Hoe we met een simpel & duurzaam proces
klanten winnen voor ondernemers in de dienstensector via Facebook

Ben je het beu om je tijd, geld en energie te verspillen aan sociale media ? 

Ontdek hoe ook jij via Facebook meer klanten wint op een winstgevende & efficiënte manier!

Heb je ooit één van onderstaande uitspraken gehoord of zelf gemaakt?

  • "Facebook werkt niet voor mijn zaak!"
  • "Ik bied bepaalde diensten aan, dus Facebook advertenties zijn niets voor mijn onderneming"
  • "Facebook advertenties werken alleen als je mooie, hippe en sexy producten aanbiedt"


Misschien ben je een ondernemer die spreekt uit ervaring? Misschien heb je nog helemaal geen ervaring met Facebook advertenties? Of misschien heb je al eens een bericht gepromoot en denk je dat je advertenties runt (berichten promoten is niet hetzelfde als advertenties runnen!).


Hoe je er ook tegenover staat, wat je ervaring ook is... we willen je graag iets meegeven over adverteren op sociale media. 

Wat en voor wie? Ben je een ondernemer en ben je zoals de meeste bedrijven op zoek naar nieuwe klanten? Dan raad ik je aan even verder te lezen. We hebben het niet zomaar over enkele nieuwe klanten, maar over een structurele instroom aan nieuwe klanten maand in, maand uit... op autopilot.

By the way: mocht je dat niet zo interessant vinden dan ben je, of geen ondernemer, of heb je klanten aan overvloed en kan of wil je niet groeien (proficiat dan, doel bereikt). 

Voor een ondernemer is aanwezig zijn op Facebook pure tijdsverspilling! Niet? 

Het is een beetje een open deur, Facebook is gigantisch. Maar toch zijn er nog altijd ondernemers die geloven dat hun klanten niet op Facebook actief zijn. Of dat ze hun klanten op Facebook onmogelijk kunnen bereiken met hun producten of diensten.


Dat kan altijd...Maar dan heeft je onderneming iets te maken met medicatie, wapens, porno of gokken. Zit je niet in één van die sectoren? Dan is het onzin te denken dat Facebook jouw onderneming niet zou kunnen vooruit helpen. 


Hieronder enkele cijfers waarmee we de gigantische schaal van Facebook nog even willen illustreren.


Aantal maandelijkse actieve Facebook gebruikers (in miljoen)

Ongeveer 2.5 miljard gebruikers, dat is bijna de helft van de wereldbevolking, zijn actief op Facebook (enkel Facebook, exclusief whatapp & instagram). 


En ja hoor, tussen die 2.500.000.000 maandelijkse gebruikers  zitten ongetwijfeld een aantal van jouw ideale klanten.


Het zou naïef zijn te denken dat jouw klanten een uitzondering zijn en niet actief zijn op Facebook. 

Nog niet overtuigd over de schaal waarover het hier gaat?
Dan hebben we nog een weetje. Vandaag surft zowat 70% van de mensen met een mobiel toestel. Zorgen dat je website geoptimaliseerd is voor mobiele surfers is een no-brainer.


Maar we willen het hier hebben over de onmiskenbare invloed van Facebook op het hele internet gebeuren. Als je mobiel zegt, dan zeg je apps. De twee meest gedownloade apps ooit wereldwijd zijn Messenger en de Facebook app. Met andere woorden ook mobiel is Facebook de dominante speler.


Voor wie het zich zou afvragen, op de derde plaats komt Whatsapp en op de vijfde staat Instagram. Met andere woorden 4 van de 5 meest gedownloade apps aller tijden zijn van Facebook. 

Bijkomend feit: je kunt heel veel tijd verliezen op facebook. Zeker als ondernemer, omdat je van alles  'MOET' doen. Je bedrijfsprofiel, interactief wezen, voldoende posten, je team voorstellen, je klanten tonen, je fans verwennen, aan story telling doen, af en toe een poll starten, weggeef acties, ...


Je kunt met zoveel zaken je tijd verliezen... Maar dat wil niet zeggen dat je aanwezigheid als onderneming tijdsverspilling is.


Want, als 

(1) er dagelijks meer dan 2.5 miljard mensen heel veel tijd spenderen op Facebook.

(2) dan zullen jouw ideale klanten dat dus ook doen

(3) en als jouw ideale klanten er zijn, dan wil jij er toch ook zijn?


