,

Is de toekomst van Beurzen virtueel?

Wie niet bij de pakken wil blijven zitten wordt door Corona gedwongen tot creatieve oplossingen. In Kaprijke weten ze alvast hoe dat moet.

Kaprijke en het Meetjesland

Het Meetjesland is een regio waar de leefbaarheid en lokale economie al onder druk stond. Het is één van de 3 LEADER gebieden in Vlaanderen. Deze gebieden kreunen zo mogelijks nog harder onder de Corona omstandigheden. LEADER (‘Liaison Entre Actions de Développement de l’Economie Rurale’) is een Europees initiatief dat tot doel heeft kwalitatief hoogstaande, geïntegreerde en originele strategieën voor een duurzame plattelandsontwikkeling te ontwikkelen en te ondersteunen die tot een verbetering van de leefbaarheid in het gebied leiden.

Ook in Kaprijke zet men extra in op leefbaarheid, streekidentiteit en startende ondernemers. Als kleine gemeente was de jaarmarkt een uitgelezen kans om de jonge lokale starters in de picture te zetten. Zij krijgen op de beurs de kans om hun producten direct aan hun doelgroep voor te stellen. Lokaal, Ecologisch en Fair, dat zijn de pijlers van de beursinitiatiefnemers (Angär). Daarom heeft de jaarmarkt in Kaprijke de naam ‘Lef markt’ meegekregen.

Beurzen en markten onder druk

Heel veel beurzen en jaarmarkten zijn in 2020 door de Corona maatregelen niet toegelaten. Voor de standhouders is het vaak een groot verlies van inkomsten. Voor sommige organisatoren werd het zelf het einde van hun initiatief. Het zijn belangrijke events voor de lokale economie.

Dit jaar kon de Lef markt in Kaprijke dus niet doorgaan. De gemeente mag geen “massa-events” toelaten. De Angär crew bleef echter niet bij de pakken zitten. In tegendeel! In geen tijd brachten ze een team van experts samen om de Lef markt op een virtuele manier te laten doorgaan. De Lef markt werd voor de gelegenheid omgedoopt tot LEV markt. Lokaal, Ecologisch en Virtueel.

Het virtuele laten aansluiten bij de realiteit

Het vertrekpunt was de ervaring die mensen hebben tijdens de echte jaarmarkt. Daar staan ontmoeting, lokale ondernemers, lokale producten en muziek altijd centraal. Mensen komen voor de sfeer, voor de ambiance, voor de sociale contacten en leren ondertussen producten en handelaars kennen.

Zaterdag 20 juni was het zover. Het alternatief voor de jaarmarkt ging om 20u van start. Het werd een ongeziene ervaring. Het Plein van Kaprijke werd in een virtuele wereld volledig nagebouwd. Op Het Plein stonden tal van kraampjes, een podium en enkele café’s. In de kraampjes kon je via livestream praten met de lokale handelaar die zijn product via webshop konden aanbieden. Hij kon zijn producten aanprijzen en vragen beantwoorden. Aankopen verliepen via een integratie met de webshop.

De café’s waren dan weer een ontmoetingsplek waar je met verschillende personen via webcam kon praten. Voor velen een eerste terugzien na de quarantainemaatregelen. Ondertussen werden 2 liveconcerten gegeven die via livestream zowel op het podium van Het Plein als in de café’s te bekijken was.

Gamebouwer, programmeur en code-virtuoos Reinhart De Lille van RL Inventive nam de leiding van het virtuele project. Samen met zijn team spaarde hij tijd nog moeite om de perfecte virtuele jaarmarkt ervaring na te bouwen. Het initiatief was een succes volgens den mensen van Angär. Alle doelstellingen konden worden afgevinkt, wat maakt dat de eerste virtuele jaarmarkt een succes kan worden genoemd.

Is er toekomst voor virtuele markten?

Het is natuurlijk afwachten, maar als we kijken naar wat Corona in beweging zette bestaat de kans zeker dat we in de toekomst nog meer van dit soort virtuele initiatieven zullen zien. Voor velen zullen de contacten in de virtuele wereld nooit de echte sociale contacten vervangen.

Toch zal het verder evolueren. In de toekomst zullen we niet zozeer moeten kiezen tussen het een of het ander. Het zal wellicht eerder een “en-en” verhaal worden, waarbij de virtuele online ervaring een toevoeging wordt. Het kan de echte beleving nog beter maken, nog toegankelijker maken en dus zeker een meerwaarde zijn.

Lees ook:

Ontdek meer over:

Heb je hulp nodig bij je online marketing?

Wij helpen bedrijven met kleine en grote online vraagstukken. Heb je vragen over marketing? Contacteer ons met al je vragen. We geven altijd feedback en advies. We leren jouw project graag beter kennen.