SEO voor restaurants
Het belang van een goed zichtbare website is voor de horeca sector belangrijker dan ooit. Meer dan de helft van je eters checken je zaak eerst online. Een goede indruk is dus belangrijk.
Welke topgerechtjes serveer jij aan Google?
Het belang van een goed zichtbare website is voor de horeca sector belangrijker dan ooit. SEO voor restaurants zorgt ervoor dat je restaurant bovenaan wordt gepositioneerd in de zoekmachines en dat je potentiële klanten jouw zo als eerste zien. Door je website te optimaliseren voor de zoekmachines krijg je een enorm concurentieel voordeel ten opzichte van je collega’s.
SEO voor je restaurant website, is als het uithangbord buiten aan je zaak. Beiden moeten je klanten de weg wijzen, beiden moeten hongerige klanten aantrekken. In deze korte gids krijg je een aantal handige tips om met je restaurant beter te scoren in Google. Welke gerechtjes lust Google het liefste?
Waarom is het belangrijk om online goed zichtbaar te zijn?
Iedereen die een website heeft, hunkert naar de toppositie in de (lokale) zoekresultaten. Voor restaurants zijn vooral Google en Facebook van belang. Het gaat niet om eer… het gaat om klanten, omzet en cijfers.
In 2021 kunnen we er niet meer omheen. Je online aanwezigheid en je online verhaal komen steeds meer op de voorgrond. Twee feiten die dit aangeven:
- Steeds meer mensen gebruiken een mobiele telefoon om op zoek te gaan naar diensten (ook die van jouw).
- Ongeveer 50% van je bezoekers heeft je vooraf op Google of Facebook gecheckt.
Wat zou een top 3 positie in de zoekresultaten betekenen voor jouw restaurant?
Een simpel voorbeeld:
De zoekterm “Restaurant Gent” wordt ongeveer 2400 keer per maand ingetikt. Om de waarde van een een top 3 positie in Google goed te begrijpen, basseren we ons op een beetje onderzoek.
Kleine disclousure, met dit voorbeeld wil ik simpel uitleggen waarom je ranking in Google van belang is. Klopt, cijfers zeggen niet alles. Ja, er spelen nog veel meer zaken mee waar ik hier niet dieper op in ga. Maar… ik probeer het gewoon even concreet te maken voor mensen die niet thuis zijn in de online jungle.
Dus hoe zit het nu met die top 3 posities voor de zoekterm ‘Restaurant Gent‘?
- Positie 1: 684 extra bezoekers per maand
- Positie 2: 379 extra bezoekers per maand
- Positie 3: 264 extra bezoekers per maand
Dit is de top 3, maar ook de andere websites op de eerste pagina pikken een graantje mee.
Dit voorbeeld gaat enkel om de exacte zoekterm “restaurant gent”. Hetzelfde geldt voor andere zoektermen en combinaties, zoals: Lunch, feestmaaltijd, traiteur, italiaans,… elke zoekterm waarvoor je scoort, zal je extra’s opleveren. Je bent op vlak van locatie ook niet beperkt tot je eigen gemeente of stad (het maakt het wel makkelijker om daar op te focussen).
Kom je niet in beeld? Dan hoef je niet te rekenen op organisch verkeer of op de “toevallig gevonden op het internet”-bezoekers. SEO is redelijk to the point. Door je website te optimaliseren krijg je:
- Meer zichtbaarheid,
- meer bezoekers,
- meer reservaties …
- en ook meer leads
SEO voor restaurants als een online marketing strategie
In de eerste plaats wil je zoveel mogelijk directe reservaties en dat zal die eerste pagina van Google je ook opleveren. SEO inspanningen leveren echter meer op dan directe boekingen of bestellingen. SEO of scoren op de juiste zoektermen, is een onderdeel van een online marketing strategie. Met de juiste aanpak maak je van een website bezoeker die niet reserveert, toch nog een waardevolle lead.
Hoe levert een gewone website bezoeker je iets op?
- Een klik op je link in Google draagt bij tot een betere positie: hoe meer men klikt op jouw link, hoe hoger je pagina in de resultaten komt (wat is CTR?)
- Houdt je bezoeker van wat hij ziet op je site? Dan is de kans ook groter dat hij terugkeert (misschien wanneer hij meer honger heeft).
- Op je website kan je de bezoeker overtuigen om een email adres achter te laten (een freebie, een korting, een nieuwsbrief, … lees ook: wat is een leadmagnet?). Vanaf dat moment is hij een lead. Het is een potentiële klant geworden die je GRATIS op de hoogte brengt van je menu voor valentijn, kerst, pasen, huwelijken, …
- Retargeting: zo noemt het als je iemand die je website al heeft bezocht een advertentie voorschotelt. Je hebt het zelf ongetwijfeld al meegemaakt. Je bezocht een website en plots krijg je van die website allerlei reclame te zien om allerhande platformen (daarvoor dienen dus die cookies die je altijd goedkeurd). Retargeting werkt gewoon heel erg goed.
Als je alle bovenstaande op elkaar afstemt en optimaliseert voor zoekmachines, dan kom je heel dicht bij de prefecte online strategie voor 2021. De waarde van een goede strategie en SEO voor restaurants kan dus een groot verschil maken. Als je het goed aanpakt kan SEO een deel van je zorgen wegnemen en bijkomende reservaties opleveren. Klopt het hele plaatje, dan komen de reservaties bijna op automatische piloot.
Heb je vragen over hoe je beter scoort in Google? Stel ze hier, we geven je snel een antwoord.