,

Waarom SEO voor bedrijven van belang is?

Inzicht hebben in de cruciale elementen van SEO zal je helpen om te begrijpen waarom SEO van belang is voor elke onderneming in elke sector.

Waarom SEO voor bedrijven? Iedere bedrijfen iedere ondernemer in welke sector ook, wil de eerst plek in Google. Zonder optimalisatie (SEO) voor Google slaan website al eens de bal mis. Voor wie de term SEO nog niet kent, lees hier alles over SEO of zoekmachineoptimalisatie.

In het kort: je optimaliseert jouw site zodat Google hem verkiest boven die van een concurrent. 

wat en waarom seo

Iedereen wil graag op de eerste pagina van Google verschijnen. Natuurlijk niet alleen als je jouw bedrijfsnaam intikt. Ook en vooral als iemand een zoekterm ingeeft die relevant is voor jouw onderneming.

Search Engine Optimization (SEO) of zoekmachineoptimalisatie is een essentiële digitale marketingtool… zonder basiskennis lijkt het moeilijk, toch loont het de moeite om er even bij stil te staan. SEO is een onderdeel van online marketing, en wordt steeds meer onderdeel in opleidingen communicatiewetenschappen. Universiteiten zien er duidelijk de meerwaarde van in. We geven je enkele redenen waarom SEO voor bedrijven een verschil kan maken.  

12 Redenen Waarom SEO voor bedrijven de moeite loont?

De waarom-vraag. Waarom is SEO voor bedrijven nu belangrijk? Waarom zou jij je er iets van aantrekken? Bedrijven die aan SEO doen worden vandaag meer de norm dan de uitzondering. Voor de meeste ondernemers is het een open deur en nogal evident… desondanks is de motivatie om er iets aan te doen niet altijd daar. Daarom dit overzicht: 12 redenen waarom SEO voor bedrijven echt wel kan opbrengen.

Hopelijk kan het je extra motiveren om dat stapje verder te gaan.

1. Verhoog je online omzet

Je website is hopelijk meer dan een online visitekaartje. Een goede website probeert bezoekers om te zetten in klanten. Je website probeert mensen aan te zetten tot het nemen van actie: 

Koop iets! Vraag een offerte! Maak een afspraak!

Hoe meer bezoekers zo een “call to action” passeren, hoe meer er ook die actie zullen ondernemen. SEO kan je dus een pak extra klanten bezorgen. 

2. Verhoog je offline omzet

Hoe vaak bekijk jij een website van een restaurant, een bedrijf, een winkel of zelfs een kapper voor je nog maar overweegt om er naartoe te stappen? Onderzoek toont aan dat meer dan 85% van de klanten die vandaag een zaak binnenstappen eerst online die zaak hebben gecheckt. Mede dankzij onze mobieltjes kunnen we alles en overal online onderzoeken en plannen.
Op zoek naar een goed restaurant in LEUVEN?
Hopelijk verschijnt dan jouw zaak en niet die van je buurman.
Dat geldt niet alleen voor de horeca, ook andere bedrijven, winkels, scholen, advocaten, tandartsen, …

Alles gaat via Google.

3. creëer meer vertrouwen via seo

Meer vertrouwen dan SEA, advertenties. Vandaag zien we dat het meerendeel van de zoekopdrachten eindigd bij een organisch zoekresultaat. Dus niet bij de advertenties die je overal ziet. 

Nogal wat mensen zijn zich bewust van de reclame en zijn die liever kwijt dan rijk (blijkt uit de vele ad-blockers). Organische zoekresultaten worden gewoon meer vertrouwt dan de betaalde. Als Google je goed genoeg vindt om bovenaan de eerste pagina te zetten, dan zal je bedrijf ook meer vertrouwen genieten van de zoekers. 

4. SEO is investeren

Eens je voor een bepaalde zoekterm een goede ranking beet hebt raak je die niet zomaar kwijt. De concurrenten zullen de nodige moeite moeten doen om daar iets aan te veranderen. Ze zullen met andere woorden net als jij moeten investeren in SEO.

Het klinkt als een verkooppraatje. Maar als je ergens tijd, geld en energie in stopt en dat levert je nadien meer geld op… dan mag je dat een investering noemen. 

Als je het goed doet, dan kan de ROI heel hoog zijn. 

Website worden vaak “Assets” genoemd. Die term komt uit de vastgoedsector. Als je je website met een huis zou vergelijken, dan is je ranking op Google de buurt of straat waar je pand zich bevindt.

Stel je voor dat je een winkel uit de de Kerkstraat van Herstappe (het kleinste dorp in Vlaanderen) kunt verplaatsen naar de Nieuwstraat in Brussel.

5. SEO lokt je bezoekers

Met SEO lok je bezoekers die nog nooit van je gehoord hebben.

Google is een gigant. Google is voor veel mensen synoniem voor het internet. Het is een begrip en tegelijk een werkwoord geworden. 

Als je weet dat meer dan 76% van het internetgebruik start bij zoekmachines en daarvan bijna 90% start bij Google… dan is dat duidelijk “The place to be”. 

Dagelijks surfen duizenden mensen op Google naar zoektermen die relevant zijn voor jouw bedrijf. Dagelijks heb jij dus de kans om mensen die nog nooit van je gehoord hebben te laten kennismaken met je expertise. 

Als je echter niet verschijnt op de eerste pagina dan zullen die surfers nooit van je horen… erger nog ze zullen wel je concurrenten leren kennen. Verdient je website en je zaak die eerste pagina niet? Natuurlijk wel! … Daarom is SEO ook iets voor jouw, want met de nodige optimalisatie voor zoekmachines komt je website ook op die eerste pagina.