Als ondernemer wil je te zien zijn, daar waar je klanten rondhangen... en wil dat nu net Facebook zijn. Dus niet meedoen is eigenlijk geen optie. 


Sociale media en vooral Facebook lijken makkelijk, maar de doorsnee ondernemer komt niet heel ver. 

Facebook pagina's beheren en advertenties runnen is minder evident dan het voor menig millennial op het eerste zicht lijkt. In de praktijk zien we dat ondernemingen heel wat tijd en energie spenderen aan Facebook zonder een duidelijk resultaat van die inspanningen.


Bij zowat alles wat ondernemers doen is de ROI (Return On Investment) heel erg belangrijk. Als je ergens in investeert, dan wil dat dit op één of andere manier ook iets opbrengt. Simpel toch? Op vlak van Facebook zien we dat ondernemers zelden een positieve ROI halen uit hun sociale media inspanningen. Soms is het zelfs zo erg dat de ROI helemaal niet gekend is.


Als de opbrengst van je inspanningen niet duidelijk en niet meetbaar zijn, is het heel moeilijk om winstgevend te zijn. Dan wordt de kans dat je tijd, energie en geld verspilt heel erg groot.


Meer likes, een groot bereik, X-aantal post views, ... veel ondernemers vertellen het ons graag. Maar als we spreken over ROI, dan spreken we over harde concrete cijfers.

Team Made:

" Wat is je aanpak op vlak van sociale media? "


Ondernemer:

"We hebben vorige week nog een bericht gepromoot en ons bereik steeg met 135%"


Team Made:

" Wat heeft de promotie opgebracht?"


Ondernemer:

"...een verhoogd bereik ten op zichte van vorige week met 135%"

(Alsof we ze de eerste keer niet hadden gehoord ) 


Natuurlijk is een groter bereik goed. Natuurlijk zijn meer likes goed. Het is leuk om een pagina te hebben met duizenden volgers ...


Maar als je een ondernemer bent en je betaalt voor een promotie, of je investeert tijd en energie in je pagina, dan gaat het niet over "leuk" vinden toch?


Doen meer likes en een groter bereik je onderneming op zich groeien? Zorgen ze voor meer klanten? Zorgen ze voor meer verkoop? Zorgen ze voor een stijging van je omzet?

Belang van Statistieken: Statistieken zijn erg belangrijk om de opbrengst van een actie te kunnen meten. MAAR er bestaat zoiets als "Vanity Metrics". Het zijn statistieken die het ego strelen, maar eigenlijk weinig of zelfs niets betekenen voor de groei van je bedrijf.


Iedereen is er schuldig aan. Ook wij houden allemaal van meer likes, meer bereik, meer pageviews en al die online 'bevestigingen'. Het zijn ijdele, ego-strelende statistieken.

Dat herinnert me er trouwens aan...
onze facebookpagina is nog maar pas up and running.
Dus please give us a  like :) Je bent misschien zelfs nog de eerste!


Helaas weet ook Facebook dat we hier gevoelig voor zijn en ze spelen daar maar al te graag op in.  Het zijn vanity metrics die Facebook ons keer op keer voorschotelt (in de vorm van een verslag, een grafiek, een wekelijks overzicht... ). Meestal met de vermelding "je bericht promoten zal je bereik met XX% verhogen voor slecht €40 per week".


Facebook is met andere woorden tegelijk je vriend en je vijand. Want de vanity metrics waarmee ze ons ego bespelen brengen hen heel wat centen op. De vraag is en blijft, wat brengt het jou en jouw onderneming op?  


Als we heel even ons ego opzij schuiven en alles rationeel benaderen, moeten we helaas vaststellen dat alle inspanningen ons zelden dichter bij ons doel brengen.

Wat is je doel met sociale media? Meer likes op je berichten? Meer fans van je pagina? 

Even serieus, als ondernemer heb je ongetwijfeld meer 'ambitieuze' doelen. Dat kan variëren van meer verkopen, meer klanten winnen, meer leads genereren, meer specifieke diensten aanbieden, ... 

Als je die doelen gebruikt als meetinstrument, weet je pas echt wat de ROI van je inspanningen zijn. 

