​Het belang van een goede sales funnel



Bewust of onbewust. Geoptimaliseerd of onaangeroerd? Iedere zaak heeft een sales funnel.  ​Ooit stilgestaan bij je eigen sales funnel? 

WEB DESIGN & ONLINE MARKETING


Geef je projecten meer online aandacht! 
Team Made wordt graag je partner.


​'Sales Funnel' en waarom ook jij er iets aan hebt?

Sales funnel?
“Is dat geen schrijffout?”, “Moet dat niet tunnel zijn?” Neen, het is geen schrijffout. Misschien zegt het woord je niets? Maar, ben je een beetje op de hoogte van marketing jargon. Dan weet je vast en zeker wel wat een sale funnel is.

In alle geval, in functie van een goede website, loont het de moeite stil te staan bij je eigen funnel. Het gaat om een strategie waarmee je recht op je doel afgaat.

WTF is een 'Sales Funnel'?

Eerst en vooral... voor we verder gaan vertel ik je wat een sales funnel is. Het is heel erg eenvoudig uit te leggen. Waarom dan zo een lang artikel over het thema? Het is eenvoudig uit te leggen, maar er komt veel, heel veel, bij kijken.

funnel betekenis van dale

​We ​kunnen vooral met de laatste uitleg verder. Het gaat om het symbolisch 'afvoeren' van mensen. Mensen die je potentiële klanten of bezoekers zijn. Ze worden afgevoerd door een denkbeeldige trechter richting een bepaald doel (vaak een ​verkoop).

Hieronder vind je onze 'definitie'.

​SALES FUNNEL 

​Een sales funnel is het parcours dat potentiële klanten afleggen vooraleer ze effectief klant worden.

​De sales funnel geeft iedere stap weer die de potentiële klant dichter brengt bij het uiteindelijke doel.

​Gezien het doel vaak een verkoop (producten of diensten) is. Kan je stellen dat je sales funnnel iedere fase van het verkoopsproces omvat en in beeld brengt.

Sales funnels, marketing en meer 'blablabla'.

“Heb ik dan een sales funnel?”,  ‘Hoe zou die er al dan niet kunnen uitzien?’
Sales funnel?? Verkoop??? De kans bestaat dat het helemaal niet jouw ding is. Je begon (moet je nog beginnen? Klik hier en lees ons stappenplan) geen website om daarna “verkooptrucjes” te leren.

Je m’ excuse… we gaan toch eventjes de marketing toer op. Maak je geen zorgen, je hoeft geen marketingcursus te verwachten. Wel geven we je de essentiële basis mee.

Sales funnel en marketing in alle sectoren

We zouden het in het algemeen over marketing kunnen hebben. We zouden het over een businessplan kunnen hebben. Beide erg belangrijk als je online iets wilt bereiken.

Toch hebben we ervoor gekozen die algemene begrippen een beetje links te laten liggen. In de plaats daarvan gaan we uitgebreid inzoomen op funnels.
Waarom?
Wanneer je theoretisch goed weet wat funnels inhouden, dan kan je er heel praktisch mee aan de  slag. Inzicht in je funnel zal je inzicht geven in de weg naar je doel.

We houden het niet alleen bij theorie. Verder in dit artikel krijg je drie heel eenvoudige funnels te zien. Je kunt die funnels op je eigen website nabouwen. Ze zijn onmisbaar voor je eigen website en direct implementeerbaar. 

Marketing Puzzle pinuts

Funnels voor iedereen

Noem het “Funnels voor beginners“ of wat dan ook. Het feit is dat voor iedere website een wel doordachte funnel belangrijk is. Ja, ook als je een website wilt bouwen waar niets op te koop is. Ja, ook als je geen diensten via je website aanbiedt. Ja, ook als je enkel wenst te informeren of sensibiliseren. Voor iedere succesvolle website is een doordachte funnel een vereiste.

Door inzicht in de beginselen van je eigen funnel begrijp je beter het proces dat jouw bezoekers doorlopen. Je krijgt zicht op wat je nodig hebt om je doelstellingen te bereiken. Onrechtstreeks heeft dit te maken met marketing.

al buny sells shoes

Ook al wil je het misschien (nog) niet inzien… voor een goede website moet je in principe een beetje een verkoper zijn.
Jawel, ook informatie, aandacht voor een goed doel, je imago en ‘zelfs gratis producten’ moet je verkopen om je doel te bereiken.

Voor een goede website vertrek je vanuit je doelen. Wil je nog maar een beetje in de buurt van je doelstellingen komen, denk dan goed na over de strategie die je gebruikt. Zonder doordachte strategie is de kans bijzonder klein dat je website een succes wordt.

Funnels als middel in je strategie

Kennis over je eigen funnel leert je hoe je je eigen strategie kunt ontwikkelen en bijsturen richting je doel. Hulp nodig bij het stellen van je doelen? Lees dan dit artikel en gebruik ons hulpmiddeltje om je doelen op een correcte manier te bepalen.

funnels strategy pinuts

Lees verder om te leren op welke manier je tot je doel kunt komen. ’Kunt’, want ieder doel, iedere doelgroep, ieder product en iedere dienst zal mogelijks een strategie op maat vereisen. Er is niet 1 juiste manier om je doel te bereiken. Er zijn er meerdere... alleen jij kunt bepalen welke voor jouw werkt.

We raken hier slechts (een deel van ) de basis aan. Er is meer, zoveel meer over te vertellen. Tal van boeken gaan over Sales funnels en hoe je je eigen strategie ermee versterkt.
(Voor wie het einde van deze tekst haalt en niet genoeg krijgt, voeg ik nog een lijstje met interessante titels toe :) ).

