Google Core Web Vitals: aanpassingen nodig?

De Core Web Vitals zijn binnenkort een feit. Ben jij voorbereid op wat komen zal?

Google bevestigt: “Core Web Vitals zijn vanaf mei 2021 ranking factor”

In mei 2020 kondigde Google aan dat met een Page Experience-update ook de laadtijden van websites een officiële rangschikkingsfactor zouden worden.

Vandaag heeft Google de specifieke datum bevestigd: mei 2021

Google heeft beloofd de update van de pagina-ervaring zes maanden van tevoren aan te kondigen. En dat is precies wat ze deden in een officiële blogpost: in mei 2021 worden de Core Web Vitals een officiële rankingfactor in de Google SERP’s.

google tweet core web vitals
google tweet core web vitals

Deze zes maanden klinken misschien genereus, maar afhankelijk van de grootte en complexiteit van de website kan de tijd snel krap worden. Het is dan ook de kans om snel beter te scoren in Google. Mogelijks is dit hét moment om je SEO kennis uit de schuif te halen.

We investeren al enkele weken geleden in onze eigen WordPress website, om zo fatsoenlijke waarden te bereiken. In de SERP’s komen vooral pagina’s aan bod die goed scoren.

Wat zijn Core Web Vitals?

Naast de specifieke datum staat er ook nog een extra, nieuw en interessant punt in de blogpost. Google is van plan pagina’s te hebben die voldoen aan de Core Web Vitals die in de SERPS worden uitgelicht:

Visual indicators on the results are another way to do the same, and we are working on one that identifies pages that have met all of the page experience criteria.

Oftewel: Visuele indicatoren voor de resultaten zijn een andere manier om hetzelfde als voorheen te doen, en we werken aan indicatoren die de pagina’s identificeert die aan alle criteria voor de beste pagina-ervaring voldoen.

Page Experience of pagina ervaring

De gebruikers is de goudmijn van Google. De zoekers, de mailers, de youtube kijkers, … zij zijn het eigenlijk product van Google. Zij moeten centraal staan. Dat wisten we wel al langer. Maar nu wordt heel concreet.

Pagina-ervaring is een soort mengelmoes van factoren die Google belangrijk acht voor de gebruikerservaring, waaronder:

  • HTTPS
  • Mobielvriendelijkheid
  • Geen storende pop-ups
  • ‘Veilig browsen’ (in feite geen malware op uw pagina)

En de zogenaamde Core Web Vitals zullen een superbelangrijk onderdeel van die score worden.

Uit de tweets (en uit de naam zelf), kunnen we afleiden dat de belangrijkste “webvitals” vanaf mei 2021 ook het grootste deel van de score van je pagina-ervaring zullen uitmaken.

Een pagina die bijvoorbeeld omwille van content heel erg goed scoort, maar verder niet geoptimaliseerd is, zou wel eens een terugval in de ranking kunnen zien.

google core web vitals
De belangrijkste CORE WEB VITALS voor Google en dus ook de gebruiker

De onderdelen van de “Core Web Vitals”

De Core Web Vitals zijn de belangrijkste factoren om een goede gebruikerservaring te garanderen. Het gaat om volgende onderdelen:

  • LOADING: LCP of Largest Contentful Paint,
  • INTERACTIVITY: First Input Delay of FID
  • VISUAL STABILITY: Cumulatieve Layout Shft of CLS

Het gaat dus om laden, duurtijd tot interactief en visuele stabiliteit. Snelheid, snelheid en snelheid.

Er zijn momenteel geen voorbeelden van hoe dit eruit zou kunnen zien, maar het idee is opwindend en kan, naast het feit dat het wordt gebruikt als een rangschikkingsfactor, een andere motivatie zijn voor eigenaars van websites om aandacht aan het onderwerp te besteden.

Wat moet je nu doen?

Goede vraag. Je kunt je eigen site controleren. Maar let wel op, de tijd raakt stilaan op. Mei 2021 zal er snel zijn en neem je de juiste actie, dan kan je mogelijks enorme stappen zetten in de rankings.

Wacht je het gewoon af… dan zouden je concurrenten die alert zijn je wel eens kunnen passeren in de zoekresultaten.

Magnum en zijn partners staan altijd klaar om je verder te helpen. Als je nu wilt gaan optimaliseren, neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Lees ook:

Ontdek meer over:

Heb je hulp nodig bij je online marketing?

Wij helpen bedrijven met kleine en grote online vraagstukken. Heb je vragen over marketing? Contacteer ons met al je vragen. We geven altijd feedback en advies. We leren jouw project graag beter kennen.