,

De reputatie checklist: essentieel voor elk merk

Handige checklist om de online reputatie van je onderneming te verbeteren.

In het digitale tijdperk is een goede online reputatie essentieel voor het voortbestaan ​​van elke onderneming en elk merk. Een reputatie checklist kan je daarbij helpen. We doen hier een bescheiden poging om je op weg te helpen.

Jouw reputatie kan een troef of een last zijn voor eventuele successen. Moderne consumenten zijn intelligent en de meesten doen online onderzoek voordat ze een aankoop doen.

Negentig procent van de consumenten zegt dat online beoordelingen van invloed zijn op hun beslissingen om een ​​product te kopen. In termen van winst is er voor elke 0,5 sterbeoordeling op een bedrijfspagina een stijging van 6,5% in de verkoop!

Dit betekent dat het voor een bedrijf essentieel is om een ​​reputatiegerichte marketingstrategie (of marketingbureau) te kiezen als het gaat om de groei van hun merk. Lees hierover ook: Waarom je al je 5 sterren aan de wereld moet laten zien.

Hoewel er veel aspecten zijn aan het beheren van een sterke online merkreputatie, zijn er een paar essentiële stappen die je moet nemen. We gaan eventjes dieper in op elk van deze onderwerpen om jouw merk efficiënt te verbeteren en op zijn beurt te laten groeien.

1. Weet wat je klanten weten

Het is belangrijk om te weten wat potentiële klanten te zien krijgen van jouw bedrijf. Wat zien ze via Google, via Facebook, op Linkedin, op je eigen website…

De eerste stap? Google je eigen bedrijf om te zien wat er naar boven komt. Zijn er ongunstige beoordelingen? Komt jouw bedrijf als eerste aan bod? Verschijnt je home pagina of zie je dienstenpagina’s?

Dit zijn allemaal belangrijke factoren bij het starten van een op reputatie gebaseerde marketingstrategie. Nadat je hebt gezien hoe jouw bedrijf online wordt ontvangen ga je nog een stapje verder. Je zoekt nu ook de naam van je concurrent en evalueert hoe deze zich verhoudt tot op zichte van jouw bedrijf.

2. Vergroot je zichtbaarheid

Er zijn veel manieren om de aanwezigheid van jouw bedrijf online effectief te vergroten. Zonder dieper op de optimalisatie in Google te willen ingaan, toch enkele belangrijke dingen voor je reputatie:

  • Google’s oordeel:
    Ook Google beoordeelt bedrijven, maar kijkt daarvoor niet (enkel) naar reviews. Google beloont de bedrijven met de beste reputatie door hen in de ‘3-pack’ te zetten (de eerste 3 bedrijven bovenaan de zoekresultaten)
  • Citations:
    Citations of ‘vermeldingen zijn een belangrijk aspect. Deze vermeldingen kunnen komen van: profielen op sociale media, bedrijvengidsen, andere websites, …
  • Consistente NAP:
    NAP staat voor Name, Adress, Phonenumber. Google gaat na of deze op elke locatie dezelfde zijn. Andere openingsuren of verschillende telefoonnummers op verschillende platformen gaat ten koste van je online reputatie (en mogelijks je ranking in de zoekresultaten)
  • Actuele inhoud:
    Het verbeteren, uitbreiden, toevoegen van inhoudelijk content wordt door Google gewaardeerd en beloond. In de ogen van Google maakt dit iemand een expert of specialist in zijn vakgebied. Je reputatie vergroot hierdoor.
reputatie checklist

Wil je in 2021 naast je reputatie ook werken aan je algemene zichtbaarheid in Google, bekijk dan hier onze handige SEO checklist.

3. Betrokken

Zorg ervoor dat je al je geweldige feedback deelt! Controleer dagelijks je beoordelingen.

Wanneer klanten een recensie achterlaten, zorg er dan voor dat je die 5 sterren recensie op je website en sociale media-accounts plaatst. Reageer op negatieve beoordelingen en laat dankbetuigingen achter bij goede recensenten.

Vraag je klanten om je te volgen op sociale media en zorg ervoor dat jij ze terugvolgt.
Hey, wacht eens even…Volg jij ons al op Facebook?

4. Voorkom negatieve feedback

Ontwikkel in de toekomst een strategie om elke crisissituatie aan te pakken voordat deze resulteert in een slechte beoordeling. Zorg dat je met negatieve feedback positief omgaat. Leer eruit, pak het probleem aan, strijk de plooien glad en zorg dat het niet resulteert in een negatieve recensie. Bied excuses aan bij ontevreden klanten, ga nooit in discussie en probeer het probleem indien mogelijk op te lossen.

Dit zijn slechts enkele strategieën om de online reputatie van uw merk te verbeteren. Het is belangrijk om te onthouden dat de online aanwezigheid van een merk essentieel is voor het succes ervan.

We hebben eerder al geschreven over reputatie management en daarbij deze cijfers al eerder aangehaald.
Toch herhalen we het nog eens, want we vinden onderstaande gegevens heel belangrijk:

  • 68% van de consumenten zegt dat ze bereid zijn tot 15% meer te betalen voor eenzelfde product (dienst) als ze zeker zijn van een betere ervaring
  • 91% van de consumenten zegt dat ze online beoordelingen net zo vertrouwen als een persoonlijke aanbeveling.

Omdat reputatie management en -marketing essentieel zijn voor de groei van elk bedrijf, hebben we een gestructureerde manier bedacht die daarbij helpt.

Het is geniaal in zijn eenvoud. We tonen op een simpele, subtiele manier aan elke bezoeker op elke pagina jouw beste recensies.
Wil je hier graag meer over weten? Vraag ernaar en we bellen je graag zelf op.

We staan ondernemers bij in het opbouwen van een betere reputatie door:

  • de huidige reputatie in de verf te zetten
  • op een structurele manier het aantal positieve beoordelingen te laten groeien
  • jouw beoordelingen online op te volgen
  • het verwerven van beoordelingen te automatiseren
  • jouw reputatiemarketingstrategie te verfijnen met onze uitgebreide service

Ben jij klaar om de kracht van reputatiemarketing te benutten?
Neem dan vandaag nog contact met ons op!

Lees ook:

Ontdek meer over:

Heb je hulp nodig bij je online marketing?

Wij helpen bedrijven met kleine en grote online vraagstukken. Heb je vragen over marketing? Contacteer ons met al je vragen. We geven altijd feedback en advies. We leren jouw project graag beter kennen.