Je moet kunnen meten wat van belang is om het te kunnen verbeteren. Dat is zowat de belangrijkste quote binnen marketing. Als je niet de juiste parameters bepaalt en meet, is de kans klein dat je daarin verbeterd. 


Of met andere woorden, als je de Vanity Metrics meet en niet de metrics die er echt toe doen, dan zal het moeilijk zijn om te groeien op de punten die echt tellen, zoals bijvoorbeeld meer klanten winnen. 

Vooraf de juiste doelen stellen zorgt ook online voor de juiste focus. Zonder dreig je ​verloren te lopen in ​de Social Media Jungle

De meeste social media platformen zijn sterk in het afleiden. Als ondernemer kan dat wel eens negatieve gevolgen hebben. Zorg vooraf altijd dat je doelstellingen helder zijn. Zo is de kans groter dat je de juiste resultaten bereikt.  Als je geld spendeert voor een online 'ad-vontuur' dan wil je iets bereiken.

Meestal ben je als ondernemer niet tevreden met een hoger aantal likes, meer fans of een groter bereik. Daarmee komt er geen brood op de plank en kan je je personeel niet betalen.

Wat is het 'organische bereik' van een bericht op facebook? En wat als je het promoot? 

Veel ondernemingen hebben een facebook pagina en hebben een groepje fans opgebouwd.  Sommigen posten af en toe een berichtje, anderen dagelijks. Iedereen die dat bericht te zien krijgt bereik je op een organische manier. Dit is het organische bereik van je bericht.


Nu denk je misschien, ik stel snel even mijn nieuwe diensten voor aan mijn 1000 fans, zo weet weer iedereen waar we in onze onderneming mee bezig zijn. Fout!


Wat de meeste mensen niet weten is dat Facebook het organische bereik volledig zelf bepaalt. Zij beslissen aan wie het bericht wordt getoond. Op dit moment is het best wel lachwekkend: 1.2%!

LIMIET van ORGANISCH BEREIK - Ik herhaal nog eens voor alle duidelijkheid. Slechts 1.2 procent van al je fans en volgers zullen het berichtje dat je post op je pagina te zien krijgen. 


In bovenstaande voorbeeld zullen dus niet 1000 volgers je nieuwe diensten te zien krijgen, maar slecht 12. 


Als je dus dagelijks tijd en energie steekt in het schrijven van berichten, dan kan je je maar beter af en toe de vraag stellen of het allemaal wel de moeite waard is. Versta me niet verkeerd, we pleiten hier niet voor het dumpen van je pagina. Een pagina die onder het stof zit zal je niets bijbrengen, het posten van berichten kan nog steeds heel positieve effecten hebben. 


Als ondernemer moet je je afvragen wat de ROI is? Wat levert het op? Komen er langs die weg en dankzij jouw inspanningen nieuwe klanten binnen? Of iets algemener: brengen mijn inspanningen mij dichter bij mijn doelen? 

Ik promoot mijn berichten, dus die 1.2% is voor mij niet van belang.

Voor alle duidelijkheid een bericht promoten vergroot je bereik en zal ervoor zorgen dat je bericht door meer mensen wordt gezien. Het is echter niet hetzelfde als adverteren op Facebook.


Uiteraard is er enige verwarring over wat het verschil juist is. Om een bericht te promoten moet je betalen... dus dat is toch adverteren? Klopt, en volgens Facebook hoort promoten ook tot adverteren. 


Wanneer je berichten promoot kan je vooral de vanity metrics beïnvloeden. Je hebt slecht 2 mogelijkheden bij promotie: 

- het engagement met je bericht verhogen

- mensen stimuleren om je website te bezoeken. 


De voor- en nadelen van berichten promoten:

Voordelen

  • Laagdrempelig
  • Niet ingewikkeld
  • Snel: enkele kliks en klaar.
  • Resultaten worden beloofd

nadelen

  • Beperkte target opties
  • Op termijn duur
  • ROI onduidelijk (likes, reacties, site bezoeken)
  • Geen test-mogelijkheden

Het is laagdrempelig, niet ingewikkeld, kost weinig tijd en is zo gebeurd. Facebook belooft zelfs resultaten ("Met slechts 2€/dag kan je dit bericht aan 1000 mensen meer laten zien"). Eigenlijk is het een uitgekiende manier van Facebook om meer geld te verdienen. Het bereik is niet de doelgroep die jij wilt (target), er komen ook zelden echte reacties of concrete resultaten (nieuwe klanten, meer verkoop,...) uit voort.