6. Jij bepaalt je verhaal, je Branding 

Mensen zijn heel snel om een oordeel te vellen. Gezien heel wat mensen je nog niet kennen is hun eerste kennismaking vaak online. Je wilt een goede eerste indruk maken, want die blijft hangen. De manier waarop je gezien wordt in de zoekmachines, hoeveel keer je daar staat, voor welke zoektermen, … Alles wordt bepaald door de zoekmachine. Je kunt die resultaten dus best zo naar je hand zetten dat ze overeenkomen met het verhaal van jouw bedrijf. Via SEO bepaal jij zelf wat, hoe, waar en hoe vaak je verschijnt in de zoekresultaten. Zet je merk dus goed in de verf.

Local SEO voor bedrijven
Local SEO voor bedrijven


7. Via SEO voor bedrijven leer je de taal van je klanten kennen

Ongetwijfeld ken je de taal van je klanten en hebben ze geen geheimen. Mochten ze die dan toch hebben… dan is er zeker iemand die ze kent. Jawel Google. Google deelt heel veel informatie (als je weet waar te kijken) en geeft je inzicht in de taal en interesses van je klanten. Je kunt je doelgroep beter leren kennen door aan SEO te doen. 

8. SEO is Gratis reclame

Sommige zullen argumenteren dat het niet gratis is, toegegeven je kunt er heel wat tijd, geld en energie inpompen. Maar toch, ook iemand die slechts de basisbeginselen van SEO toepast kan al op resultaten rekenen. 

Het wordt toch door velen gezien als een vorm van gratis reclame. Je verschijnt ergens voor de neus van een onbekende zonder dat je er Google voor hebt betaald. Leuk, toch?

9. SEO verruimt je blik

Dankzij SEO kan je heel wat kansen en opportuniteiten zien, die je anders zou missen. Doro na te gaan wat je klanten zoeken, kan je mogelijks ook je aanbod bij sturen. Doordat je volgt wat je doelgroep zoekt, kun je daarop inspelen en hen perfect bedienen. Verkocht je voorheen geen roze fietsen? Mogelijks zie je tijdens een SEO onderzoek dat er heel veel naar wordt gezocht en kan het logisch zijn ze zelf ook aan te bieden.

10. SEO is wat je klanten willen

Neen, je zult als slotenmaker nog nooit een klant gehad hebben die vroeg om een beetje meer SEO. Maar indirect en zonder dat ze het weten is het wel wat ze willen. Hoe? Wat?

Google en zijn magische algoritme zijn zo slim en perfect dat ze tegenwoordig heel wat parameters hanteren die niet (alleen) met de inhoud van je website te maken hebben. Naast world domination 🙂 is het doel van Google de beste zoekresultaten te voorzien voor zijn gebruikers. De gebruikerservaring (user experience) speelt daarin een gigantische factor. De beste resultaten zijn de resultaten die de gebruiker het leukste vindt. 

Google test meer dan vroeger wat gebruikers leuk vinden, waar ze mee in interactie gaan, wat ze bekijken en wat niet, waar ze scrollen en wanneer ze wegklikken. Ondermeer op basis daarvan bepalen ze de posities van hun zoekresultaten. Met andere woorden Google wil liefst wat de zoekers leuk vinden. Dus als jij aan SEO doet, dan doe je wat je bezoekers het leukste vinden.  

11. Je concu-lega’s doen aan SEO voor bedrijven

De kans bestaat dat er meerdere spelers uit jouw sector gebruik maken van SEO. Spelers die je vroeger misschien nooit als concurrent zou hebben gezien, worden nu dankzij SEO je grootste rivaal. In alle sectoren zien we hoe lokale bedrijven het moeilijker krijgen. Niet omdat er lokaal minder klanten zijn, maar omdat concurrentie uit andere steden, regio’s of zelfs uit andere landen hun lokale klanten via SEO bereiken… en afsnoepen.

12. Je concu-lega’s doen niet aan sEO

Zie je weinig concurrenten die inzetten op SEO? Zijn er in jouw sector geen spelers die SEO inzetten om hun klantenbestand uit te breiden? Perfect, dan kan jij als eerst de leegte opvullen. Hoe vroeger je ermee begint, hoe moeilijk zij het zullen hebben om je ooit voorbij te steken in de Google ranking.

TOT SLOT

Heb je vragen of wil je van start gaan met SEO? 
Neem contact met ons op. We onderzoeken je website en je huidige SEO status. 

We helpen je website naar de eerste pagina. 

Hoe? 

We nemen niet alleen jouw website grondig onder de loep. We bekijken en analyseren oko de concurrentie. Daarna sleutelen we net zolang aan je inhoud, structuur, metatags, afbeeldingen, links, pagina’s, broncode, … tot je de eerste pagina van Google behaalt en zelfs domineert.

Neem contact met ons op voor de eerste plek op Google.

Wil je meer weten over SEO, neem dan ook hier een kijkje voor meer praktische tips.
Wil je weten wat wij voor je kunnen betekenen? Vertel over je project… OF laat ons jou opbellen!

Lees ook:

Ontdek meer over:

Heb je hulp nodig bij je online marketing?

Wij helpen bedrijven met kleine en grote online vraagstukken. Heb je vragen over marketing? Contacteer ons met al je vragen. We geven altijd feedback en advies. We leren jouw project graag beter kennen.