We nemen je mee in de wondere wereld van de sales funnels. Je krijgt meer inzicht in de basisprincipes en hoe je ze kunt gebruiken in functie van je eigen persoonlijke doelstellingen.

Waarom over funnels praten?

pinuts talks Sales funnel

Waarom moet je je bewust zijn van je sales funnel?

Het klopt, sales funnels komen uit de harde verkoopswereld. Zelf heb ik geen achtergrond in de verkoop of marketing sector. Wel heb ik er altijd een grote fascinatie voor gehad. Ik ben er me al een hele tijd van bewust dat marketing- en verkoopstechnieken binnen alle sectoren van pas komen.

In tal van sectoren is zelfs het gebruik van marketing termen als vloeken in de kerk. Denk maar aan de sociale sector, verzorgingssector en culturele sector. Desondanks wordt, ook aan de top van succesvolle organisaties in die sectoren, dankbaar gebruik gemaakt van algemene marketing wetten en mechanismen.

​Het is gek hoe zelden mensen zich daar van bewust zijn. Laat staan dat ze zich bewust zijn van hun eigen sales funnel. Ha, ze lachen je vast en zeker uit als je daar in de soft sector over begint.

spreken over funnels in soft sector

Onbewust van de funnel

Frappanter wordt het als zelfs bedrijven die zich voor zowat 100% in de verkoopsector bevinden, zich niet bewust zijn van hun sales funnel. "Ongehoord" hoor ik je terecht denken 😊

Wat doen die bedrijven en organisaties dan wel? Hebben ze geen sales funnel? Kunnen ze winstgevend zijn zonder? Sommige zijn toch succesvol?
Klopt. Ze hebben wel een sales funnel maar gaan er niet bewust mee om. Dit wil zeggen dat ze wel een bepaalde manier van werken hebben, maar dat ze hier niet (vaak) bij stil staan.

Routine funnel? Niet omkijken.

Ze optimaliseren het proces niet. Ze automatiseren het proces niet. Bijgevolg draaien ze eigenlijk vooral op routine. Eentje die (hopelijk) werkt. Zijn ze winstgevend? Dat kan vast en zeker. Werken ze optimaal en efficiënt? Dan is een andere vraag.

Kunnen zij dan niet succesvol zijn? Jawel… maar het kost hen wellicht meer tijd en energie. Het kost hen meer moeite om hetzelfde te bereiken dan wanneer ze hun sales funnel zouden optimaliseren.

De funnel werkt, dus geen reden om ernaar om te kijken. Door de routine zie je soms niet meer welke zaken anders, beter, efficienter en geautomatiseerd kunnen worden. Jammer.

ondoordacht op je doel af

​​​​​​​Begrijp je eigen funnel:

​I​ndien je bewust omgaat met je sales funnel, dan ga je automatisch doordachter te werk.  Je staat stil bij het verkoopsproces of het conversieproces. Door evaluatie, bijsturen, analyseren en testen kan je je sales funnel optimaliseren en automatiseren. Je gaat na hoe je je doelen bereikt. En indien je ze niet bereikt, ga je na hoe dat komt. Op die manier kan je je succes ongelimiteerd opschalen.

Funnels op verschillende manieren benadert

perspectief

Een funnel of trechter kan steeds op verschillende manier worden benaderd. Wiil je er nog meer over leren?

Op deze website vind je de rest van dit artikel. Hier geven we je drie verschillende benaderingen. De eerste bekijkt de trechter vanuit het standpunt van je klant of je bezoeker. Hij zal tenslotte altijd een centrale rol hebben. Met de tweede benadering willen we je laten zien vanwaar het idee is gegroeid. We staan stil bij de basis of de traditionele benadering. Tot slot gaan we dieper in op wat voor ons het belangrijkste is: de conversie trechter.

Vraag je je af of Team Made ook voor jouw een geschikte partner zou zijn? Vraag vrijblijvende een offerte voor je project.  Duw op de knop, vul enkele gegevens in en wij contacteren je zo snel mogelijk om alle details om te zetten naar een persoonlijke offerte.

Klanten aan het woord


We hadden de eer en het genoegen om met onderstaande mensen uit diverse sectoren samen te werken. 

Dennis van Team Made maakte voor ons een top website met alle toeters en bellen.  Bedankt voor de vlotte samenwerking en de bijkomende ondersteuning nadien.

Griet D.

Apurelle

Team Made hielp ons om meer inzicht te verwerven in hoe je je zaak online op de kaart kunt zetten.  Het zette ons aan stil te staan bij onze online ambities.

Benoit K.

lenenvooriedereen.be

Super vlotte omgang. Snelle en correcte aflevering van de nieuwe site. 

Voor onze volgende projecten weten we waar we moeten zijn!!

Maaike D.

Zakenkantoor Keerman

Maarten D.

Coureur Local

Dankzij de snelle en vlotte samenwerking was onze webshop  al online, nog voor onze fietsenwinkel af was. Een vlotte online start en heel veel ondersteuning, kortom alles waar een startup van droomt. 

Samen verbeteren we je

WEBSITE DESIGN

Contact


Heb je vragen of wens je je online projecten te bespreken?
Aarzel niet om contact op te nemen.

Team Made is een webdesign bedrijf in Gent. We bouwen hoofdzakelijk WordPress-websites. Je website is het belangrijkste onderdeel van je online communicatie. Hij is je nummer 1 tool in je online marketing.

We helpen je om je online doelen te bepalen. We tekenen samen met jou een strategie uit. We bouwen en ontwikkelen je website en zorgen dat hij gevonden wordt.

Dennis Matthijs

Maisstraat 78
9000 Gent

>