Je bericht wordt door meer mensen gezien, maar niet per definitie aan de juiste mensen. Meer gezien worden staat altijd gelijk aan een positieve ROI.
Een voorbeeldje ter verduidelijking: Stel jouw bedrijf rennoveert daken. Jouw diensten zijn niet relevant voor bepaalde doelgroepen (huurders, mensen die nog bij de ouders inwonen, bewoners van een appartement, ... ) Via het promoten van je berichten kan je die mensen niet uitfilteren. Wat zal het jouw renovatiebedrijf opbrengen als die mensen jouw bericht zien? Meer is dus niet altijd beter.


Ja, je kunt het bereik van je bericht verbeteren door te promoten. Maar die verbetering is slechts oppervlakkig. Bij het promoten zijn je targeting-opties uiterst beperkt. Ja, je kunt gedrag en interesses, demografische gegevens en geografie kiezen. Maar anno 2019 is Facebook en adverteren tot zoveel meer in staat. 

paper-plane-o

Keep it simple. You can use the icon feature in Content Builder for the images.

bullhorn

Don't over-explain in these text sections below each individual image.

lightbulb-o

Let the images do the talking. If something needs more explaining, add a text block below.

Wat zijn Facebook advertenties en waarom zou mijn onderneming daarop inzetten? 

Facebook advertenties doen heel wat meer dan organische berichten of gepromote berichten. Wellicht is het de meest efficiente manier om je doelpubliek te bereiken OOIT.


Eerst en vooral de doelstellingen zijn heel uitgebreid. Hieronder een vergelijking met het promoten van berichten :

De mogelijkheden zijn eindeloos.

Je hebt verschillende formats (foto, slides, video, newsfeed, kolom, andere websites,....)

Je hebt verschillende kanalen (fcebook ,instagram, ....)

Je kunt heel gericht targettten.

Je kunt oneindige variaties testen en blijven testen

Je kunt de prijs van je advertenties drukken

...

Feit: advertetnies via de advertentie manager runnen is best wel ingewikkeld. Daar waar Facebook zelf heel gebruiksvriendelijk is (zowel kinderen als bejaarden kunnen ermee weg), is het advertentie beheer heel ingewikkeld en complex. Je moet rekening houden met heel wat zaken en je moet een bepaalde structuur respecteren. Een advertentiecampagne bestaat uit advertentiessetsdie dan weer uit advertenties bestaat.


Los van die complexiteit zijn dit de voor en nadelen:


De droom van veel ondernemers: Maandelijks nieuwe klanten bekomen via Facebook.

Het is voor veel ondernemers de ultieme droom en het uiteindelijke doel van alle inspanningen op sociale media: Nieuwe klanten winnen.


Liefst op een efficiente manier, dat wil zeggen :

- met een beperkte tijdsinvestering

- zonder tijdverspilling aan mensen die uiteindelijk geen klant worden.

- met een positieve ROI (nieuwe klanten op winstgevende manier) 

- duurzaam en voorspelbaar: iedere maand, ongeveer hetzelfde aantal aan een bepaalde prijs)



Wat is belangrijk voor een ondernemer

  • angle-right
    Hoe leren mensen mij kennen?
  • angle-right
    Hoe maak ik van die mensen ook effectief betalende klanten?​
  • angle-right
    Hoe zorg ik voor de beste klantenservice?

​De kracht van Facebook ​inzetten om je doel te bereiken.

​Facebook heeft zich de laatste tijd meermaals moeten verantwoorden over de manier waarop ze met hun data en de privacy van haar gebruikers omgaan. Het is een gewoon een feit dat Facebook heel veel over haar gebruikers weet.

Facebook heeft tal van algoritmes en artificiële intelligentie die alle data analyseren, linken en verwerken. Kennis is macht en dus maakt dat Facebook erg krachtig.


 Het mooie is dat jij als ondernemer de mogelijkheid hebt om die krachtige data machine in te schakelen voor het bereiken van je eigen doelen. Aan de hand van een goede doordachte aanpak kan je perfect jouw boodschap aan de juiste mensen bezorgen.


Aan da hand van een getest en bewezen systeem kunnen wij ervoor zorgen dat jouw bedrijf de gewenste nieuwe instroom van klanten heeft. Niet 1 keer, niet 2 keer, maar iedere maand. Zo kunnen advertenties een investering zijn en geen extra kost. 


