klanten en hebben ze geen geheimen. Mochten ze die dan toch hebben… dan is er zeker iemand die ze kent. Jawel Google. Google deelt heel veel informatie (als je weet waar te kijken) en geeft je inzicht in de taal en interesses van je klanten. Je kunt je doelgroep beter leren kennen door aan SEO te doen. 

SEO is Gratis reclame

Sommige zullen argumenteren dat het niet gratis is, toegegeven je kunt er heel wat tijd, geld en energie inpompen. Maar toch, ook iemand die slechts de basisbeginselen van SEO toepast kan al op resultaten rekenen. 

Het wordt toch door velen gezien als een vorm van gratis reclame. Je verschijnt ergens voor de neus van een onbekende zonder dat je er Google voor hebt betaald. Leuk, toch?

SEO verruimt je blik

Dankzij SEO kan je heel wat kansen en opportuniteiten zien, die je anders zou missen. Doro na te gaan wat je klanten zoeken, kan je mogelijks ook je aanbod bij sturen. Doordat je volgt wat je doelgroep zoekt, kun je daarop inspelen en hen perfect bedienen. Verkocht je voorheen geen roze fietsen? Mogelijks zie je tijdens een SEO onderzoek dat er heel veel naar wordt gezocht en kan het logisch zijn ze zelf ook aan te bieden.

SEO is wat je klanten willen

Neen, je zult als slotenmaker nog nooit een klant gehad hebben die vroeg om een beetje meer SEO. Maar indirect en zonder dat ze het weten is het wel wat ze willen. Hoe? Wat?

Google en zijn magische algoritme zijn zo slim en perfect dat ze tegenwoordig heel wat parameters hanteren die niet (alleen) met de inhoud van je website te maken hebben. Naast world domination 🙂 is het doel van Google de beste zoekresultaten te voorzien voor zijn gebruikers. De gebruikerservaring (user experience) speelt daarin een groote factor. De beste resultaten zijn de resultaten die de gebruiker het leukste vindt. 

Google test meer dan vroeger wat gebruikers leuk vinden, waar ze mee in interactie gaan, wat ze bekijken en wat niet, waar ze scrollen en wanneer ze wegklikken. Ondermeer op basis daarvan bepalen ze de posities van hun zoekresultaten. Met andere woorden Google wil liefst wat de zoekers leuk vinden. Dus als jij aan SEO doet, dan doe je wat je bezoekers het leukste vinden.  

Je concu-lega’s doen het ook

De kans bestaat dat er meerdere spelers uit jouw sector gebruik maken van SEO. Spelers die je vroeger misschien nooit als concurrent zou hebben gezien, worden nu dankzij SEO je grootste rivaal. In alle sectoren zien we hoe lokale bedrijven het moeilijker krijgen. Niet omdat er lokaal minder klanten zijn, maar omdat concurrentie uit andere steden, regio’s of zelfs uit andere landen hun lokale klanten via SEO bereiken… en afsnoepen.

Je concu-lega’s doen het niet

Zie je weinig concurrenten die inzetten op SEO? Zijn er in jouw sector geen spelers die SEO inzetten om hun klantenbestand uit te breiden? Perfect, dan kan jij als eerst de leegte opvullen. Hoe vroeger je ermee begint, hoe moeilijk zij het zullen hebben om je ooit voorbij te steken in de Google ranking.

TOT SLOT

Heb je vragen of wil je van start gaan met SEO? 
Neem contact met ons op. We onderzoeken je website en je huidige SEO status. 

We helpen je website naar de eerste pagina. 

Hoe? 

We nemen niet alleen jouw website grondig onder de loep. We bekijken en analyseren oko de concurrentie. Daarna sleutelen we net zolang aan je inhoud, structuur, metatags, afbeeldingen, links, pagina’s, broncode, … tot je de eerste pagina van Google behaalt en zelfs domineert.

Neem contact met ons op voor de eerste plek op Google.

Wil je meer weten over SEO, neem dan ook hier een kijkje voor meer praktische tips.
Wil je weten wat wij voor je kunnen betekenen? 

Lees ook:

Share on facebook
Facebook
Share on email
Email
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

Contacteer ons met al je vragen

Contacteer ons vrijblijvend met al je vragen. We geven je graag uitleg of suggesties. Wil je graag een project met ons uitwerken dan luisteren we met plezier naar je verhaal.

Andere berichten

SEO per Regio

SEO in Geraardsbergen
SEO in Gent
SEO in Gavere
SEO in Evergem
SEO in Erpe-Mere
SEO in Eeklo
SEO in Destelbergen
SEO in Dendermonde
SEO in Denderleeuw
SEO in Deinze
SEO in De Pinte
SEO in Buggenhout
SEO in Brakel
SEO in Beveren
SEO in Berlare
SEO in Assenede
SEO in Aalter
SEO in Aalst
SEO in Drongen
SEO in Herzele
SEO in Hamme
SEO in Haaltert
SEO in Zwalm
SEO in Zulte
SEO in Zottegem
SEO in Zelzate
SEO in Zele
SEO in Wortegem-Petegem
SEO in Wichelen
SEO in Wetteren
SEO in Wachtebeke
SEO in Waasmunster
SEO in Temse
SEO in Stekene
SEO in Sint-Niklaas
SEO in Sint-Martens-Latem
SEO in Sint-Lievens-Houtem
SEO in Sint-Laureins
SEO in Sint-Gillis-Waas
SEO in Ronse
SEO in Oudenaarde
SEO in Oosterzele
SEO in Ninove
SEO in Nazareth
SEO in Moerbeke
SEO in Merelbeke
SEO in Melle
SEO in Maldegem
SEO in Maarkedal
SEO in Lokeren
SEO in Lochristi
SEO in Lievegem
SEO in Lierde
SEO in Lede
SEO in Lebbeke
SEO in Laarne
SEO in Kruisem
SEO in Kruibeke
SEO in Kluisbergen
SEO in Kaprijke
SEO in Horebeke
Seo in Evergem
SEO in Aalter
SEO in Lembeke
SEO in Kaprijke
SEO in Beernem
SEO in Eeklo
SEO in Sint-Laureins
SEO in Maldegem
Scroll to Top

Beter scoren in Google?
-SEO-

Doe vrijblijvend een aanvraag

Vul het formulier in, wij nemen snel en zonder enige verplichting contact met je op. Ook voor advies kan je bij ons terecht. 

Hulp nodig?

Waar ben je naar op zoek?

Of stel via onderstaande weg al je vragen. We geven je snel en vrijblijvend antwoord.

Website nodig?

Doe vrijblijvend een aanvraag

Vul het formulier in wij nemen snel en zonder enige verplichting contact met je op. Ook voor advies kan je bij ons terecht. 

Door de  corona maatregelen van de overheid zien we ons genoodzaakt alle afspraken en contacten telefonisch of via video call te laten verlopen. We hopen op je begrip.  BLIJF OP JE KOT & KEEP SAFE !

Neem contact op of vraag vrijblijvend een offerte.

offerte aanVRAAg

Vertel hier kort iets meer over je project. We contacteren je snel om een offerte op te maken.

Proficiat, hiermee zet je de eerste stap richting een beter online verhaal op jouw maat.

Wij nemen snel contact op om je noden en verwachtingen op te lijsten. Daarna ontvang je van ons een gedetailleerde offerte.