​​Samen zetten we de doelen, wij zorgen voor de resultaten.

​Door samen alle details te overlopen zorgen voor de perfecte campagnes. Van de diensten ​en producten ​tot de gewenste klanten... die informatie krijgen we van jouw. 


Eens we de doelen hebben bepaald, richten wij jouw pijlen op de juiste mensen. Na de optimalisatie hebben we een perfect systeem opgezet waarmee de klanten binnenstromen.


Dankzij ons systeem en de manier waarop Facebook in elkaar zit hoef jij enkel nog te bepalen hoeveel nieuwe klanten of verkoop je eigenlijk wilt. ​

Start vandaag en zie ZIE DIRECT REULTAAT. ​ 

​Meer klanten online? Die haal je op een voorspelbare manier met onze Facebook Ad Strategie​

​Wij runnen je volledige campagnes. We bezorgen je de juiste sales funnels en ​integreren ​Google Ads, Facebook Ads en jouw website tot een wel geoliede machine. We zetten een systeem op en automatiseren zoveel mogelijk voor jouw.

Alles word zo opgezet dat jij dagelijks klanten hebt die bij jouw komen aankloppen. De klanten zullen aan jouw vragen om samen te werken, om hen te contacteren, om klant te mogen worden.


Het enige wat jij nog moet doen is waar jij het best in bent. Je geeft de klant wat hij verwacht op jouw eigen professionele manier met een uitstekende dienstverlening.


Resultaat: gelukkige klanten die terugkomen en die jouw nieuwe ambasadeurs worden. ​

  • 1
    ​Sales funnel op maat van jouw klanten en jouw bedrijf.
  • 2
    ​De kracht van Facebook ingeschakeld om je dichter bij je doelstellingen te brengen.
  • 3
    ​Groei op een voorspelbare manier. Geen willekeur, geoptimaliseerde campagnes op basis van data.

​Getest en goedgekeurd. ​

“De kracht van sociale media had ik echt onderschat.​”

“​Ik wist dat sociale media veel gegevens van ons verzameld, maar had er nooit bij stilgestaan dat er zoveel data is waarover  ik als ondernemer kan beschikken."

​benoit Keerman

​"Waarom niet iedereen dit doet?"

​"Eigenlijk is het puren logica. Je wilt dat je bedrijg gezien wordt en wilt reclame maken. Vroeger had je niet veel opties, maar nu zit iedereen online. Ze zijn zo makkelijk te bereiken... als je weet hoe.

Samantha Verellen

​"Had ik dit maar eerder geweten"

​"Al jaren zetten we in met ons bedrijf op Facebook en andere sociale media. We posten berichten, delen foto's, onderhouden onze pagina's en profielen, ... er kruipt echt veel tijd in."


​"Nu pas begrijpen we waarom het niet werkte en hoe je de sociale media wel op een juiste manier inzet."

​Kristof Greyse

​Maak nu een vrijblijvende afspraak

Plan met ons een gesprek. Tijdens dit vrijblijvend gesprek overlopen we jouw doelen en bepalen we de strategie.


Het gesprek is vrijblijvend en zal je in het slechtste geval enkel bijkomende inzichten geven over hoe je je klanten beter kunt bereiken.

Click to add text or drag and drop element from right hand panel

Duw op de knop kies een datum en tijd en we spreken elkaar heel binnenkort.

​"Al jaren verspillen we onze tijd en energie aan sociale media​"

​"Al jaren zetten we in met ons bedrijf op Facebook en andere sociale media. We posten berichten, delen foto's, onderhouden onze pagina's en profielen, ... er kruipt echt veel tijd in."


​"Nu pas begrijpen we waarom het niet werkte en hoe je de sociale media wel op een juiste manier inzet."

​Kristof Greyse

Webdesign & Online Marketing

Wij zetten jouw initiatief  op de juiste manier bij de juiste mensen in de kijker.

 

Diensten

  • Web Design
  • Sociale Media Ads
  • Search Engine Ads
  • Logo Design
  • Online Marketing Strategie

links

  • Portfolio
  • About
  • MONSTER SITE
  • Contact

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte van acties zoals die voor De Warmste Week. We doen niet aan spam.

 

Scroll naar top